Categories: اخبار نساجی

حمایت برخی از مدیران ارشد از پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی

 

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از حمایت و پشتیبانی برخی از مدیران ارشد کشور از برخی از پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی به عنوان یکی از چالش های توسعه این میدان مشترک گازی یاد کرد و گفت: رکورد تولید گاز در پارس جنوبی شکسته شد.

به گزارش خبرنگار مهر از عسلویه، موسی سوری امروز در همایش ملی توسعه پایدار یکپارچه و دانایی محور با بیان اینکه مطالعات اخیر یک مشاور خارجی نشان می دهد که مهمترین دلیل تاخیر در اجرای پروژه های نفت و گاز کشور فقدان اعمال مدیریت یکپارچه در فرآیند تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا است، گفت: بر اساس گزارش این مشاور بین المللی طراحی یک مدل بومی برای مدیریت یکپارچه به منظور توسعه پارس جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه اخیرا آمریکا مکاتباتی با چندین شرکت اروپایی برای عدم تحویل برخی کالاها و تجهیزات استراتژیک فازهای پارس جنوبی انجام داده است، تصریح کرد: بر این اساس، آمریکا رسما خواستار عدم ارسال کالاهای استراتژیک پارس جنوبی توسط شرکتهای اروپایی به منطقه عسلویه شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر حجم ذخایر گاز طبیعی قابل برداشت ایران در پارس جنوبی حدود ۱۴.۲ میلیارد متر مکعب برآورد می شود، اظهار داشت: دراین میدان مشترک ۱۹ میلیون بشکه ذخیره میعانات گازی و حدود ۷.۵ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میدان پارس جنوبی بزرگترین ذخایر گاز هلیم جهان را در اختیار دارد، بیان کرد: پس از پارس جنوبی ایران کشورهای روسیه و آمریکا به ترتیب بزرگترین دارندگان ذخایر گاز هلیم جهان هستند.

سوری همچنین با اعلام اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه تمامی فارهای پارس جنوبی در مدار تولید گاز قرار خواهند گرفت، اظهارداشت: در حال حاضر ارزش اقتصادی توسعه یک فاز پارس جنوبی سالانه حدود ۴ میلیارد دلار برآورد می شود.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون عملیات ساخت و راه اندازی همزمان ۱۸ فاز استاندارد پارس جنوبی در حال انجام است، تاکید کرد: با بهره برداری از این ۱۸ فاز جدید گازی در مجموع حدود ۱۸ درصد به درآمدهای ناخالص ملی کشور افزوده می شود.

این عضو هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه ایران در ۱۰۲ سال گذشته در مجموع حدود ۳۵۰۰ میلیارد دلار نفت تولید و صادرات کرده است، گفت: با مطالعات انجام گرفته اگر تمامی فازهای پارس جنوبی توسعه یابند در مجموع حدود ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد معادل با ۱۲۰ سال از درآمدهای کل صادرات نفتی کشور سود و منفعت اقتصادی حاصل می شود.

آغاز تولید نفت از میدان مشترک با قطر تا سال ۹۱

به گزارش مهر، سوری در ادامه با اشاره به برگزاری مناقصات و آغاز عملیات اجرایی بخش مشترک لایه نفتی پارس جنوبی تصریح کرد: به زودی حفاری چاه های توصیفی و تولیدی این میدان مشترک نفتی ایران در خلیج فارس آغاز می شود.

این مقام مسئول از آغاز تولید نفت از بخش غیر مشترک لایه نفتی پارس جنوبی تا سال آینده خبر داد و افزود در مجموع در سند چشم انداز توسعه عسلویه تولید یک میلیارد متر مکعب گاز و حدود یک میلیون بشکه نفت خام از میادین مشترک و غیر مشترک هدفگذاری شده است.

وی در ادامه از آغاز مطالعات برداشت هلیم میدان پارس جنوبی با مشارکت یک شرکت خارجی خبر داد و یادآور شد: به زودی با اخذ مصوبه شرکت ملی نفت ایران برداشت هلیم پارس جنوبی آغاز می شود.

رکورد تولید گاز در پارس جنوبی شکسته شد

سوری با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۱۱میلیارد دلار برای توسعه فازهای پارس جنوبی منابع مالی و اعتباری جذب شده است، گفت: این در حالی است که برای سال جاری جذب حدود ۲۱ میلیارد دلار منابع مالی هدف گذاری شده بود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین یکی از چالش های توسعه پارس جنوبی را حمایت برخی از مدیران ارشد کشور از پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی عنوان کرد و ادامه داد: به برخی از پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی اولتیماتوم هایی داده شده است که در صورت عدم برآورد کردن انتظارات شرکت ملی نفت ابتدا با کاهش حجم کار و سپس اخراج از پروژه های پارس جنوبی روبرو خواهند شد.

وی با اشاره به شکسته شدن رکورد تولید گاز در میدان پارس جنوبی، اعلام کرد از ابتدای سال جاری به طور متوسط روزانه ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت شده که اخیرا با اجرای چند طرح جدید ظرفیت تولید از این میدان مشترک گازی به ۲۹۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

این مقام مسئول با رد برداشت چندین برابری قطر از گاز پارس جنوبی، تاکید کرد: در شرایط فعلی قطر حداکثر کمتر از ۲ برابر ایران از پارس جنوبی برداشت می کند که با اجرای پروژه های جدید تا پایان برنامه پنجم برداشت ایران و قطر از گاز این میدان، برابر خواهد شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

10 ساعت ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

1 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

1 روز ago

نمـایشگاه صنایع وابـسته فرش ماشینی کـاشـان: پـلـی بـرای تـوسعـه صنـعت(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاشان برگزار…

2 روز ago

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

4 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

6 روز ago