Categories: مد و پوشاک

حرکت لاک‌پشتی ساماندهی برندها

با وجود سهم بالای پوشاک از کالاهای وارداتی قاچاق و زمین گیرشدن‌ تولید ‌کنندگان داخلی، از ۲۴۰ شرکت مدعی نمایندگی برندهای خارجی پوشاک در کشورمان تنها با این حال۲۴شرکت مجوز دریافت کرده‌اند و مدارک حدود ۳۰شرکت در حال بررسی است با این حساب بیش از ۹۰درصد این برندها به‌طور غیرقانونی در کشورمان فعالیت می‌کنند.
با وجود اقدامات وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های ذیربط برای ساماندهی برندهای خارجی پوشاک و ارائه ضرب‌الاجل اخذ مجوز و ثبت، هنوز نیز شرکت‌های مدعی نمایندگی این برندها، پوشاک قاچاق خارجی را با قیمت‌های بالاتر از برندهای اصلی عرضه می‌کنند برخی از این شرکت‌ها پوشاک را با تخفیف‌های غیرواقعی و بعضا تا ۷۰درصدی اما با نام برندهای اصلی به مردم عرضه می‌کنند. همچنین این شرکت‌ها بخش عمده‌ای از پوشاک خارجی را به‌صورت قاچاق وارد می‌کنند.

اجرای طرح ساماندهی برندهای خارجی پوشاک، پس از اطلاعیه‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت در۲۷مرداد‌ماه سال ۹۴و تعیین مهلت دو ماهه‌ای برای واحدهای صنفی مدعی عرضه برندهای خارجی پوشاک و منسوجات آغاز و مقرر شد تا شرکت‌های به‌اصطلاح نماینده برندهای خارجی پوشاک با مراجعه به مرکز امور اصناف و ارائه مدارک لازم، خود را ثبت کنند. اما اکنون با گذشت بیش از یک سال از آغاز اجرای این طرح، هنوز هم برندهای خارجی پوشاک از طریق فروشگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی مدعی نمایندگی آنها یکه‌تاز بازار پوشاک کشورمان هستند.

واردات پوشاک قاچاق
دبیرکارگروه ساماندهی مُد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد روند اجرای طرح ساماندهی برندهای خارجی پوشاک در کشومان اعلام کردکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور مداوم جلساتی را برای ساماندهی برندهای خارجی پوشاک برگزار می‌کند اما آخرین گزارشی که کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این برندها تهیه کرده طی یکی دو هفته اخیر جلساتی را با سایر دستگاه‌های ذیربط برگزار و گزارشی را در مورد وضعیت این برندها ارائه کرده است.

حمید قبادی، با بیان اینکه براساس این گزارش که به وزارت ارشاد، دستگاه قضایی و سایر نهادهای ذیربط مانند وزارت صنعت، اتحادیه‌های صنفی و نهادهای نظارتی ارائه شده است، اکنون به جز ۲۵شرکت که نسبت به دریافت و ثبت مجوز نمایندگی پوشاک برندهای خارجی براساس ضوابط و دستورالعمل‌ها اقدام کرده‌اند بقیه شرکت‌ها که حدود ۲۴۰برند تقلبی پوشاک خارجی را در بر می‌گیرد، به‌طور غیرقانونی در کشورمان فعالیت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه هنوز هم فعالیت بیش از ۹۰درصد شرکت‌های مدعی برندهای خارجی موجود در بازار پوشاک کشورمان غیرقانونی است افزود: نکته حائز اهمیت آن است که حتی شرکت‌های دارای نمایندگی برندهای خارجی پوشاک که به‌صورت قانونی در کشورمان فعالیت می‌کنند و ظاهرا موفق به دریافت مجوز شده‌اندنیز تنها بخش اندکی از پوشاک وارداتی را از طریق مبادی قانونی وارد می‌کنند اما حجم عمده‌ای از پوشاک این برندها به‌صورت قاچاق و غیرقانونی وارد و عرضه می‌شود.

مقاومت برندهای معروف پوشاک
دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دلایل کندی اجرای این طرح را مقاومت و تلاش برندهای معروف پوشاک خارجی برای ادامه فعالیت غیرقانونی در کشورمان و مصونیت به‌دلیل اسم و رسمشان قلمداد کرد و گفت: متخلفین هیچگاه از اقدامات خود دست‌بر نمی‌دارند اما با عزم جدی که در کشور برای مقابله با فعالیت غیرقانونی برندها به‌ویژه در حوزه پوشاک غیرمجاز و لباس‌های غیرمتعارف (که بخشی از لباس‌های غیرمتعارف نیز توسط همین برندها عرضه می‌شود) وجود دارد، به‌زودی برخورد جدی نهادهای ذیربط و به‌ویژه دستگاه قضایی با این مختلفین را شاهد خواهیم بود.

وی تأکید کردکه وزارت ارشاد به استناد ممنوعیت به کارگیری اسامی و واژه‌های بیگانه اغلب این واحدها را بررسی و درخواست ارائه اسناد از آنها کرده‌ایم. قبادی تأکید کرد: تا‌کنون سعی شده تا قبل از اقدامات نظارتی تذکرات لازم داده شود تا این شرکت‌ها بهانه‌ای نداشته باشند، اکنون اکثر شرکت‌ها در تهران و شهرستان‌ها شناسایی و حتی توسط اتحادیه به آنها اخطار لازم برای ثبت قانونی و فعالیت مجاز مطابق با آیین‌نامه جدید فعالیت شرکت‌های خارجی پوشاک که شهریور‌ماه امسال به این واحدها ابلاغ شده را داده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

19 دقیقه ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

4 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

4 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

5 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

5 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

5 روز ago