Categories: اخبار نساجی

جهاد در پارس جنوبی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

۵۵هزار مهندس، تکنیسین و نیروی کار ایرانی در تلاش هستند تا نشان دهند که می‌توانند تحریم‌ها علیه سرمایه‌گذاری در میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی را خنثی سازند و حاضرنشدن برخی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در پایتخت گازی جهان، خللی در پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا ایجاد نخواهد کرد.

این را وقتی می‌توان فهمید که در سال‌های اخیر بسیاری از فازهای پارس‌جنوبی در وضعیت نیمه‌تمام به سر می‌بردند اما حالا و به‌ویژه در یک سال اخیر بسیاری از این فازها که شکل تلی از خاک را به‌خود گرفته بودند، شاهد رونمایی تدریجی و راه‌اندازی بخش‌های مختلف هم در خشکی و هم در دریا هستند و امید مسئولان وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس‌جنوبی این است که جهادی دیگر در مسیر عقیم‌سازی‌ تحریم‌ها بردارند.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به منطقه پارس‌جنوبی پس از بازدید از فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶ ، ۱۷و ۱۸این انتظار وجود دارد که بخشی از عقب‌ماندگی‌های چند سال اخیر جبران شود. براساس این گزارش، جهاد ۵۵هزار نفری فرزندان ایران‌زمین برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در فازهای پارس‌جنوبی در گرمای طاقت‌فرسا تحسین‌برانگیز است تا دست‌کم در نیمه نخست سال آینده به‌تدریج بر میزان برداشت گاز کشور از پایتخت گازی جهان افزوده گردد.

به گزارش خبرنگار همشهری، در یک سال اخیر با تعیین تکلیف فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۷و ۱۸و البته ۲۲، ۲۳و ۲۴پارس‌جنوبی، تحرک و تلاش گسترده‌ای برای رونق بخشیدن به توسعه فازهای یادشده در حال انجام است و گفته می‌شود به دستور رستم قاسمی وزیر نفت در برخی از این فازها نیروهای ایرانی به‌صورت دو یا سه شیفته در حال فعالیت هستند. اطلاعاتی که در اختیار خبرنگاران قرار گرفته نشان می‌دهد بیش از ۳۰میلیارد دلار در فازهای نیمه تمام پارس‌جنوبی تزریق خواهد شد.

برداشت زودهنگام۱۰۰میلیون مترمکعب گاز تا پایان دولت دهم

خبرنگار همشهری با اشاره به اصرار دولت برای بهره‌برداری از فازهای پارس‌جنوبی در قالب طرح مهر ماندگار در پایان عمر دولت دهم از مدیرعامل نفت و گاز پارس پرسید: آیا اجرای طرح‌های مهرماندگار به‌معنای بهره‌برداری کامل از این فازها خواهد بود یا به‌صورت تولید زودهنگام (Early Production)؟ که موسی سوری گفت: تولید گاز از این فازها در قالب طرح مهر ماندگار برای تولید زودهنگام است و مصمم هستیم تا دست‌کم ۱۰۰میلیون مترمکعب گاز در پارس‌جنوبی تا سال۹۲ تولید شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: خطوط لوله برای اتصال میان همه فازهای پارس‌جنوبی کشیده شده است و درصورت تکمیل نشدن بخش خشکی فازهای ۱۷و ۱۸، گاز تولیدی از این فازها به پالایشگاه‌های دیگر ازجمله پالایشگاه فاز ۱۵و ۱۶منتقل می‌شود.
سوری درباره روند فعالیت چینی‌ها در فاز ۱۱پارس‌جنوبی گفت:

اعتبار فاز ۱۱پارس‌جنوبی پنج میلیارد دلار است که در مقایسه با حجم ۶۸میلیارد دلاری پروژه‌های پارس‌جنوبی می‌توان گفت که ۹۲درصد کار در پارس‌جنوبی به پیمانکاران ایرانی و تنها هشت درصد کار به پیمانکاران چینی داده شده است. وی با اعلام اینکه قرارداد توسعه فاز ۱۱با طرف چینی بسته شد و باید تدبیری انجام شود تا این پروژه با شتاب بیشتر ادامه یابد، افزود: امیدواریم مجموعه وزارت نفت و دولت با درنظرگرفتن شرایط بین‌المللی، تصمیم خوبی بگیرند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

19 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

19 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

20 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago