Categories: اخبار نساجی

حدود یک سوم ذخایر گاز هلیوم جهان در پارس جنوبی است

 

عسلویه – مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: بزرگترین مخزن گاز هلیوم جهان در منطقه پارس جنوبی قرار دارد که ۲۸ درصد کل ذخایر این گاز در جهان را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اعزامی ایرنا به عسلویه، ‘موسی سوری‘ روز چهارشنبه درسومین همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار ، یکپارچه و دانایی محور منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس،افزود: ارزش اقتصادی منابع مختلف این منطقه شامل ۲/۴هزار میلیارد متر مکعب گاز، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی و ۵/۷ میلیارد بشکه نفت خام در لایه نفتی است.

وی ادامه داد: با پشتیبانی مسوولان و مدیران ارشد، با بهره برداری از مراحل مختلف توسعه این میدان و چشم انداز مشخص شده به اهداف ملی برنامه پنجساله پنجم توسعه دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، ارزش اقتصادی هر مرحله توسعه میدان گازی پارس جنوبی را چهار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از ۱۸ مرحله توسعه این میدان ، تولید ناخالص داخلی کشور ۱۸ درصد افزایش می یابد.

این مقام مسوول با اشاره به چشم انداز تولید نفت و گاز در این منطقه گفت: امسال توسعه لایه مشترک نفتی این میدان به مناقصه گذاشته و چاه های توصیفی و تولیدی آن به زودی اجرایی خواهد شد و همچنین بخش غیر مشترک این لایه ها، نیمه دوم سال آینده به تولید می رسد.

سوری تصریح کرد: بر اساس سند چشم انداز، تولید گاز این منطقه به یک میلیارد متر مکعب در روز می رسد ، تا حدی که ۸۰۰ میلیون متر مکعب آن از میادین مشترک و ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیز از میادین غیر مشترک تولید می شود.

وی تبدیل شدن شرکت نفت و گاز پارس به یکی از پنج شرکت برتر بین المللی در زنجیره نفت و گاز را از چشم اندازهای این شرکت عنوان کرد و گفت:با توجه به اینکه شرکت ملی نفت ایران بر اساس چشم انداز کلان صنعت نفت، جزو دو شرکت برتر بین المللی در زنجیره تامین نفت و گاز جهان خواهد بود، دو شرکت ایرانی جزو پنج شرکت برتر بین المللی در این بخش قرار خواهند گرفت.

سوری پنج هدف کلان شرکت نفت و گاز پارس را تولید پایدار، افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک، تولید نفت خام از لایه های نفتی مشترک و غیر مشترک، تولید ثروت از دانش نفت و گاز و همچنین تولید گاز هلیوم عنوان کرد.

وی در مورد تولید گاز هلیوم در این منطقه گفت: مطالعات این بخش توسط یک شرکت خارجی انجام شده و به زودی توسعه میدان را طراحی و تصویب خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، تامین منابع مالی ، تامین کالا و تجهیزات داخلی و خارجی ، تاخیر در بررسی و ابلاغ مجوزهای لازم جهت افزایش و اصلاح اعتبارات و تسهیل در اجرای طرح های توسعه ای ، جوان بودن نظام پیمانکاری عمومی و همچنین کمبود شدید منابع انسانی متخصص ، توانمند و با انگیزه در سطوح کارشناسی و مدیریتی را از جمله موانع تحقق چشم انداز منطقه ویژه اقتصادی پارس ذکر کرد.

وی در خصوص تامین منابع مالی این بخش گفت: بزرگترین ارقامی که تا قبل از سال ۱۳۸۹ به این بخش اختصاص یافته بود ۷/۳ میلیارد دلار و سال گذشته ۴/۸ میلیارد دلار بود. امسال نیز تاکنون نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار منابع مالی در اختیار ما گذاشته شده، در حالی که بودجه ما ۲۱ میلیارد دلار است.

سوری به پیمانکاران هشدار داد: پیمانکارانی که نتوانند نقاط ضعف خود را بپوشانند با چالشهایی مواجه خواهند شد که طی آن ممکن است با کاهش حجم کار رو به رو و یا حتی کنار گذاشته شوند.

وی با اشاره به اینکه در فازهای مختلف پارس جنوبی رکوردهای بسیاری خلق شده است گفت: عملیات احداث پالایشگاه خشکی فاز ۲۲ و ۲۴ در مدت ۲۰ ماه از مرز ۵۵ درصدی عبور کرد که طی آن تمامی رکوردهای جهانی در ساختن پالایشگاه شکسته شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago