Categories: اخبار نساجی

جزئیات افزایش قیمت آب و برق در فاز دوم

 

وزیر نیرو با تشریح جزییات جدیدی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: افزایش قیمت آب و برق در این مرحله از هدفمندی یارانه ها کمتر از تصور عمومی خواهد بود.

مجید نامجو در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت آب و برق در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، تاکید کرد: میزان افزایش قیمت آب و برق به شکل منطقی و به نحوی است که کمتر از تصور عمومی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خبر افزایش حداقل ۲۰ درصدی قیمت آب و برق صحت دارد؟، گفت: باتوجه به قانون بودجه ۱۳۹۱، افزایش قیمت آب و برق به گونه ای خواهد بود که مردم می توانند با مدیریت مصرف خود، هزینه های انرژی خود را به خوبی مدیریت کنند.

وی درباره زمان اجرای این مرحله از قانون نیز تصریح کرد: با محدود شدن اعتبار هدفمندی یارانه ها، طراحی دولت برای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به هم خورده و باید دولتمردان دوباره دور هم جمع شوند و نحوه اجرای فاز دوم را براساس قانونی که در اختیارشان هست، تصویب کرده و دوباره بررسی کنند و مروری بر سناریوهای مختلف حامل های انرژی صورت بگیرد.

به گفته نامجو، براساس طرح دولت، قرار بود فاز دوم هدفمندی یارانه ها از ابتدای امسال اجرا شود اما شرایط این اجازه را نداد و در زمان حاضر، دولت اصرار دارد فاز دوم هدفمندی یارانه ها در نخستین فرصت براساس قانونی که تصویب شده است، به مرحله اجرا درآید.

تابستان امسال جیره بندی آب نخواهیم داشت

وزیر نیرو همچنین درباره وضعیت تامین آب و برق در تابستان سال جاری، گفت: وزارت نیرو همواره در تابستان ها آماده باش است و اگر مردم در روزهای اوج مصرف بیشتر رعایت کنند، از بابت تامین آب و برق نگران نیستیم.

وی با بیان آنکه در تامین آب در یکی دو منطقه کشور مشکلاتی داریم، اظهار داشت: به طور مثال در سد زاینده رود منابع آبی کم است که باید وضعیت در اینجا به خوبی و دقت مدیریت شود که خوشبختانه هم استاندار و هم آب منطقه ای اصفهان به خوبی موضوع را مدیریت می کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بندرعباس نیز مشکلاتی برای تامین آب داریم و سد میناب با مشکل کمبود آب روبروست، اما به هرحال تابستان امسال در هیچ منطقه از کشور جیره بندی به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد ضمن اینکه مردم را باید به مصرف کمتر تشویق کرد و مدیران نیز با دقت بیشتری منابع آبی را در اختیار بگذارند.

نامجو درباره وضعیت تامین برق کشور نیز تصریح کرد: براساس آمارهایی که کارشناسان صنعت برق آماده کرده اند، پیش بینی می شود پیک مصرف برق در تابستان امسال بین ۴۵ هزار تا ۴۶ هزار مگاوات باشد که در مقایسه با سال گذشته رقم بالاتری است.

وی ادامه داد: سال گذشته چون سال نخستی بود که قانون هدفمندی یارانه ها در کشور اجرا شده بود، رشد مصرف برق در کشور متوقف شد، اما بررسی های ما در وزارت نیرو نشان می دهد که رفتار مصرفی مردم دوباره درحال برگشت است و از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد پنج تا شش درصدی مصرف برق در کشور بوده ایم.

وزیر نیرو با این حال تاکید کرد: همکاران من در صنعت برق براین اساس برنامه ریزی کرده اند و با توجه به تعمیر به موقع نیروگاه ها و هماهنگی های مدیریت مصرف با بخش صنعت و کارخانه ها برای تغییر برنامه ریزی ها و شیفت هایشان، این اطمینان خاطر را داریم که تابستان امسال را مانند سال گذشته بدون محدودیت در تامین برق سپری کنیم.

نیروگاه بوشهر تابستان امسال در خدمت صنعت برق است

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت های خود درباره آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر، توضیح داد: نیروگاه بوشهر درمدار بهره برداری بدون مشکل است و در این زمینه با رییس سازمان انرژی اتمی هماهنگ کرده ایم که نیروگاه را برای اجرای تست های لازم در روزهای اوج مصرف برق در تابستان از مدار تولید خارج نکنند و با مطرح کردن این درخواست، اکنون کارشناسان انرژی اتمی درحال بررسی این موضوع هستند که تست های نهایی این نیروگاه را به پس از تابستان موکول کنند.

نامجو تاکید کرد: هرچند استفاده از انرژی هسته ای با پیچیدگی های خاص خود روبروست اما قرار است نیروگاه بوشهر در ایام اوج مصرف برق در کشور با ظرفیت ۹۵۰ مگاواتی کنونی در خدمت تامین برق کشور باشد.

طرح انتقال آب از خزر توجیه اقتصادی دارد

وزیر نیرو سپس در واکنش به نظرهای متفاوتی که درباره طرح انتقال آب از خزر به مرکز ایران ابراز شده و تا حدودی فضای این پروژه بزرگ ملی را از یک طرح فنی، به سمت انتقادهای سیاسی برده است، تصریح کرد: باید تاسف خورد که راجع به یک طرح فنی این گونه بحث می شود.

وی افزود: در این موضوع شکی نیست که اجرای چنین پروژه ای باید توجیه اقتصادی داشته باشد اما مهمترین موضوع این است که در کشور به سمت خشکی بیشتر پیش می رویم و مطالعات نشان می دهد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دمای هوا تا ۵۰ سال آینده سه درجه گرم تر می شود.

به گفته وی، این موضوع در کنار سایر عوامل موجب می شود که منابع کنونی آب نیز به سرعت کاهش پیدا کند و عواملی مانند افزایش شهرنشینی، رشد جمعیت، رشد صنعت و افزایش آلودگی منابع کنونی موجب می شود ما به فکر این باشیم که آب را از دوردست ها تامین کنیم.

نامجو با تاکید بر این که یکی از روش های مناسب برای انتقال آب از دوردست ها، انتقال آب از دریا بود که در زمان حاضر خیلی از کشورها از آن استفاده می کنند، ادامه داد: ما در ایران تاکنون به دلیل عدم نیاز و اقتصادی نبودن به سراغش نرفته بودیم اما در زمان حاضر افزون بر پروژه های انتقال آب، به راهکارهای فراکشوری هم فکر می کنیم و ما حتی با حضور در تاجیکستان طرح هایی را برای تامین آب بررسی می کنیم.

وزیر نیرو این موضوع را در ادامه مطرح کرد که نباید از این نکته غافل شد که هم اکنون شرایط با ۳۰ سال پیش خیلی فرق می کند و شاید تاکنون ظرفیت اجرای پروژه ای در ابعاد طرح انتقال آب خزر در کشور وجود نداشت اما در زمان حاضر پیمانکارانی در کشور تربیت شده اند که می توانند چنین پروژه هایی را با سرعت تحویل دهند و با توانمندسازی که در اختیار کشور قرار گرفته، اجرای چنین پروژه هایی برای کشور توجیه پذیر و قابل اجرا شده است.

به گفته نامجو، از سوی دیگر، با رشد فناوری هزینه های شیرین سازی آب دریا پایین تر آمده است و در حالی که این فرایند زمانی دو دلار برای شیرین سازی هر مترمکعب آب دریا هزینه داشت، اکنون این هزینه به زیر یک دلار رسیده است و این امکان را داریم که در آینده با رشد فناوری، آب شیرین کن های بیشتری را وارد مدار کنیم؛ این درحالی است که شوری آب خزر کمتر از دیگر دریاهاست و با اجرای این پروژه، افزون بر آب خود دریا، می توانیم آب های دیگری که به خزر می ریزد را هم مورد استفاده قرار دهیم.

برنامه های جدید دولت برای نجات دریاچه ارومیه

وزیر نیرو همچنین از مصوبه های جدید دولت برای علاج بخشی وضعیت کنونی دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: حل معضل دریاچه ارومیه یک موضوع ملی است و ما در وزارت نیرو برای حل این مساله چند موضوع را در دستور کار داریم تا منابع آبی کافی را برای این دریاچه تامین کنیم.

وی دلیل اصلی مشکلات کنونی دریاچه ارومیه را وقوع خشکسالی دانست و گفت: کارشناسان بیش از ۸۰ درصد مشکلات این دریاجه را به وضعیت خشکسالی در منطقه نسبت می دهند اما به هر حال ما وظایفی در این زمینه داریم و شخص رییس جمهوری نیز تاکید داشته اند و در این زمینه در نشست شورای عالی آب توافق شد که طرح های انتقال آب بین حوزه ای به منطقه ارومیه برای حل مشکل آب این دریاچه سرعت بگیرد و این درحالی است که مجلس هم اعتبار خوبی برای اجرای این طرح ها اختصاص داده است.

نامجو در ادامه گفت: در این زمینه حداقل دو طرح بزرگ انتقال آب تا پایان سال ۹۱ به نتیجه خواهد رسید و یک طرح انتقال آب بین حوزه ای دیگر هم وجود دارد که مشکلات قراردادی و مشکل ارزی داشت که خوشبختانه با دستور رییس جمهوری حل شد.

وی افزود: نگاهی هم برای استفاده از آب های مازاد فرامرزی برای رساندن سطح آب دریاچه ارومیه به سطوح مطلوب وجود دارد که این طرح هم در دستور کار قرار گرفته است تا با انجام مطالعات برای این موضوع به کار گرفته شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago