Categories: اخبار نساجی

خروج ۳۲میلیارد دلار ارز برای مسافرتهای شخصی!

 

انگلی شدن بخش خدمات برای اقتصاد کشور خطرناک است.

این جمله بخشی از اظهارات رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران است که روز گذشته در دوازدهمین جلسه هیأت نمایندگان این اتاق ایراد کرد.
محمد بحرینیان که بتازگی از محبوس شدن منابع ارزی کشور در حصار طرحهای مختلف و هدر رفت آن انتقاد کرده بود، بار دیگر با اشاره به این مسأله گفت: اقتصاد باید تولید محور باشد و اگرچه به خدمات مولد هم نیاز داریم، اما انگلی شدن خدمات برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است.

وی به درآمد یک هزار ۱۶میلیارد دلاری کشور از محل فروش نفت طی سالهای ۱۳۳۸تا۱۳۸۹ اشاره کرد و افزود: با وجود این درآمد عظیم، تولید ناخالص داخلی که اصلی ترین شاخص اقتصادی است راضی کننده نیست.
بحرینیان اضافه کرد: نبود راهبرد منسجم و شفاف در توسعه اقتصادی و حضور نداشتن نخبگان در تدوین و اجرای راهبرد توسعه، اقتصاد ما را با مشکل روبه رو کرده است.
وی تصریح کرد: دولت در هدفمند کردن یارانه ها شجاعت به خرج داد، زیرا همه در مورد روش اجرای این قانون بحث داشتند و اکنون معلوم شده در یک سال ۸۰ میلیارد دلار دود شده و به هوا رفته است. این در حالی است که طی همان سال ۸۱ میلیارد دلار از محل فروش نفت خام درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: ما لغاتی مانند «کارشناسی»، «برنامه» و «بهره وری» را فقط به کار می گیریم، بدون اینکه مفهومش را بدانیم. بر اساس آمار بانک مرکزی در فاصله سالهای ۸۳ تا ۸۹ حدود ۷۰میلیارد دلار برای خدمات، ارز از کشور خارج شده که مسافرتهای شخصی ۳۲میلیارد دلار این رقم را بلعیده است.
وی گفت: ما باید آمار خروج ارز از کشور را از طریق ترکیه و با توجه به میزان سفرهای گردشگری ایرانیان به این کشور استخراج کنیم، چون طی ۱۰ سال ۷ میلیارد دلار از ارز کشور به ترکیه رفته و تراز تجاری ما با این کشور به همین میزان منفی است.

تراز منفی با امارات، آلمان و کره

بحرینیان همچنین تراز تجاری کشورمان با آلمان، کره جنوبی و امارات را هم منفی دانست و افزود: تراز تجاری ما با آلمان ۴۸میلیارد دلار، با کره ۲۱میلیارد دلار و با امارات ۷۲میلیارد دلار منفی است!
به گفته وی، در سال ۲۰ میلیون گوشی تلفن همراه در کشور استفاده می شود که یک میلیارد ۷۰۰میلیون دلار ارز از کشور خارج می کند.
وی با انتقاد از عملکرد مجلس در تغییر قانون برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: مجلس بتازگی سه بار قانون برنامه پنجم را که هنوز یک سال از شروعش نمی گذرد اصلاح کرده، در حالی که پایبند نبودن به برنامه های توسعه ای آسیب جدی به اقتصاد وارد کرده است.
ما نیازمند ایجاد نهادی فراقوه ای و متشکل از متخصصان اقتصادی هستیم که عمرش از دولتها و مجالس طولانی تر باشد، زیرا روشهای کهنه دیگر جوابگو نیستند و باید نوشتن برنامه های توسعه ای را به نهادهای مستقل و مردم نهاد واگذار کنیم.

اعانه نمی خواهیم

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در این نشست گفت: مسؤولان برای حمایت از واحدهای تولیدی و مردم نباید اعانه توزیع کنند، بلکه باید شرایطی مهیا شود تا تولیدکنندگان بتوانند روی پای خود بایستند.
محمد نهاوندیان افزود: در سال حمایت از تولید، کار و سرمایه ملی، توقع فعالان اقتصادی از مسؤولان این است که تمام نیروها و امکانات برای ایجاد جهش در تولید و تجارت کشور بسیج شود تا ما بتوانیم تولید، تجارت و خدمات شکوفایی داشته باشیم.

کارشکنی بانکها

وی با تأکید بر لزوم عبور از شعار برای تحقق حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی خاطرنشان کرد: باید اقدامهای عملیاتی داشته باشیم، زیرا تحقق این شعار در گروی شناختن موانع تولید و رفع آن است.
وی گفت: در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک، بزرگ و متوسط ایران با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند، همچنان شاهد وجود موانعی در تحقق این خواسته تولیدکنندگان هستیم و آمارهای رسمی نیز نشان دهنده این واقعیت است که توزیع تسهیلات بانکی با مشکل مواجه است. در حال حاضر ما شاهد توزیع منابع بانکی به سود بخشهای خاصی هستیم.نهاوندیان ادامه داد: متأسفانه تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به نحوی نبوده که بخش خصوصی بتواند از آن بهره کافی را ببرد و از آن برای توسعه سرمایه گذاری استفاده کند.وی افزود: در قانون بودجه سال جاری ۱۰هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده است که این رقم ۱۵ درصد از منابع حاصل از هدفمندی یارانه هاست، در حالی که براساس قانون باید ۳۰ درصد از منابع اجرای هدفمندی به بخش تولید اختصاص یابد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تخصیص نادرست ارز و پیامدهای آن برای صنعت نساجی

در سال گذشته، تخصیص نادرست و نامناسب ارز به صنعت نساجی به جای اقلام ضروری…

9 ساعت ago

ایرانتکس ۱۴۰۳ : نمایشگاه نوشیدنی و پوشیدنی ساخت چین! (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین رویدادهای صنعت نساجی کشور، هر ساله…

14 ساعت ago

نمایشگاه The Holy Art آثار فرش سمیه صالحی

نمایشگاه The Holy Art که شامل یک مجموعه گالری هنری بین المللی واقع در شهرهای…

2 روز ago

علی همتی، کارآفرین برتر استان تهران در همایش صنعت و معدن

علی همتی: کارآفرین برتر تهران در همایش تجلیل از تولیدکنندگان صنعت و معدن پیشرفت و…

3 روز ago

حضور ۱۲۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور در نمایشگاه صنعت نساجی

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران دیروز (۲۹ مردادماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران…

4 روز ago

تغییرات جدید در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان های تجاری پوشاک ایران

اخیرا به استناد ماده ۲۷ اساسنامه تشکل ها تغییراتی در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان…

5 روز ago