Categories: اخبار نساجی

جلوگیری‌ از ورود ۱۲۰ محموله غیر استاندارد

 

به دلیل ثبت سفارش برخی کالاهای صادراتی به عراق بدون توجه به نظر سازمان استاندارد، از ورود آنها به بازار جلوگیری شد که این امر باعث توقف کالا در گمرک و عدم اعلام آمار صادرات و واردات در سال جاری شده است.

نیره پیروز‌بخت در یک نشست خبری اظهار داشت: برای واردات هر محصول ابتدا باید از طریق ایران کد، آن کالا به ثبت برسد و بعد از آن،‌ به سازمان استاندارد ارجاع داده می‌شد تا پس از صدور مجوز کیفیت، برای دریافت مجوز از سازمان توسعه تجارت اقدام شود.

وی ادامه داد: به منظور حمایت از تولید داخل قرار شد واردات مواد اولیه یا کالاهای حدواسط واحد‌های تولیدی با تعهد مدیرعامل و یا مدیر کنترل کیفیت واحد تولیدی وارد‌کننده، امکان ورود به کشور را داشته باشند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، کنترل‌های تصادفی نیز در مورد کالاهای وارداتی صورت می‌گیرد و نمونه برداری از کالاهای نهایی نیز توسط کارشناسان سازمان استاندارد انجام می‌شود.

پیروزبخت افزود: این مصوبه از شهریور سال گذشته ابلاغ و از ابتدای مهر ۹۰ اجرایی شده است.

وی در مورد ورود کالاهای با برند ایرانی از چین نیز گفت: از ۳ سال پیش اعلام کردیم که اگر یک واحد تولیدی با برند خودش کالایی را از چین به کشور وارد کند از نظر ما قابل قبول نیست و مجوزی برای واردات این نوع کالاها صادر نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قطعات خودرو نیز مشمول چنین مقرراتی می‌شود؟ گفت: قطعات خودرو کالای نهایی محسوب نمی‌شود و چون یک کالای واسطه‌ای و مواد اولیه است، واردات آن از چین با برند شرکت‌های ایرانی امکان‌پذیر است.

مدیرکل بازرسی کالای سازمان استاندارد با اشاره به ثبت سفارش ۲۷ هزار رکورد از ابتدای تیر تا ابتدای اسفند سال گذشته گفت: ۴ هزار و ۶۰۰ مورد از این کالاها توسط شرکت‌های بازرسی تحت نظارت موسسه استاندارد اجازه ورود به کشور را دریافت نکرده‌اند.

به گفته وی، تا پایان سال گذشته از واردات ۶۰۰ محموله کالای غیراستاندارد به کشور جلوگیری شده و طی ۲ ماهه ابتدای امسال نیز از ورود ۱۲۰ محموله به کشور ممانعت شده است.

وی ادامه داد: بیشتر محموله‌های ممنوع‌الورود شامل لوازم خانگی و اسباب‌بازی بوده است.

وی تصریح کرد: به دلیل ثبت سفارش برخی کالاها بدون توجه به نظر سازمان استاندارد، از ورود این نوع محصولات به بازار نیز جلوگیری شده که همین مسئله باعث ماندگاری کالا در گمرک و عدم اعلام آمار صادرات و واردات در سال جاری از سوی گمرک شده است.

پیروزبخت در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و چین به منظور کنترل کیفی محصولات وارداتی از چین گفت: نهاد بازرسی چین به نیابت از اداره کل قرنطینه، بازرسی و استاندارد چین، تمام کالاهای صنعتی صادراتی و وارداتی چین را بررسی می‌کند.

وی توضیح داد: در تفاهم‌نامه، موافقت شد که برای ورود کالا از چین علاوه بر گواهی شرکت‌های بازرسی چینی باید کالا در ایران نیز مورد بازرسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این تفاهم‌نامه دارای یک برنامه اجرایی است و نیازی به شیوه‌نامه ندارد.

مدیرکل بازرسی کالای سازمان استاندارد همچنین با اشاره به کندی صادرات کالاهای ایرانی به عراق طی ۲ ماه اخیر گفت: یک شرکت فرانسوی و یک شرکت سوئیسی مسئول بازرسی و ارزیابی کالاهای صادراتی ایران به عراق بودند که اخیراً شرکت سوئیسی از این کار کنار رفته است.

وی ادامه داد: برای تعیین دو شرکت دیگر جهت جایگزینی شرکت سوئیسی در حال مذاکره با طرف عراقی هستیم.

وی افزود: اگر وارد‌کننده‌ای مجوز کیفیت سازمان‌های دیگر مانند وزارت کشاورزی و یا سازمان تنظیم مقررات را داشته باشد و یا جزء برند‌های معروف محسوب شود مجوز اولیه برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد.

پیروزبخت ادامه داد: در حال تجدید‌نظر در خصوص واردات ماشین‌آلات خط تولید هستیم به طوری که این نوع ماشین‌آلات نیز جزء مواد اولیه و حد واسط شرکت‌های تولیدی محسوب شود و واردات آن با تعهد تولید‌کننده امکان پذیر باشد.

وی گفت: این مسئله برای شرکت‌های خصوصی و دولتی قابل اجرا خواهد بود.

وی در مورد واردات قطعات خودرو از کشورهای دیگر نیز گفت: اگر واردات از کشور و یا شرکت مادر تولیدکننده صورت گیرد، مجوز واردات قطعات راحت‌تر صادر می‌شود اما اگر قطعات از کشور یا شرکت مادر وارد نشود بررسی بیشتری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از قطعات خودرو در ترکیه تولید و از آنجا به ایران وارد می‌شوند که تعداد این قطعات از سال گذشته تا به حال روندی افزایشی دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

15 ساعت ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

15 ساعت ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

2 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

4 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

4 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

5 روز ago