حضور مدیرعامل شرکت کبیرریس در نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

 

تمام تلاش خود را برای تأمین نیاز بازار به نخ‌های سیستم پنبه‌ای به کار بسته‌ایم

آقای مهندس حمید کبیری، مدیرعامل شرکت کبیرریس، در نشست روز یکشنبه مورخ ۵ اردیبهشت‌ ماه هیأت‌مدیره حضور یافته و به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نخ‌های پنبه‌ای پرداخت.

وی اظهار داشت که بر اساس آمار اخذ شده از واحدهای گردبافی، در حدود ۱۵ هزار دستگاه گردبافی در کشور موجود است که در این بین در حدود ۱۰ هزار دستگاه تا اوایل سال گذشته بصورت یک شیفته فعال بوده و قادر به تأمین نیاز بازار خود بودند. وی ادامه داد که شرایط تولید در واحدهای تخت‌بافی نیز به همین صورت بوده است.
مهندس کبیری در ادامه اعلام کرد که عدم تخصیص ارز مرجع به اغلب کالاها از اوایل سال گذشته و وقفه ایجاد شده نسبتاً طولانی برای ارائه ارز مبادلاتی برای برخی از این کالاها موجب شد تا تقاضای خرید نخ های پنبه‌ای از منابع داخلی افزایش یابد. عدم تخصیص ارز مبادلاتی برای واردات پوشاک به کشور نیز از جمله عوامل تأثیرگذار برای افزایش تقاضای داخلی بوده است. وی در این رابطه افزود که افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت تمام شده برای واردکنندگان پوشاک شده و لذا قیمت تمام شده پوشاک تولیدشده در کشور به مراتب کمتر از پوشاک وارداتی خواهد بود.

مهندس کبیری ادامه داد: واردکنندگانی که پیش از این قادر به واردات نخ به صورت قاچاق به کشور بودند با افزایش نرخ ارز قدرت رقابت خود را از دست داده‌اند و همچنین تاجران نخ نیز که با استفاده از سیستم بانکی و ارز به نرخ اتاق مبادلاتی اقدام به واردات می‌کنند، با در نظر گرفتن خواب سرمایه و سپرده‌گذاری ۱۳۵ درصد ارزش نخ، قادر به واردات نخ قابل رقابت با نخ‌های داخلی نیستند.

وی کلیه عوامل مذکور را دلیلی بر افزایش تقاضای خرید نخ‌های پنبه‌ای از واحدهای داخلی برشمرد و اظهار داشت هم‌اکنون اغلب واحدهای ریسندگی کشور با حداکثر ظرفیت فعال بوده و در تلاش برای تأمین نیاز داخلی هستند.

مدیرعامل شرکت کبیرریس با اعلام اینکه صنایع نساجی از جمله صنایع اشتغالزا برای کشور بوده و شرایط موجود موقعیت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی است تا با ایجاد اشتغال لازم، کالای خود را با بهترین کیفیت تولیدکنند، به ارائه راهکارهای موجود برای افزایش تولید پرداخت.

بنا به اظهارات وی، واحدهای موجود می‌توانند به صورت ۴ گروه در ۳ شیفت فعالیت کنند که با در نظر گرفتن ۳۵۰ روز کاری در حدود ۲۰ درصد به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد. همچنین واحدهای ریسندگی می‌باید از فروش محصولات خود به واسطه‌ها کاسته و تا حد ممکن فروش آن به واحدهای بافندگی، که سرمایه‌های اصلی بخش ریسندگی هستند، بیافزایند. وی دراین خصوص توضیح داد که متأسفانه برخی از واسطه‌ها با خرید محصولات تولیدی بطور انبود و انبار کردن موجب کمبود آن در بازار و افزایش قیمت می‌شوند.

مهندس کبیری راه حل اصولی افزایش تولید را نوسازی و توسعه واحدهای ریسندگی و افزودن ماشین‌آلات جدید به خطوط تولید دانست که متأسفانه به دلیل مشکلات تحریمی علیه کشور این امر با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌باشد.

وی در پایان به نحوه تأمین مواد اولیه از جمله الیاف پنبه، پلی‌استر و ویسکوز اشاره کرد که مشکلات مختلفی روبرو شده است. بنا به اظهارات وی تا پیش از سال ۲۰۱۲ پنبه مورد مصرف در واحد تحت مدیریت ایشان از طریق ازبکستان تأمین می‌شده که با تشدید شرایط تحریم علیه کشور این امکان بسیار مشکل شده و لذا این الیاف از طریق تجار داخلی برای واحد مذکور تأمین می‌گردد. وی اعلام کرد که ترخیص پنبه وارداتی از کشور هندوستان نیز به سختی صورت می‌پذیرد لیکن این موضوع در حال پیگیری بوده و با مذاکراتی که با سفارت هند در ایران صورت پذیرفته این امید وجود دارد که شرایط واردات از این کشور تسهیل گردد.

مهندس کبیری اعلام کرد که الیاف پلی‌استر و ویسکوز مورد مصرف در واحد کبیرریس نیز از منابع خارجی تأمین می‌شود که با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و همچنین افزایش نرخ ارز، شرایط تأمین آن روز به روز مشکل‌تر شده است.

هیأت‌مدیره در پایان این نشست ضمن قدردانی از ارائه توضیحات کامل مهندس کبیری خواستار همکاری بیشتر واحدهای ریسندگی کشور جهت تأمین نیاز داخلی به نخ‌های پنبه‌ای شده و اظهار امیدواری نمودند که در مرحله اول سطح زیر کشت و تولید پنبه در کشور افزایش یافته به نحوی که پاسخگوی نیاز صنایع نساجی کشور باشد و تا آن زمان و با مذاکرات صورت گرفته با مسئولین صنایع نساجی کشور هندوستان، شرایط واردات مواد اولیه از این کشور تسهیل گردد.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

3 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

4 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

5 روز ago