Categories: اخبار نساجی

خودروهایی بی کیفیت اما پردردسر

طبق جدیدترین آمارها متأسفانه ایران در صدر رتبه جهانی مصرف سوخت و تعداد تصادفات قرار دارد که مهمترین عامل این رتبه دور از انتظار و پر انتقاد همین کیفیت بالای خودروهای تولید داخل است.

به گزارش افکارنیوز، روزنامه جوان نوشت: با این حال، با وجود اینکه قیمت خودروهای داخل کشور روز به روز بالا می‌رود اما همچنان از کیفیت آنها خبری نیست! در این بین کمتر کسی هم پیدا می‌شود تا بپرسد، خودرویی که قیمت آن در مدت کوتاهی دو و در مواقعی سه برابر شده از نظر کیفیت چه تغییری کرده است؟

بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی در شرایطی بر روند تصاعدی مصرف سوخت در کشور تأثیر گذاشته است که اکنون ایران در صدر کشورهای پر مصرف جهان قرار گرفته است. این در حالی است که طی سالیان اخیر ایران از بسیاری از کشورهای مطرح جهانی، مصرفی پایین‌تر داشته است اما اکنون و در عرض چند سال به دلیل عدم نظارت بر کیفیت خودروهای داخلی، کیفیت مصرف سوخت خودروها‌ با جهشی خیره‌کننده سر به فلک کشیده است. جدا از آن همین مصرف بالای سوخت خودروها عاملی شده است تا هوای پایتخت و دیگر کلانشهرها هر روز آلوده‌تر از روز قبل شود.

بر طبق همین آمار تعداد تصادفات داخل کشور هم طی سالیان اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده است و بی‌تردید در این مؤلفه نیز کیفیت پایین خودروها داخل کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و در بسیاری از موارد سبب به‌وجود آمدن خسارت‌هایی جبران ناپذیر شده‌اند.

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم روز گذشته با انتقاد از رتبه بالا ایران در مصرف سوخت و تصادفات گفت: در مصرف سوخت، انواع آلاینده‌ها و تعداد تصادفات دارای رتبه‌های جهانی هستیم.

شهرام جباری زادگان افزود: در سال ۱۳۵۵ مصرف بنزین در فرانسه شش برابر ایران بود در صورتی که بعد از گذشت ۳۶ سال، مصرف بنزین در ایران دو برابر فرانسه شده است.

وی با اشاره به اینکه هر خودرو در اروپا روزانه حدود ۳ لیتر و در امریکا روزانه حدود ۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند، اظهار کرد: این رقم در ایران بیش از ۱۰ لیتر است و به عبارتی هر خودروی ایرانی بیش از دو برابر متوسط جهانی بنزین مصرف می‌کند!

جباری‌زادگان با بیان اینکه در مصرف بنزین در دنیا رتبه یک رقمی داریم و به عنوان نهمین مصرف کننده بنزین در جهان یکی از پر مصرف‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شویم، تصریح کرد: اگر استاندارد مصرف سوخت خودروهای داخلی به یورو ۳ ارتقا یابد، برخی از خودروهای تولیدی در داخل کشور به دلیل غیر مجاز بودن میزان مصرف باید از چرخه تولید کنار روند.

وی با تأکید بر اینکه شدت مصرف انرژی در ایران شش برابر اروپاست، اضافه کرد: در این ارتباط بر خلاف ژاپن که کمترین میزان شدت مصرف انرژی در جهان را داراست، کشور ما در این زمینه بالاترین میزان شدت مصرف انرژی در دنیا را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف سوخت در کشورمان هر ۱۰ سال یک بار دو برابر می‌شود، تأکید کرد: رشد میزان مصرف سوخت در مقیاس جهانی هر سال یک تا دو درصد است و از این رو این میزان در جهان هر ۴۰ سال یک بار، دو برابر می‌شود.

جباری‌زادگان با بیان اینکه در موضوعات منفی همچون میزان مصرف سوخت، حجم انواع آلاینده‌ها و نیز تعداد تصادفات از بالاترین رتبه‌های جهانی برخورداریم، گفت: در مقابل در موضوعات مثبتی چون تأمین سوخت استاندارد، تولید خودروهای ایمن، ایمنی در سفر، توجه به فرهنگ ترافیک و رعایت حقوق دیگران هنگام رانندگی، نازل‌ترین رتبه‌های جهانی را داریم.

معاون آموزش سازمان ترافیک خاطرنشان کرد: این اعداد و ارقام واقعیات ملموس جامعه ما هستند که اطلاع از آنها برای مردم ما می‌تواند به اصلاح بسیاری از رفتارهای غلط رانندگی و بهبود فرهنگ ترافیک منجر شود و به نظر می‌رسد این جشنواره محل مناسبی برای بیان این واقعیت‌ها و طرح حقوق شهروندی از یک طرف و تکالیف شهروندان از طرف دیگر است.

آمارها خود گویاست

با این حال و بر طبق آمارهای موجود و صحبت‌های مسئولان امر به خوبی می‌توان پی به کیفیت پایین خودروهای داخل کشور برد. حال این سؤال مطرح است که با کدام استدلال باید قیمت خودروها با این شیب صعودی هر روز گران‌تر از روز قبل شوند؟ آلودگی هوا، مصرف سوخت، ترافیک، تصادفات منجر به مرگ و سرمایه ملی این روزها در حال نابودی در باک خودروهای بی‌کیفیت است اما همچنان کوچک‌ترین تمهیداتی در این زمینه اتخاذ نمی‌شود و همچنان ایران در صدر جدول مواردی اینچنینی قرار گرفته است!

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

انقلاب دیجیتال در صنعت فرش ایران: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش

مقدمه فرش ایرانی، گنجینه‌ای از هنر و فرهنگ ایران زمین، قدمتی چند هزار ساله دارد.…

22 ساعت ago

آقای رسول پیرهادی: از طراحی فرش دستباف تا نوآوری در سنت

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چگونه وارد حرفه طراحی فرش دستباف شدید؟ بنده…

5 روز ago

اجلاس سالانه فدراسیون جهانی تولیدکنندگان نساجی

اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی صنایع نساجی جهان، به عنوان بزرگترین انجمن فعال در زمینه صنایع…

1 هفته ago

۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان در ۵ ماه نخست امسال

فرماندار ویژه کاشان گفت: در پنج ماه نخست امسال ۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان…

1 هفته ago

انصراف کلیه تولید کنندگان موکت از حضور در نمایشگاه فرش تهران

کلیه تولیدکنندگان موکت به دلیل عدم فراهم شدن فضایی متناسب با شأن و توقعات بازدیدکنندگان…

1 هفته ago