حجم بازرگانی خارجی ترکیه به سرعت رو به‎ ‎افزایش است‎ ‎

آنکارا – حجم بازرگانی خارجی ترکیه که در‎ ‎سال گذشته میلادی تحت تاثیر تبعات بحران مالی جهان و افت شدید تقاضا برای کالاهای‎ ‎ترک در بازارهای دنیا کاهش یافته بود، در سالجاری در تکاپوی تلافی برآمده و به سرعت‎ ‎روبه افزایش گذاشته است‎ . ‎
‎حجم بازرگانی خارجی ترکیه فقط در ماه مارس امسال در مقایسه با مارس سال گذشته ۸۲/۳۳‏‎ ‎درصد افزایش یافت و به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسید‎.

‎بررسی آمار موسسه آمار‎ ‎دولتی ترکیه که لحظاتی پیش اعلام شد، نشان می دهد در سه ماهه اول سالجاری میلادی‎ ‎نیز حجم بازرگانی خارجی این کشور با ۹۲/۲۰ درصد افزایش نسبت به سه ماهه اول سال‎ ‎گذشته به ۶۴ میلیارد و ۵۲۵ میلیون دلار رسید‎.
‎براساس همین آمار در ماه مارس‎ ‎سالجاری صادرات ترکیه با ۴/۲۲ درصد افزایش نسبت به مارس سال گذشته به ۹ میلیارد و‎ ۹۸۵ ‎میلیون دلار و واردات این کشور با ۷/۴۲ درصد افزایش به ۱۵ میلیارد و ۱۷ میلیون‎ ‎دلار رسید‎.  ‎در دوره ژانویه تا ماه مارس سال جاری میلادی نیز صادرات ترکیه با‎ ‎هفت درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و‎ ‎واردات این کشور با ۷/۳۲ درصد افزایش به ۳۸ میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار رسید‎.

‎در‎ ‎دوره مشابه سال گذشته صادرات ترکیه برابر ۲۴ میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار و واردات‎ ‎این کشور برابر ۲۸ میلیارد و ۸۸۲ میلیون دلار و حجم تجارت نیز برابر ۵۳ میلیارد و‏‎ ۳۶۰ ‎میلیون دلار بود‎.  ‎بر اساس این آمار، کسری در تراز بازرگانی خارجی ترکیه در‎ ‎ماه مارس با ۵/۱۱۲ درصد افزایش نسبت به مارس گذشته به پنج میلیارد و ۳۲میلیون دلار‎ ‎رسید‎.
‎در سه ماه اول سالجاری نیز با ۳/۱۷۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال‏‎ ‎گذشته به ۱۲ میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار رسید‎.

‎آمار موسسه آمار دولتی ترکیه نشان‎ ‎می دهد در ماه مارس سال گذشته نسبت صادرات به واردات ترکیه برابر ۵/۷۷ درصد بود که‎ ‎در ماه مارس امسال به ۵/۶۶ درصد رسید. به عبارت دیگر ترکیه در قبال هر ۱۰۰ دلار‎ ‎واردات ۵/۶۶ دلار صادرات انجام داد‎.  ‎این نسبت ها در سه ماهه اول سالجاری میلادی‎ ‎نیز به ترتیب به ۸/۸۴ درصد و ۴/۶۸ درصد رسید‎.
‎در سه ماهه اول سال جاری میلادی‎ ‎بخش بسیار بزرگی از صادرات ترکیه ( ۴/۹۲ درصد ) را صادرات صنایع تولیدی این کشور‎ ‎تشکیل می دهد که بالغ بر ۲۱۹/۲۴ میلیارد دلار می باشد‏‎.  ‎در این دوره صادرات بخش‎ ‎کشاورزی و جنگلداری یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار، بخش ماهیگیری ۴۸ میلیون دلار،‎ ‎بخش معادن ۵۰۸ میلیون دلار و سایر بخش ها ۱۸۷ میلیون دلار شد‎.

‎در سه ماه گذشته‎ ‎سال جاری میلادی ۱/۱۴ درصد یعنی پنج میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار از ۳۲۵/۳۸ میلیارد‎ ‎دلار کل واردات ترکیه را کالاهای سرمایه ای، ۳/۷۳ درصد یعنی ۲۷ میلیارد و ۷۱۶‏‎ ‎میلیون دلار را مواد خام و کالاهای نیم ساخته، ۲/۱۳ درصد یعنی پنج میلیارد و ۵۸‏‎ ‎میلیون دلار را کالاهای مصرفی و ۴/۰ درصد یعنی ۱۴۲ میلیون دلار را سایر کالاها‎ ‎تشکیل می دهد‎.
‎ترکیه در این دوره ۹/۴۷ درصد یعنی معادل ۵۵۸/۱۲ میلیارد دلار از‎ ‎صادرات خودرا به اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) و برابر ۱/۵۲ درصد یعنی ۶۴۲/۱۳ میلیارد‎ ‎دلار از صادرات خود را نیز به سایر کشورها انجام داد‎.  ‎این درحالی است که سهم‎ ‎اتحادیه اروپا در صادرات ترکیه در سه ماه اول سال گذشته برابر ۶/۴۰ درصد بود‎.
‎در همین دوره ترکیه ۰/۳۹ درصد یعنی برابر ۹۶۲/۱۴ میلیارد دلار از کل واردات خود‎ ‎را از اتحادیه اروپا و ۶۱ درصد یعنی برابر ۳۶۴/۲۳ میلیارد دلار آن را نیز از سایر‎ ‎کشورها انجام داد‎.  ‎ترکیه در سه ماه اول سال گذشته برابر ۶/۳۷ درصد واردات خود‎ ‎را از اتحادیه اروپا و ۴/۶۲ درصد را از سایر کشورها انجام داده بود‎.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

1 ساعت ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

4 ساعت ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

2 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از تقریبا دوازده سیزده سال دوباره برگزار شد و یک وقفه…

3 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی (ویدیو)

شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه هدف گذاری خود را در چند سال اخیر…

3 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم (ویدیو)

قالی زرتشت از سال 2014 حضور مستمر در نمایشگاه ها داشته است.محصولات قالی زرتشت شامل…

4 روز ago