Categories: اخبار نساجی

حذف دو وزیر از هیئت‌ امنای صندوق‌ توسعه‌ ملی

مدیرعامل صندوق توسعه ملی از ارسال ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در باره حذف دو وزیر از اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی به مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

محمدرضا فرزین مدیرعامل صندوق توسعه ملی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه در خصوص اهداف تشکیل این صندوق سخن می‌گفت، در خصوص نتیجه مصوبه مجلس درباره حذف دو وزیر نفت و کار از اعضای هیئت امنای این صندوق اظهار داشت:‌ اخیراً‌ شورای نگهبان درباره این مصوبه مجلس ایراداتی را گرفت که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

وی افزود: با توجه به تأکید مجلس بر نظر خود مبنی بر حذف دو نفر از اعضای هیئت امنای این صندوق به منظور ایجاد توازن در تصمیم‌گیری، این مصوبه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است.

به گزارش فارس ماه گذشته مجلس کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۸۴ قانون برنامه ۵ساله توسعه در زمینه بازگرداندن اختیارات هیئت امنای صندوق توسعه ملی را بررسی کرد و به تصویب رساند.

همچنین بر اساس این مصوبه مجلس، اختیارات هیئت امنا به هیات عامل سپرده نمی‌شود، افزون بر آن جلسات هیئت امنا از روند سالی دو بار به هر سه ماه یک بار افزایش یافته است.

همچنین عبارت «حساب‌های صندوق فقط نزد بانک مرکزی نگهداری خواهد شد» به «حساب‌های صندوق نزد حساب‌های مورد نظر بانک مرکزی نگهداری خواهد شد» نیز در این مصوبه تغییر یافت.

تصمیم مجلس شورای اسلامی به منظور ایجاد توازن در رأی قوای سه گانه عضو هیئت امنای صندوق توسعه ملی بر اساس طرح دو فوریت اصلاح ماده ۸۴ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم، وزرای نفت و کار و رفاه اجتماعی از اعضای هیئت عامل این صندوق حذف می‌شود، چراکه قبل از این اعضای دولت با تعداد بیش‌تری آرا در جلسات حضور می‌یافتند.

به گزارش فارس، هم‌اکنون هیئت امنای صندوق توسعه ملی متشکل از رئیس جمهور(رئیس هیئت امنا)، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی(دبیر)، وزیر امور اقتصادی و دارائی، وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان عضو ناظر بدون حق رأی، رئیس اتاق تعاون ایران به عنوان ناظر بدون حق رأی، دو نفر از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس و دادستان کل کشور سالانه دوبار تشکیل جلسه می دهد.

صندوق توسعه ملی بر اساس سیاستهای کلی برنامه پنجم و ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم از ابتدای برنامه تشکیل شد که در سال اول ۲۰ درصد و در سال جاری ۲۳درصد از درامد نفت و گاز و میعانات گازی در این صندوق گردآوری شده و تا کنون ۴۲میلیارد دلار در آن جمع شده است که برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و تعاونی توجیه‌دار استفاده می‌شود.

مدیر عامل صندوق توسعه ملی روز یکشنبه در اولین همایش ثروت ملی توسعه پایدار افزود: صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی در شمار ۲۰ صندوق بزرگ دنیا بوده و از جدیدترین صندوق‌های ثروت دنیا به شمار می‌رود.

فرزین افزود: طبق آخرین گزارش تا پایان مهرماه سال جاری مجموعه منابع صندوق توسعه ملی ۴۲ میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار بوده که ۷ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار در سال جاری به این صندوق واریز شده است.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی در حال حاضر با ۱۴ بانک کشور قرارداد عاملیت ارزی و ریالی به مبلغ ۳۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار منعقد کرده و مجموع مسدودی‌‌های ارزی و ریالی صندوق برابر ۱۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار است.

فرزین خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰۴ طرح کشور با اشتغالزایی مستقیم ۵۴ هزار و ۴۷۷ نفر از تسهیلات ارزی صندوق و ۳۷ هزار و ۴۳۰ طرح با اشتغالزایی ۵۴ هزار و ۷۷۷ نفر از تسهیلات ریالی صندوق استفاده کرده‌اند.

وی افزود: نرخ سود منابع صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی ۷ درصد است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی یادآور شد: دو طرح بزرگ نفت و گاز، ۲۵ طرح پتروشیمی، ۱۳ نیروگاه، ۲۸ کارخانه فولاد، ۲۲ کارخانه سیمان و بتن در دو سال اخیر از منابع ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند.

وی تاکید کرد: تمامی منابع ریالی سال جاری در بخش صنعت و معدن با نرخ ترجیحی ۱۶ درصد توسط ۷ بانک عامل در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

فرزین همچنین با بیان اینکه ۱۷ میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری در صندوق پذیرفته شده گفت: این به معنای سرمایه‌گذاری بالقوه ۲۴ میلیارد دلاری در اقتصاد کشور است که در کمتر از دو سال انجام شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

21 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

22 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

22 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago