Categories: اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ تعادل شکننده در بازار

 

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از افت سنگین روز شنبه شاهد تعادل نسبی بود که در آن شاخص به دلیل بازگشایی برخی نمادهای متوقف همچنان افت را تجربه کرد.

در بازار دیروز شاخص کل معادل ۸۵ واحد افت کرد که البته نزدیک به ۵۸واحد این افت را بازگشایی نماد بانک پاسارگاد پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی رقم زد. با صرف نظر از این تاثیر منفی بازار شرایط متعادلی داشت و اکثر صفهای فروش حتی در نمادهای حاشیه‌ای نظیر آتیه دماوند نیز جمع‌آوری شدند.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد ادامه بحث در مورد لایحه بودجه سال ۹۱ در مجلس شورای اسلامی بودند. صبح دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۱ با جزء ۱ بند ۱۰ این لایحه از بخش درآمدی، درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۹۱ را مشخص کردند.

براساس این بند درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۹۱ تا مبلغ ششصد و شصت‌هزار میلیارد ریال شامل موارد ذیل است: به موجب بند الف تا مبلغ پانصد و شصت هزار میلیارد ریال از محل اصلاح قیمت‌های ماده(۱) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها.

مطابق بند ب تا مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال به صورت متوازن و ماهانه (هر ماه ۴ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان) یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه.

نمایندگان همچنین به منظور رفع ابهام از فرع الف این بند با افزودن عبارت «به صورت ماهانه و متوازن هر ماه ۴ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان» به آن بند و براساس پیشنهاد جعفری قادری نماینده مردم شیراز موافقت کردند. با توجه به این مصوبه بخشی از نگرانی معامله‌گران در مورد جهش فوق‌العاده نرخ حامل‌های انرژی در سال آینده برطرف شده و حامل‌های انرژی احتمالا به صورت متعادل در حد ۲۲درصد افزایش خواهند یافت که قابل تحمل ارزیابی می‌شود.

در همین حال معامله‌گران همچنان با نگرانی روند بازار ارز را دنبال می‌کردند؛ با توجه به کاهش ارزش دلار و همچنین صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش نرخ دلار، بازار با کاهش قیمت اکثر نمادهای صادرات محور روبه‌رو است. از سوی دیگر نگاه‌ معامله‌گران بازارهای سهام، ارز و طلا به مذاکرات تهران و آژانس انرژی اتمی است که از امروز آغاز شده و می‌تواند دورنمایی از نتایج مذاکرات پیش روی تهران و گروه ۱+۵ ارائه‌ دهد. روند آتی شماری از بازارهای اقتصادی کشور به مذاکرات آتی وابسته است، به طور مثال بازار ملک و مستغلات نیز با رکود مواجه شده و روند این بازار نیز که در هفته‌های نخست سال بهبود نسبی را تجربه کرده، به حالت انتظار در آمده است.

در گروه غذایی دیروز، شرکت قند شیروان طبق آخرین اطلاعات ارسالی در ۲۳ اردیبهشت ۹۱ اعلام کرده که مجمع این شرکت با افزایش سرمایه موافقت نکرده است.

این شرکت با سرمایه ۵ میلیارد تومانی میزان سود هر سهم را برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ به طور خالص مبلغ ۷۹۲ ریال اعلام کرده بود. همچنین برای سال مالی ۹۱ عایدی هر سهم خود را مبلغ ۱۲۰۴ ریال پیش‌بینی کرده و برای سال‌های مالی ۹۰ و ۹۱ در نظر دارد تقسیم ۶۰ درصد از سود خالص را به هیات مدیره پیشنهاد کند. نماد قند شیروان، بجنورد و قوچان پس از ورود این نماد به فرابورس متوقف شده است. در همین حال افت بهای شکر در بازارهای جهانی نگرانی‌هایی را در مورد بهای این کالا ایجاد کرده است.

در گروه فلزی، مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان از رشد ۷ درصدی تولید مواد اولیه در این شرکت خبر داد.

عبدالمجید شریفی اظهار داشت: در بخش احیا نیز با اجرای پروژه‌های بهبود مانند گوگردزدا و تزریق اکسیژن در بعضی از کوره‌های احیا و نیز طراحی و افزایش ظرفیت فن دودکش ریفرمر زمزم یک، موفق شدیم، در فروردین امسال با تولید بیش از ۳۱۹ هزار تن آهن اسفنجی، رکورد جدیدی در تولید این محصول به ثبت برسانیم.

وی افزود: در واحد زمزم یک با تولید بیش از ۸۰ هزار تن آهن اسفنجی، شاهد رکورد تولید این واحد در فروردین بودیم و در سال گذشته نیز در این بخش، پنج درصد رشد تولید داشتیم.

به گفته وی، اجرای پروژه‌های توسعه و بهبود و افزایش بهره‌وری عامل مهمی در افزایش ۳۲۴ هزار تنی تولید و تحقق رشد ۱۱ درصدی تولید سال گذشته و بهبود وضعیت در سال جاری بوده است.

در این گروه، سهامدار عمده فولاد آلیاژی یزد به افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی فولای اشاره کرد که طی چند مرحله از چهار به ۴۰ میلیارد تومان صورت خواهد گرفت.

خبیری در گفت‌و‌گو با بورس ۲۴ اظهار داشت: این افزایش سرمایه که از محل آورده نقدی سهامداران صورت خواهد گرفت، طی هفته‌های آینده احتمالا مجوز خود را از سازمان بورس دریافت خواهد کرد.

به گفته وی، مجمع فوق‌العاده این افزایش سرمایه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد یزد در پی مشخص شدن سیاست تقسیم سود برگزار خواهد شد.

شرکت فولاد یزد در نظر دارد با افزایش سرمایه خود خط تولید نورد مفتول را راه‌اندازی کند.

در گروه مخابرات، مدیر عامل جدید شرکت مخابرات ایران گفت: آینده‌ خوبی در اختیار مدیران مخابرات قرار دارد به شرطی که از آن توسط مردم که صاحبان سهام هستند، بهره‌برداری خوبی شود.

وی افزود: گزارش عملکردهایی که بخشی از آنها بررسی شده را باید به حساب نیاز مردم بگذاریم و در جهت روزی حرکت کنیم که ارسال درخواست از طرف ما، برای مردم باشد و بازارهای موجود را مدیریت کنیم و در این صورت مشخص است که مخابرات پتانسیل زیادی دارد و اعتقاد دارم که شرکت مخابرات برروی گنج خوابیده است و این طور نیست که تنها کار با برداشتن خاک انجام شود بلکه کار زیادی می‌برد.

در همین حال دیروز از زحمات دو عضو پیشین هیات‌ مدیره شرکت مخابرات قدردانی شد؛ وحید صدوقی همچنان مدیر عامل همراه اول است و ناصر یوسف‌پور نماینده سابق دولت در سهام عدالت، مشاور صدوقی شد.

به این ترتیب وحید صدوقی و ناصر یوسف‌پور، از جمع اعضای هیات‌ مدیره شرکت مخابرات خارج شدند.

در گروه حمل‌ونقل‌ دیروز حمل و نقل توکا با توجه به فروش سهام توکاریل در فرابورس تعدیل سودی ۷۳درصدی را اعلام کرد. این شرکت قبلا سود هر سهم را ۴۸۳ریال اعلام کرده بود که اینک به ۸۳۹ ریال افزایش یافته است.

در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی شیراز پس از مدت‌ها صف خرید، شاهد عرضه قابل ملاحظه‌ای بود که در نهایت مجددا به صف خرید رسید.

در گروه بانکی دیروز بانک اقتصاد نوین با شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی ۱۰درصد رشد روزانه را تجربه کرد.

در گروه انفورماتیک دیروز معامله عمده بلوک ۱۴درصدی کارت اعتباری کیش قطعی شد.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن ۲/۹۱میلیارد تومان سهام معامله شد که ۷/۳۵درصد آن را قطعی شدن بلوک کارت اعتباری کیش تشکیل داد. از ۲۱۸نمادی که دیروز به روی تابلو رفت ۱۴۶نماد با کاهش قیمت و ۷۰نماد با رشد ارزش معامله شدند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago