اخبار فرش ماشینی

خودکفایی پنبه دور از انتظار نیست/پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی تولید

مدیرعامل صندوق پنبه گفت:با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در تامین نهاده های با کیفیت، توزیع به موقع نهاده ها و توسعه استفاده از ماشین آلات خودکفایی مجدد محصول دور از انتظار نیست.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه  با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت پنبه در سال جاری ۸۰ تا ۹۰ هزارهکتار عنوان کرد و افزود: براین اساس پیش بینی می شود که تولید وش پنبه درسال جاری به ۲۰۰ هزارتن برسد که از این میزان درنهایت حدود ۶۰ هزارتن پنبه تصفیه شده قابل عرضه به صنایع نساجی به دست خواهد آمد.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته وی میزان تولید پنبه به نسبت سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی همراه خواهد بود.

کاویانی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی است، گفت: اگرچه ظرفیت اسمی کارخانه ها بیش از ۲۰۰ هزارتن است اما به سبب شرایط نامساعد اقتصادی بسیاری از صنایع در تعطیلی و نیمه تعطیلی به سر می برند.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: از مجموع ۱۰۰ هزارتن پنبه مورد نیاز نساجی ۴۰ هزارتن آن در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه خودکفایی در تولید پنبه همانند روزگاران قدیم دور از دسترس نیست، بیان کرد: با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در تامین نهاده های با کیفیت، توزیع به موقع نهاده ها و توسعه استفاده از ماشین آلات و مکانیزاسیون کشت برای خودکفایی مجدد محصول در سال های آتی جای امیدواری است.

کاویانی در ادامه افزود: با توجه به آنکه توسعه روش های مکانیزه کاشت، داشت و برداشت پنبه با ماشین آلات تاثیر بسزایی در افزایش تولید دارد از این رو انتظار می رود که دولت نسبت به پرداخت یارانه به کشاورزان جهت تهیه ماشین آلات مورد نیاز اقدام نماید.

این مقام مسئول با تاکید بر افزایش کیفیت بذور پنبه افزود: براین اساس بخشی از پنبه مورد نیاز کشت پنبه در سال جاری از سوی مرکز تحقیقات و بخش دیگر از طریق واردات از کشورهای یونان و ترکیه تامین شده و براین اساس طی ۴ سال اخیر  در استان های خراسان جنوبی،فارس و اردبیل این بذور کشت شدند.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به آخرین وضعیت خرید تضمینی پنبه اظهار کرد: طی چند سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش رغبت کشاورزان به کشت پنبه نرخی را به عنوان قیمت تضمینی اعلام می نماید و چنانچه کارخانه های تصفیه پاک کنی بالاتر از این رقم نتوانند اقدام به خرید محصول نمایند ، سازمان تعاون روستایی وارد میدان می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته سازمان تعاون روستایی ۲۲ هزارتن وش پنبه را با نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری کرد و امسال هم جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که در صورت نبود مشتری خرید تضمینی محصول انجام می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

2 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

4 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

20 ساعت ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago

شماره ۸۳ مجله نساجی کهن ویژه نامه فروردین ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 83 مجله نساجی کهن نمایشـگاه دموتکـس…

5 روز ago