Categories: اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ تعادل بورس در سایه تحولات آتی

 

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد نیم واحد افت شاخص و رقم خوردن بازاری متعادل و منتظر تحولات آتی بود.

بازار سهام تهران دیروز در شرایطی فعالیت خود را شروع کرد که در بازارهای جهانی آخرین معاملات روز جمعه به رشد محدود بهای مواد خام و فلزات منجر شد. توقف افزایش ارزش دلار و رشد ‌اندک ارزش یورو موجب شد تا بهای فلزات رنگین و طلا اندکی بهبود یابد که همین امر سایه نگرانی شدید را از بازار مواد خام اندکی دور ساخته است. در همین حال در مسائل‌ سیاسی محافل خبری دیروز از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران خبر دادند. این اقدام در آستانه برگزاری نشست تهران و گروه ۱+۵ نشانه‌ای از کاهش احتمالی تنش‌ها ارزیابی شده است، هرچند وی به جزئیات دستور کار خود در جریان نخستین سفر به ایران اشاره نکرده است، اما دیپلمات‌ها انجام این سفر را نشانه‌ای مثبت در پیشرفت مذاکرات ایران و آژانس ارزیابی می‌کنند.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد تقویت ارزش دلار در بازار آزاد تهران بودند که این ارز توانست برای ساعاتی بیش از ۱۷هزار ریال معامله شود. در همین شرایط تاثیر پذیری اقتصاد ایران از مسائل سیاسی و مذاکرات دیروز در رسانه‌ها انعکاس داشت تا جایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: داد و ستد در اقتصاد ما آن قدر زیاد است که تابع مذاکرات (۱+۵) نیست. غضنفری در حاشیه نخستین همایش ملی اقتصاد مقاومتی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید نشست آینده بغداد چه تاثیری می‌تواند بر صادرات و واردات ما داشته باشد، گفت: برخی ملاحظات در بازار ما شکل گرفته است و بعضی‌ها گمان می‌کنند که اقتصاد ما به این مذاکرات واکنش نشان می‌دهد، اما در واقع حجم اقتصاد ما آن قدر بزرگ و داد و ستد در این اقتصاد آن قدر زیاد است که به نظر من تابع مذاکرات نیست.

در بازار دیروز در گروه فلزی انتشار آگهی زمان عرضه بلوک‌های حمل و نقل خلیج فارس و فولاد خوزستان باعث تشکیل صف‌های خرید در این نمادها شد. در همین حال با تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای حمل و نقلی بورس، این گروه صدر نشین بازار دیروز بود. روز گذشته «توریل»، «حتاید»، «حتوکا»، «حفارس»، «حکشتی» و «حپترو» همگی توام با رشد قیمتی معامله شدند.

در بازار دیروز فرابورس، شاهد پذیرش نخستین شرکت‌های نیروگاهی بود جایی که دو شرکت تولید برق آبادان و شرکت تولید نیروی سنندج راهی بازار پایه فرابورس شدند. این امر در شرایطی رخ داد که پیش از این گفته می‌شد شرکت مپنا طلسم عرضه نیروگاه‌ها در بازار سرمایه را شکسته و نیروگاه عسلویه خود را عرضه خواهد کرد که به نظر می‌رسد این فرصت در اختیار سازمان خصوصی‌سازی و توانیر قرار گرفته است.

در گروه انفورماتیک، مجمع عمومی عادی سالانه افرانت برگزار شد و در این مجمع سود نقدی هر سهم ۷۸ تومان تعیین شد.

در گروه معدنی دیروز شرکت تولید مواد اولیه فولاد صبانور صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ را منتشر نموده است.طبق این صورت‌ها «کنور» با افزایش ۵۸ درصدی فروش و ۱۳ درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته و ۷۱ درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری توانسته میزان سود خالص هر سهم خود را با افزایش ۶۷ درصدی نسبت به سال مالی گذشته به رقم ۲۴۲۱ ریال برساند.

این شرکت پیش از این در اسفند ۹۰، عایدی هر سهم را به طور خالص مبلغ ۲۱۱۶ ریال اعلام کرده بود که طبق گزارش اخیر با تعدیل نزدیک به ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است. در این گروه شرکت چادرملو مجمع سالانه خود را ۱۰ خرداد برگزار خواهد کرد.

در گروه پتروشیمی دیروز، رییس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس با افزایش قیمت خوراک صنایع پتروشیمی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مخالفت کرده است، از تثبیت قیمت خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد و اعلام کرد: دولت احتمالا از خردادماه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی می‌کند.

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: افزایش قیمت خوراک منجر به گران شدن خوراک تولید بسیاری از محصولات نهایی در کشور خواهد شد.وی با تاکید بر اینکه در قانون بودجه سال جاری بحث افزایش قیمت خوراک صنایع پتروشیمی منتفی شده است، اظهار کرد: بر این اساس به دولت اعلام کرده‌ایم که با توجه به وضعیت پیش آمده امسال قیمت خوراک همچون سال گذشته ثابت بماند.

اما تعیین قیمت بنزین و گازوئیل در اختیار دولت است و بالاخره درصدی افزایش می‌یابد و باید مطابق با قانون از اول خرداد ماه مشخص و اجرایی شود.

فتحی‌پور با اعلام اینکه یکشنبه بودجه به دولت ابلاغ خواهد شد، تبیین کرد: از این رو دولت می‌تواند از اول خرداد بر اساس بودجه سال ۹۱ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرایی کند.

در این گروه همچنین رییس‌ هیات‌ مدیره انجمن کارفرمایان پتروشیمی شایعه رویترز درباره کاهش صادرات پتروشیمی را به شدت تکذیب کرد و از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دولت برای بیمه کشتی‌های صادراتی خبر داد.

مرتضی عزیزی در رابطه با بروز شایعاتی مبنی بر کاهش صادرات محصولات پتروشیمی که منجر به افت سهام شرکت‌های پتروشیمی بورسی شده، اظهار کرد: چنین شایعه‌ای به شدت تکذیب می‌شود، چرا که نه تنها کاهشی در صادرات محصولات وجود ندارد بلکه برخی واحدی‌های تولیدی هم با افزایش صادرات در ماه‌های اخیر روبه‌رو بوده‌اند.

وی ادامه داد: در این میان عده‌ای موضوع بیمه کشتی‌های صادرکننده محصولات پتروشیمی را مطرح کرده‌اند اما با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دولت در بیمه کشتی‌ها، مشکلی برای حمل محصولات وجود ندارد. بنابراین انتظار داریم حجم صادرات سال جاری بیشتر از سال گذشته باشد.

در گروه خودرویی دیروز سلسله خبرهای منتشره در مورد کاهش تولید شرکت‌های خودرویی به بهمن سرایت کرد و اعلام شد: تولید انواع خودرو در گروه بهمن در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۴۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا براساس آمار انجمن خودروسازان ایران، فروردین امسال بالغ بر ۱۰۱۲ دستگاه انواع خودرو در گروه بهمن تولید شده که نسبت به فروردین پارسال کاهش ۴/۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.

تولید گروه بهمن در سال گذشته نیز با کاهش ۳/۳۹ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۹ به ۳۲ هزار و ۸۱۱ دستگاه رسیده بود. بیشترین حجم تولید گروه بهمن در فروردین امسال مربوط به گروه وانت بود که تولید این خودرو با کاهش ۲/۴۶ درصدی به ۵۲۲ دستگاه رسید. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و در انتظار تحولات آتی بود که در آن ارزش معاملات به ۱/۳۶ میلیارد تومان رسید که ۳/۲۶ درصد این معاملات را داد‌و‌ستد ۶/۱۴میلیون سهم گل‌گهر تشکیل داد. از ۱۹۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۹نماد با کاهش قیمت و ۸۹ نماد با رشد ارزش معامله شدند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی میشود (ویدیو)

مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مصاحبه…

1 روز ago

هدف اصلی شرکت‌های داخلی از حضور در انواع نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست؟

مولف: دکتر عابدین زاده نیاسر برای سالیان متمادی، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری جایگاهی منظم در…

1 روز ago

صنعت نساجی جایگاه بسیار بالایی در اقتصاد کشور و زمینه اشتغال دارد (ویدیو)

آقای هادی آقایی در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: گروه صنعتی فرش زمرد مشهد از…

1 روز ago

طراحی کنترل ها توسط رنگ بندی سالن ریسندگی

در فرایند تولیداپراتورها با انواع مختلفی از مواد و ابزارها کار می کنند. هر خطای…

2 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ با موفقیت قدرت این صنعت را به نمایش گذاشت

از 8 تا 11 خرداد ماه 1403، افتتاحیه نمایشگاه فرش قازی آنتپ در مرکز نمایشگاه…

3 روز ago

پانزدهمین کنفرانس بین المللی مطالعات فرش شرقی (ICOC) در استانبول (ویدیو)

آقای دکتر کریم میرزایی در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: حدود ۳۵ سال به صورت…

4 روز ago