Categories: اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ رشد بانکی شاخص بورس

 

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر رشد برخی نمادهای بانکی از جمله دو بانک تجارت و ملت با رشد ۵۹/۱۵ واحدی شاخص همراه شد.

بازار سهام دیروز همچنین به سنت چند روز اخیر علاوه بر رویکرد متعادل خود شاهد حجم اندک داد و ستدها بود که این حجم پایین از سوی کارشناسان به عنوان نشانه‌ای از انتظار بازار برای روشن شدن تحولات مهم آتی پیش‌روی بازار توصیف شده است.

در بازار دیروز، معامله‌گران همچنان شاهد توجه ویژه به تحولات سیاسی و به ویژه سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بودند. انتظار می‌رود نتایج این سفر تصویری از مذاکرات آتی تهران و گروه ۱+۵ به نمایش بگذارد. در همین حال روز گذشته بیش از ۲۰۰نماینده مجلس در بیانیه‌ای نظر خود را در مورد مذاکرات بغداد اعلام کردند. در این بیانیه آمده است:

اکنون نوبت غرب است که در برابر ملت ایران اعتماد‌سازی کند و به رفتارهای خصمانه خود پایان دهد.

هشدار ما به گروه ۱+۵ این است که به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و در مبنای عهدنامه NPT که یک هنجار پذیرفته شده بین‌المللی است و سیاست تقابل با جمهوری اسلامی را به سیاست تعامل تغییر دهند.

در کنار مسائل سیاسی دیروز در حوزه اقتصادی نیز خبرهایی در معرض دید کارشناسان قرار داشت که مهم‌ترین خبر در این بخش به تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بازمی‌گشت.

براساس گزارش خبرگزاری مهر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که گفته می‌شد قرار است از اول خردادماه اجرایی شود، بنا به دلایلی به زمان دیگری موکول شد.

کاهش اعتبار هدفمندی یارانه‌ها از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان مورد درخواست دولت به ۶۶ هزار میلیارد تومان در مجلس، یکی از دلایل اصلی تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان می‌شود.

در همین حال، واریز سهمیه بنزین خودروها بدون تغییر قیمت هم به نوعی تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی پیش از این در نامه‌ای از فعالان اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی خواسته بود که برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای خردادماه آمادگی داشته باشند.

دیروز همچنین مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح یک فوریتی اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، ماده ۱۰ این طرح را به تصویب رساند.

به موجب این ماده دولت مکلف است به منظور تسریع در پرداخت مطالبات پیمانکاران طرح‌های صنعتی و معدنی در چارچوب بودجه سنواتی اوراق مشارکت منتشر کند. این اوراق می‌تواند در بورس اوراق بهادار معامله شود و برای پرداخت مالیات و خرید شرکت‌های دولتی از سازمان خصوصی‌سازی مورد استفاده قرار گیرد.

مجلس در آخرین روز‌های فعالیت خود همچنین دیروز با مصوبه‌ای شرایط افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی را روشن کرد. براساس این مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۱ کل کشور با جزء ۴ بند ۱۲ موافقت کردند.

در این بند آمده است: افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های آنها، از شمول مالیات معاف است مشروط بر آنکه متعاقب آن به نسبت استهلاک دارایی مربوطه و یا در زمان فروش، مبنای محاسبه مالیات اصلاح شود و بنگاه یادشده طی پنج سال اخیر تجدید ارزیابی نشده باشد. آیین‌نامه اجرایی این بند از جمله شرکت‌های مشمول یا غیرمشمول موضوع این بند به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در گروه کانی غیر‌فلزی، کاشی و سرامیک اردکان طی اطلاعیه‌ای پیشنهاد تقسیم سود را از ۸۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش داد.

روز گذشته در گروه معدنی مجمع سالانه توسعه معادن روی به سنت هر ساله به تعویق افتاد تا ۱۰ خرداد زمان برگزاری مجمع آتی شرکت تعیین گردد. انتظار می‌رود توسعه معادن روی نزدیک به ۴۰۰ریال سود نقدی در مجمع آتی خود تقسیم کند.

در گروه غذایی یک روز پس از آنکه اعلام شد شهرداری قزوین شرکت خدمات هواپیمایی ویژه را در معامله بلوکی انجام شده در فرابورس به تملک خود در‌آورده است، یک شهرداری دیگر نیز توانست مالک بلوک ۲۷درصدی قند نقش جهان شود.

در گروه مالی، روز گذشته مجمع لیزینگ صنعت و معدن با تقسیم ۳۵۰ریال سود به کار خود پایان داد.

در گروه شیمیایی، صنایع شیمیایی ایران، سود سال ۹۱ خود را با تعدیل ۴۶درصدی به ۵هزار و ۳۰۳ ریال رساند. این تعدیل می‌تواند تاثیر مثبتی را بر سود شرکت‌های آتیه دماوند و صنعت و معدن داشته باشد. در این گروه، پتروشیمی امیرکبیر نیز دیروز برای اعلام تغییر در صورت‌های مالی خود متوقف شد. در این گروه، پالایشگاه اصفهان نیز با توقف نماد مواجه است که گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد این نماد نیز در بازار به گوش می‌رسد.

اما دیروز پتروشیمی مارون که سود سال مالی ۹۰خود را ۲۶۳۳ریال به ازای هر سهم اعلام نموده بود، با تعدیل منفی ۷درصدی همراه شد. این شرکت سود خود را رقم ۲۴۴۸ ریال به ازای هر سهم در گزارش ۱۲ ماهه اعلام کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل توام با رشد شاخص بود که در آن ۷/۲۵ میلیارد تومان سهام مورد دادوستد قرار گرفت که ۸/۸ درصد آن را معامله ۲۸/۳میلیون سهم نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۲۱۱نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۷نماد با کاهش قیمت و ۱۰۲نماد با رشد ارزش همراه شدند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تخصیص نادرست ارز و پیامدهای آن برای صنعت نساجی

در سال گذشته، تخصیص نادرست و نامناسب ارز به صنعت نساجی به جای اقلام ضروری…

60 دقیقه ago

ایرانتکس ۱۴۰۳ : نمایشگاه نوشیدنی و پوشیدنی ساخت چین! (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین رویدادهای صنعت نساجی کشور، هر ساله…

6 ساعت ago

نمایشگاه The Holy Art آثار فرش سمیه صالحی

نمایشگاه The Holy Art که شامل یک مجموعه گالری هنری بین المللی واقع در شهرهای…

1 روز ago

علی همتی، کارآفرین برتر استان تهران در همایش صنعت و معدن

علی همتی: کارآفرین برتر تهران در همایش تجلیل از تولیدکنندگان صنعت و معدن پیشرفت و…

3 روز ago

حضور ۱۲۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور در نمایشگاه صنعت نساجی

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران دیروز (۲۹ مردادماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران…

4 روز ago

تغییرات جدید در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان های تجاری پوشاک ایران

اخیرا به استناد ماده ۲۷ اساسنامه تشکل ها تغییراتی در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان…

5 روز ago