Categories: اخبار نساجی

حرکت آرام چین برای افزایش ذخایر نفتی استراتژیک

 

واردات روزانه ۶۱۵ هزار بشکه‌ از ایران در ماه آوریل

    تلگراف طی گزارشی از حرکت آرام و بی‌صدای چین برای افزایش ذخایر نفتی استراتژیک خود به دنبال تشدید تنش‌ها در جنوب دریای چین و تلاش غرب برای تحریم روسیه خبر داد و نوشت: پکن در ماه آوریل با افزایش قابل توجه، ۶۱۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از تلگراف، چین به طرز بی‌سابقه‌ای در حال افزایش حجم ذخایر استراتژیک نفتی خود است و در این راستا میزان واردات نفت خود را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، این اقدام به دنبال تشدید تنش‌ها در جنوب دریای چین و تلاش غرب برای تحریم روسیه به علت تحولات شرق اوکراین صورت گرفته است.

تحلیلگران معتقدند که چین آرام و بی صدا در حال آماده شدن برای یک افزایش احتمالی در قیمت نفت یا اختلال در عرضه این کالای اساسی است.

آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که چین در ماه آوریل روزانه ۶.۸۱ میلیون بشکه نفت وارد کرده است که این حجم، بالاترین رقم واردات نفت برای این کشور محسوب می‌شود.

با توجه به کند شدن روند اقتصادی چین در چند ماه اخیر، وضعیت کساد صنعت فولاد و افت شدید در ساخت و سازهای جدید در این کشور، این سوال مطرح می‌شود که علت این اقدام از سوی چین چیست؟

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت از این حجم واردات به شبکه تاسیسات ذخیرسازی نفت چین انتقال داده می‌شود.

هرگونه افزایش جدی در ذخایر استراتژیک چین، تقریبا به سرعت عرضه جهانی نفت را محدود می‌کند و قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

میشائیل لوئیس تحلیلگر بازار نفت در داچ بانک در این‌باره گفت: مقامات پکن در بازار نفت به طور تاکتیکی عمل می‌کنند. آنها هر زمان که قیمت نفت برنت کاهش می‌یابد، ذخایر استراتژیک خود را افزایش می‌دهند.

وی افزود: این اقدام بسیار شبیه کاری است که آنها در مورد مس انجام می‌دهند. هر زمان که مس به کمتر از ۷ هزار دلار (در هر تن) کاهش می‌یابد، آنها از این فرصت برای خرید استفاده می‌کنند. آنها این روش را برای کالاهای کشاورزی نیز به کار می‌گیرند.

این اقدام چین، پیش‌بینی‌های بانک‌های تجاری بزرگ در زمینه نفت، مبنی بر کاهش امسال قیمت این کالای اساسی در بازارهای جهانی، به علت افزایش صادرات نفت لیبی، عراق و ایران و افزایش عرضه نفت شیل آمریکا را زیر سوال برده است.

این خریدهای استراتژیک می‌تواند برای طولانی‌مدت ادامه یابد چرا که چین به سرعت ظرفیت ذخایر خود را از ۱۶۰ میلیون بشکه در روز به ۵۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ افزایش می‌دهد.

بیشتر واردات نفت چین در ماه آوریل از روسیه، آنگولا و عراق تامین شده است. بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، چین در این ماه از ایران روزانه ۶۱۵ هزار بشکه نفت وارد کرده است؛ افزایش قابل ملاحظه‌ای که نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای ژنو تا چه اندازه تحریم‌ها علیه ایران را تضعیف کرده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

27 دقیقه ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

1 ساعت ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

1 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

2 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

5 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

6 روز ago