Categories: اخبار نساجی

جذب ۴۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای رشد ۸درصدی برنامه پنجم

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای دستیابی به نرخ رشد ۸ درصدی، منابع داخلی به تنهایی کافی نبوده و شیوه‌های جدید تامین مالی لازم است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، در جمع معاونان برنامه‌ریزی استانهای کشور در وزارت کشور، گفت: مدل‌های کنونی تجهیز منابع مالی پروژه‌ها در سطح استانهای کشور با استفاده از تسهیلات و منابع بانکی یک شیوه سنتی بوده و استفاده انحصاری از منابع بانکی جوابگوی اجرای تعداد قابل توجهی از پروژه‌ها نیست.

وی اظهار داشت: هنر مدیریت پروژه‌ در دنیای امروز اتکاء صرف بر بودجه عمومی و اجرای پروژه‌ها نیست، بلکه استفاده از راهها و روشهای جدید به منظور تجهیز منابع مالی بخش خصوصی داخلی و خارجی و اجرای پروژه‌هایی است که به دلیل کمبود منابع مالی نیمه تمام مانده و یا اجرا نشده‌اند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: با توجه به پیش‌بینی نرخ رشد ۸ درصدی و نیاز به مبلغ قریب ۴۰۰ میلیارد دلار منابع مالی خارجی برای دستیابی به این نرخ رشد طی ۵ سالی آتی، علاوه بر بودجه دولت، نیاز به منابع مالی جدید، مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی از طریق تجهیز منابع مالی پروژه‌ها در قالب مدلها و روشهای نوین مانند مشارکتهای عمومی – خصوصی و انواع ترتیبات قراردادی در این قالب است.

وی خاطرنشان کرد: منابع بودجه عمرانی کشور و صندوق توسعه ملی باید به گونه‌ای برای طرحهای زیر بنایی و توسعه‌ای کشور تزریق شود که بتواند دست کم ۶۰ درصد تجهیز منابع جدید کند.

علیشیری یادآور شد: با همین منابع در اختیار دولت، شامل بودجه عمرانی و صندوق توسعه ملی، می‌توان سالانه معادل ۳۰۰ میلیارد دلار از بازارهای داخلی و خارجی منابع تجهیز کرد که این مهم به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌های مشارکتی به خوبی هدایت نمی‌شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طرحهای حوزه انرژی و نیروگاه‌ها، حمل و نقل و مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن باید برای استفاده از این مدل تأمین مالی پیشتاز باشند، تا الگوی بنگاه‌ و کسب و کارهای کوچک و متوسط باشند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری تأکید کرد: باید نقش استانداران باز تعریف و اختیارات بیشتری به آنها تفویض شود، تا در جذب سرمایه گذاری کارآمدتر باشند.

وی پیشنهاد داد، تا سهم هر استان به کل تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد ۸ درصدی تعیین شود و آنگاه با اعطای اختیارات ویژه به استانها، تلاش شود که به سهمیه‌ تعیین شده برسند.

علیشیری با اشاره به استانهای کمتر توسعه یافته کشور خاطر نشان کرد: باید در مدل برنامه‌ریزی کشور به دنبال ارائه مشوق‌ ویژه مالی ‌و پولی به این دسته از استانها بود، تا بتوان مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی را در این استان ها فعال کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago