Categories: اخبار نساجی

حواله‌های دولتی برای پرداخت بدهی بخش‌خصوصی

 

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به نوع نگاه ناعادلانه میان ضرورت پرداخت بدهی دولت به بخش‌خصوصی و بدهی فعالان اقتصادی به بانکها و سازمان امور مالیاتی، گفت: دولت باید حواله‌های قابل معامله را برای فعالان بخش‌خصوصی صادر کند.

یحیی آل‌اسحاق در خصوص راهکارهای بودجه‌ای برای پرداخت بدهی دولت به بنگاههای اقتصادی گفت: اتاق بازرگانی پیشنهاداتی را در این زمینه ارایه کرده است؛ چراکه به هر صورت بخش اقتصادی کشور، برای دولت کار انجام داده و در مقابل هزینه کار خود را دریافت نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: البته مشکل اصلی این است که امکانات مالی بانکها قفل شده است و آنها پولی برای ادامه کار ندارند؛ البته در مقابل، دولت نیز به دلیل عدم پرداخت بدهی خود به تولیدکنندگان بخش‌خصوصی، آنها را در بازپرداخت منابع بانکی دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره به جرایم سنگینی که بانکها از بدهکاران دارای معوقه بانکی دریافت می‌کنند، تصریح کرد: هم اکنون عدم پرداخت بدهی دولت به تولیدکنندگان در شرایط فعلی که هزینه‌ها به شدت بالا رفته است، مشکلات بسیاری را برای بخش صنعت و تولید کشور ایجاد کرده است.

به گفته آل‌اسحاق، البته دولت نیز مشکل کسری بودجه دارد، ولی با تدبیر می‌تواند بدهی‌های خود به بخش خصوصی را پرداخت کرده و مطالبات آنها به دستگاههای زیرمجموعه خود همچون بانکها و سازمان امور مالیاتی را تهاتر کند.

وی ادامه داد: راهکار این است که دولت میزان بدهی خود را در قالب انتشار یکسری حواله‌های دولتی تنظیم کرده و در اختیار بخش‌خصوصی قرار دهد تا طلبکاران از دولت نیز با ارایه این حواله‌ها، بدهی خود را به دستگاههای دولتی بپردازند، در واقع این حواله‌ها قابل معامله خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این کار عزم جدی دولت را می‌طلبد، اما اگر این معضل حل نشود، بار عظیمی از فشار روی اقتصاد هست و نشاط اقتصادی شکل نمی‌گیرد و بخش‌های مختلف درآمدی دولت روی درآمد این بدهی‌ها حساب می‌کنند؛ به این معنا که سازمان امور مالیاتی پول بدهی و جریمه خود را می‌گیرد و بانک‌ها نیز جریمه‌های دیرکرد پرداخت اقساط را دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: بر این اساس، اگر مجموعه نظام یک نگاه متعادل و منصفانه به طلبکار و بدهکار داشته باشند و همانطور که یک بنگاه از یک بنگاه دیگر بدهکار است و مجموعه قوه قضاییه و مردم و دولت، آن را مکلف به پرداخت بدهی خود می‌دانند، اگر بدهکار دولت باشد نیز باید چنین برخوردی با آن صورت گیرد.

آل‌اسحاق ادامه داد: برقراری یک نگاه غیرعادلانه به طلبکار و بدهکار، نظامات اقتصادی را به هم ریخته است و این معضل را باید حل کرد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که مجلس نیز باید در قالب بودجه، توجه جدی به این مقوله داشته باشد و ردیف مالی را برای پرداخت بدهی دولت به طلبکاران در نظر گیرد. چراکه مجلس نیز باید بداند که نمی‌توان به دولت گفت که بدهی خود را بپرداز ولی منبع برای آن در بودجه دیده نشود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago