جوایز صادراتی فرش دستباف برقرار می شود

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: فرش از جمله کالاهای با ارزش افزوده بالا است که امیدواریم در سال آینده دولت زمینه همکاری لازم در این بخش را به عمل آورده و جوایز صادراتی برای آن برقرار کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، ولی الله افخمی راد در نشست مرکز ملی فرش ایران با بازرگانان خارجی فرش دستباف بر لزوم تسهیل در مراودات تجاری برون مرزی و راهگشایی برای حل مسایل در حوزه فرش دستباف تاکید کرد و افزود: ورود به بازارهای جدید از طریق انعقاد تفاهمنامه های تجارت ترجیحی و آزاد از جمله کارهای دولت در خصوص مراودات تجاری برون مرزی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ضمن تاکید بر تداوم برگزاری نمایشگاه ها و فعالیت های تجاری در خارج از کشور ، اعزام هیات های بازرگانی و تبلیغات گسترده تر برای معرفی هنر – صنعت فرش دستباف، تصریح کرد: این برنامه ها با جدیت از سوی دولت در راستای بهبود هنر – صنعت فرش دستباف دنبال خواهد شد.

افخمی راد، با بیان اینکه شرایط کشور طی یک سال گذشته تغییر کرده است، پیش بینی کرد: با روی کار آمدن دولت جدید و اتخاذ سیاست های مناسب، شرایط صادرات فرش دستباف به طور محسوس تری تغییر کند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مشکل تحریم بر سر راه تجارت کشورمان وجود دارد و این موضوع انکارناپذیر است، هرچند در راس آنها تحریم بانکی وجود دارد که هزینه صادرات و واردات را افزایش داده است.

افخمی راد، به افزایش حداقل ۱۵ درصدی در هزینه تجارت خارجی ناشی از تحریم که سبب کاهش رقابت پذیری در سطح بین الملل شده اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر برنامه های دولت معطوف به تنش زدایی در روابط خارجی است تا از این طریق به جایگاهی که حق کشور ما است، دست یابیم.

** حمایت مرکز ملی فرش از نمایشگاه های فرش

سرپرست مرکز ملی فرش ایران نیز با توجه به لزوم شناساندن کافی فرش ایران در سایر کشورها، گفت: اصل مهمی که در مرکز ملی فرش ایران مورد توجه ما قرار دارد تبلیغات جهانی و اهمیت آن است که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم براین امر مصرانه تاکید دارد.

حمید کارگر تصریح کرد: فرش دستباف نیازمند تبلیغات، هرچند بهبود فرآیند تبلیغ نیاز به زمان، استمرار و هزینه دارد. از سوی دیگر باید از ابزارهای گوناگون تبلیغاتی و اطلاع رسانی در این بخش استفاده کرد.

وی با اشاره به نشست خود با رایزنان بازرگانی کشورمان در خارج، گفت: در حوزه تبلیغات برون مرزی، رایزنان بازرگانی در حوزه فرش دستباف آگاهی های لازم را دارند و قرار است اطلاعات ابتدایی در زمینه ورود به بازارهای جدید و سلیقه یابی مخاطبان فرش در ارتباطی دو سویه با داخل کشور مبادله شود.

کارگر تاکید کرد: یکی از ابزارهای مهم تبلیغات در خارج از کشور برگزاری نمایشگاه فرش دستباف است اما رویکرد مرکز ملی فرش ایران در شیوه برگزاری این نمایشگاه ها متفاوت از گذشته خواهد بود.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: مرکز ملی فرش ایران حامی نمایشگاه هایی است که در راستای منافع فرش دستباف ایران برگزار می شود زیرا در کنار رویکردهای فرهنگی و هنری، وجوه تجاری و اقتصادی نیز بدنبال دارد.

کارگر با تاکید بر لزوم تشکیل کمپین های تبلیغاتی با کمک فعالان فرش در راستای ورود به بازارهای هدف گفت: با تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت هزینه های دریافت شده به ازای واگذاری غرفه های نمایشگاه بیست و سوم صرف تبلیغات برون مرزی فرش دستباف کشورمان خواهد شد.

در ادامه این جلسه، بازرگانان فرش ایران در خارج از کشور درباره مسایل مختلف حوزه صادرات فرش توضیحاتی ارایه دادند.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران نیز با اشاره به اینکه تمام فرش های دستباف ایران قابلیت صادر شدن دارند و حتی فرش هایی که به مصرف داخلی می رسند در آینده به گونه ای می توانند صادر شوند، علت اصلی کاهش صادرات فرش را گرانی فرش و بالا بودن قیمت تمام شده آن توصیف کرد.

بیست و سومین دوره نمایشگاه فرش دستباف ایران با ‏نظارت و حمایت مرکز ملی فرش ایران و همکاری تشکل های ذینفع بخش خصوصی تا ‏هفتم شهریور ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران دایر خواهد بود.

برگزاری چند همایش علمی، نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی از جمله برنامه های جنبی این دوره از نمایشگاه فرش دستباف ایران است.

این دوره از نمایشگاه ‏با حضور نزدیک به ۷۰۰ شرکت تولیدی، صادراتی و همچنین حضور چشمگیر بازرگانان خارجی بر پا می شود.‏

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

10 ساعت ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

10 ساعت ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago