Categories: اخبار نساجی

جزئیات بازپرداخت ریالی تسهیلات با نرخ مرجع ارز

جزئیات بازپرداخت ریالی تسهیلات با نرخ مرجع ارز

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: بانک‌های عامل موظف شدند در صورت درخواست دریافت کنندگان تسهیلات، پیش‌فروش ارز را با نرخ مرجع انجام دهند و بانک مرکزی نیز موظف است در سررسید اقساط تسهیلات، ارز مورد نیاز را با نرخ مرجع امروز تامین کند.

محمود دودانگه- عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب تصریح‌ کرد: هفته گذشته ابلاغیه‌ای توسط دولت مصوب شده که اجازه می‌دهد تسهیلات صندوق توسعه‌ی ملی توسط بانک مرکزی به قیمت مرجع به بخش خصوصی فروخته شود تا بخش خصوصی نگران بازپرداخت ارزی نباشد.

وی ادامه داد: ساز و کار این است که بنگاه دریافت‌کننده تسهیلات باید معادل ریالی با نرخ سود ریالی را به بانک مرکزی پرداخت کند تا بتواند ارز با نرخ مرجع را دریافت کند.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: بانک عامل موظف می‌شود ارز با نرخ مرجع را از اکنون پیش فروش می‌کند اما ریال را زمان سررسید اقساط دریافت می‌کند و بانک مرکزی موظف است در مقابل دریافت ریال ارز بدهد اما محاسبات به صورت ریالی و با سود تسهیلات ریالی خواهد بود.

دودانگه با اشاره به این‌که این روش ریسک نوسانات نرخ ارز را برای دریافت‌کننده تسهیلات از بین می‌برد و به بخش خصوصی کمک می‌کند، گفت: آنچه که بابت ریال گرفته می‌شود سود نیست و هزینه‌ای است که برای ریسک پرداخت می‌شود.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: براساس ماده ۸۴ قانون برنامه‌ی پنجم توسعه فعالیت صندوق توسعه ملی به صورت ارزی است، به استثنای بخش کشاورزی که ۱۰ درصد از منابع صندوق به صورت ریالی به این حوزه پرداخت می‌شود.

وی افزود: به‌طور طبیعی در بخش ساختمان، صنعت، حمل‌ونقل و … قانون همان مصوبه‌‌ی ابتدایی است که در مورد صندوق اعلام شده است و هیچ تغییری در آن اتفاق نیفتاده است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر این‌که تسهیلات صندوق توسعه فقط به بخش خصوصی اختصاص داده می‌شود، گفت: تعریف بنگاه بخش دولتی در صندوق توسعه‌ی ملی با تعریف آن در قانون تجارت متفاوت است. به عبارت دیگر در صندوق توسعه‌ی ملی تاکید شده که بنگاهی که بیش از ۲۰ درصد سهم آن متعلق به دولت باشد، دولتی محسوب می‌شود و این یکی از خطوط قرمز صندوق برای پرداخت تسهیلات است.

دودانگه در ادامه گفت: شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هیچ منعی برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه‌ی ملی ندارند.

وی با بیان این‌که تاکنون مجموع قرار‌داد‌های منعقد شده با بانک‌های مختلف حدود ۱۵ میلیارد دلار است، اظهار کرد: قرارداد ما با بانک صنعت و معدن به عنوان اولین بانک عامل ۵.۵ میلیارد دلار بوده که اکنون در مرحله‌ی گشایش ال.سی است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، سرمایه صندوق را ۳۵ میلیارد دلار اعلام و اضافه کرد: موجودی صندوق نیز حدود ۲۷ میلیارد دلار است.

وی درباره‌ی انعقاد قرار‌دادبا بانک‌های پاسارگاد و پارسیان تصریح کرد: مذاکرات ما با بانک پارسیان انجام شده، اما هنوز قرار‌دادی منعقد نشده و روند کار در حال پیگیری است تا با بانک پارسیان به عنوان بانک عامل صندوق توسعه‌ی ملی قرار‌داد منعقد شود.

دودانگه در پایان به انعقاد قرارداد با بانک پاساردگاد اشاره و اضافه کرد: مبلغ این قرار‌داد ۲.۵ میلیارد دلار مصوب شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

آقای رسول پیرهادی: از طراحی فرش دستباف تا نوآوری در سنت

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چگونه وارد حرفه طراحی فرش دستباف شدید؟ بنده…

4 روز ago

اجلاس سالانه فدراسیون جهانی تولیدکنندگان نساجی

اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی صنایع نساجی جهان، به عنوان بزرگترین انجمن فعال در زمینه صنایع…

7 روز ago

۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان در ۵ ماه نخست امسال

فرماندار ویژه کاشان گفت: در پنج ماه نخست امسال ۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان…

7 روز ago

انصراف کلیه تولید کنندگان موکت از حضور در نمایشگاه فرش تهران

کلیه تولیدکنندگان موکت به دلیل عدم فراهم شدن فضایی متناسب با شأن و توقعات بازدیدکنندگان…

1 هفته ago

کد تخفیف رزرو زود هنگام نمایشگاه DOMOTEX خاورمیانه (دبی)

DOMOTEX خاورمیانه (دبی)، برترین نمایشگاه تجاری کفپوش، فرش و موکت در منطقه MENA، از ۲…

1 هفته ago