Categories: اخبار نساجی

حرفی از فاز دوم در تبصره هدفمندی دولت نیست

 

پیشنهاد شجاعانه برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد

    دبیر کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه پیشنهاد شجاعانه برای افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی از سوی دولت وجود ندارد، گفت: تبصره دولت در هدفمندی یارانه برای اجرای فاز دوم نیست.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: طبق جلسات و توافقی که نمایندگان با دولت داشتند، مسئولان قول دادند که هدفمندی را به صورت ردیف درآمدی و هزینه‌ای اعلام کنند و کمیسیون تلفیق تا پایان هفته بحث درآمدها را تمام می‌کند و از هفته آینده وارد هزینه‌های لایحه بودجه ۹۳ می‌شود.

وی افزود: قطعا دولت یا آخر هفته جاری یا شنبه هفته آینده تبصره بودجه را ارائه خواهد کرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه آثار هدفمندی باید در لایحه بودجه پیش‌بینی شود، اظهار امیدواری کرد: تا آخر هفته این اتفاق رخ دهد و از دولت نیز مجدد موضوع ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها پیگیری می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که وضعیت قیمت حامل‌های انرژی در هدفمندی چگونه خواهد بود، گفت: اکنون قانون هدفمندی یا باید روند کنونی اجرا شده و راه دیگر اینکه فرآیند کار اصلاح شود، در روش اجرا دولت فرصت دارد، تا پایان سال لایحه مکمل هدفمندی را به دولت ارائه کند و تا وقتی هدفمندی از سوی دولت یا مجلس اصلاح نشود، همین روند کنونی و منابع آن قابل تعریف و اجرا است و می‌توان برای سه گروه دولت، مردم و تولید یارانه پرداخت کرد.

به گفته دبیر کمیسیون تلفیق بودجه، اصل منابع باید از جهت بازتوزیع اصلاح شود و احتمال دارد، دولت لایحه بیاورد که بر اساس آنچه درآمد دارد، هزینه کند و یارانه بپردازد و اکنون در تبصره هدفمندی که برای لایحه ارائه خواهد شد، وارد سیاست‌ها و روش پرداختی دولت نخواهیم شد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود، در صورت عدم حذف برخی دهک‌ها باز هم دولت در پرداخت یارانه کسری خواهد داشت، تصریح کرد: در خصوص حفظ یا حذف دهک‌ها قانون دست دولت را باز گذاشته، زیرا گفته است، پرداخت یارانه متناسب با درآمد خانوار باشد که مدیریت آن بر عهده دولت است و یا به گروه‌هایی یارانه ندهد و از نظر قانون ممنوعیتی وجود ندارد.

وی در خصوص افزایش ۳۸ درصدی امسال حامل‌های انرژی طبق قانون هدفمندی، بیان کرد: اکنون در قیمت‌های فوب خلیج فارس تغییراتی حاصل شده و تغییر قیمت‌ها با نرخ ارز است که حتی محاسبه آن را با مشکل مواجه می‌کند.

ندیمی یادآور شد: معلوم نیست که باید ۳۸ درصد قیمت فوب خلیج فارس نسبت، به شروع قانون یا سال پایانی در نظر گرفته شود و اینکه آیا قیمت دلار نفت با ارز ۱۲۲۶ باشد، یا مبادلاتی که این مباحث نیاز به بررسی دارد.

وی تأکید کرد: قطعا هدف قانون هدفمندی را اکنون نمی‌توان ادامه داد و اگر بر اساس همان ۳۸ درصد و قیمت کنونی باشد، افزایش هزینه‌ها وحشتناک خواهد بود.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، طبق قانون دولت از زمان شروع ۵ سال مهلت اجرا دارد، مگر اینکه دولت یا مجلس پیشنهاد جدیدی ارائه کند.

وی در خصوص آیا اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا خواهد کرد، گفت: دولت به معیشت مردم خیلی اهمیت می‌دهد و به فکر حذف هزینه‌ از درآمدهای خانوار است و به دنبال تغییر قیمت‌هایی که منجر به کاهش قدرت خرید می‌شود، نیست.

ندیمی یادآور شد: به نظر نمی‌رسد مطلب شجاعانه‌ای در رابطه با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی به قیمت فوب امروز خلیج فارس برای ۵ سال از سوی دولت ارائه شود و چون ۲ سال وقت وجود دارد و معیشت در دستور کار است.

وی افزود: فعلا مرحله کنونی هدفمندی مطرح است و وقت برای اجرای فاز دوم وجود دارد و تبصره‌ای که قرار است ارائه شود، برای اجرای این مرحله از هدفمندی یارانه است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

24 ساعت ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago

پیشگامی فرافن هوا در معرفی تکنولوژی‌های نوین هوای فشرده (ویدیو)

شرکت فرافن هوا با هدف معرفی تکنولوژی‌های نوین در صنعت هوای فشرده امسال دو تکنولوژی…

3 روز ago

توسعه صنعت نساجی در ایران: از حضور بین‌المللی تا چالش‌های جدید (ویدیو)

شرکت پلاستو ماسوره کار همیشه در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته است، و امسال نیز برای…

4 روز ago