اخبار نساجی

تدوین طرح شبکه خدمات مهندسی کشاورزی کشور

 

تدوین طرح شبکه خدمات مهندسی کشاورزی کشور

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی از تدوین طرح شبکه خدمات مهندسی کشاورزی کشور خبر داد و گفت: این شبکه با هدف به روزکردن دانش بهره برداران بخش کشاورزی، تبادل اطلاعات و کاهش هزینه های تولید ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن موحدیان عطار اظهار کرد: یکی از مشکلات محوری بخش کشاورزی این است که خود را نیازمند استفاده از دانش مهندسان و متخصصان این بخش نمی بینند، لذا در عمل شاهد افزایش هزینه های تولید هستیم.

وی افزود: غالبا نظام تولید در کشور ما ناپیوسته بوده و معمولا الگوی کشت در هر سال نرخ محصول سال قبل است، لذا درعمل شاهد هستیم کشاورزان در یک سال با افزایش نابهنگام تولید یک محصول خاص و در نتیجه افت قیمت آن مواجه می شوند و درمقابل به واسطه بی توجهی کشاورزان به محصولی دیگر، با کمبود و در نتیجه افزایش قیمت آن محصول مواجه می شویم.

موحدیان عطار گفت: برای رفع این مشکل نیاز به ایجاد شبکه اطلاعاتی و مبادله ی اطلاعات با دولت در حوزه ی سیاست گذاری های بخش کشاورزی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی مساحت کل زمین های کشاورزی را در کشور ۱۸/۵ میلیون هکتار ذکر و بیان کرد: این در حالی است که تنها هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین ها در ایران به کشت گلخانه ای اختصاص یافته است.

وی افزود: از مجموع چهار هزار و ۳۵۰ نفر بهره بردار بخش کشاورزی در کشور تنها ۸/۰ درصد آنها دارای تحصیلات کارشناسی در رشته کشاورزی هستند و این در حالی است که رقم فوق در کشور فرانسه ۲۵ و در ژاپن ۲۲ درصد است.

موحدیان ادامه داد: به همین دلیل نرخ هزینه های تولید در کشور ما بسیار بالا است، با این وجود سازمان نظام مهندسی کشاورزی با وجود عمر کوتاه خود تاکنون برنامه های ترویجی و آموزشی زیادی را برای دانش آموختگانی که به در روستاها خدمات مشاوره ای و تروجی انجام می دهند و بهره برداران کشاورزی برگزار کرده است.

وی افزود: از آنجا که سطح آموزش های دانشگاهی در ایران به گونه ای است که دانش آموختگان فاقد هرگونه مهارت عملی هستند به منظور آنکه آنها را برای اعزام به محیط کشاورزی آماده کنیم تاکنون بالغ بر یک میلیون نفرروز را زیر پوشش آموزش های کارورزی قرار داده ایم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی تعداد اعضای این سازمان را حدود ۱۶۰ هزار نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد حدود ۱۰۰هزار نفر جویای کار و ۲۵ هزار نفر در بخش دولتی و ۳۵ هزار نفر در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: اگر اشتیاق کشاورزان به کمک فکری گرفتن از دانش آموختگان بخش کشاورزی افزایش یابد این نیروی متخصص بیکار در تمام اراضی کشاورزی بکار گرفته شده و با مشکل بیکاری در این بخش مواجه نخواهیم بود.

موحدیان همچنین به ثبت دو هزار و ۵۰۰ شرکت خدمات مهندسی کشاورزی از سال ۸۶ تاکنون اشاره و بیان کرد: از این تعداد دو هزار و ۳۰۰ شرکت با ۲۰ هزار نفر نیروی متخصص در روستاها مستقر شده اند که نتیجه آن افزایش میزان تولید از ۸۰ میلیون تن در سال به ۱۰۵میلیون تن طی این سال ها است.

وی میزان کمک های دولتی دریافتی در عمر ۹ ساله سازمان نظام مهندسی کشاورزی را نیز حدود ۶۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: امسال نیز قرار بود ۲۶ میلیارد ریال به ما پرداخت شود که ۴۰ درصد آن مبلغ را دریافت کردیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×