خیز برای صادرات جهانی پوشاک

 

 

فدراسیون جهانی پوشاک IAF یکی از سازمان‌های مهم و اصلی در صنعت پوشاک است که با عضویت ۴۰ کشور مطرح حوزه پوشاک و مد در مقر خود در هلند فعالیت دارد که اخیرا اتحادیه صنف پوشاک تهران نیز عضو این فدراسیون جهانی شده است.

 برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه‌های صنفی ایران یک اتحادیه توانست عضو رسمی فدراسیون جهانی شود. به همین منظور رئیس این فدراسیون به ایران آمد و به مدت ۳ روز ‌مهمان اتحادیه صنف پوشاک تهران شد.
تمام تلاش این اتحادیه برای ارتقای صنعت پوشاک، ارتقای جایگاه تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک به معنای عام و از همه مهم‌تر نشان دادن پتانسیل اصناف در کشور است.
رئیس اتحادیه پوشاک تهران در یک نشست خبری که با حضور«راهول مهتا»، رئیس فدراسیون جهانی پوشاک برگزار شد، گفت: با حمایت فدراسیون جهانی پوشاک به‌زودی به بازار جهانی پوشاک ورود پیدا خواهیم کرد و سهم صادرات را افزایش می‌دهیم. ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران افزود: دو سال قبل در ترکیه طی ارتباطی که با این مجموعه داشتیم، با رای قاطع به عضویت فدراسیون جهانی پوشاک درآمدیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال «کسب‌وکار»، هدف از عضویت در این فدراسیون را چنین عنوان کرد: با ملحق شدن به فدراسیون جهانی پوشاک قصد داریم تا از حمایت‌ها و کمک‌ها برای دستیابی به صادرات جهانی بهره‌مند شویم. ما باید بخشی از مد را بومی‌سازی کرده و بخش دیگر را با توجه به معیارهای جهانی حرکت کنیم و قصد داریم این کار را با تاسیس شرکت‌های مشترک با خارجی‌ها به سرانجام برسانیم. شیرازی اظهار داشت: رئیس فدراسیون جهانی پوشاک برای بازدید از مجموعه‌های ایران و تولیدکنندگان به کشور ما سفر کرده است و طبق تفاهمات صورت گرفته قرار بر حمایت از تولیدکنندگان ایرانی برای رقابت در بازار داخلی و حضور در بازار جهانی داریم.
در ادامه افزود: در حال حاضر سهم ایران در مصرف پوشاک یا گردش مالی پوشاک ایران سالانه ۱۵ میلیارد دلار است و ضرورت دارد برای تحقق شعار امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل تمام تلاش خود را به‌کار گیریم تا در کمترین زمان در بازار جهانی حضور پیدا کنیم و در پی این هدف هفته گذشته در نمایشگاه مسکو با حضور ۱۵ تولیدکننده داخلی شرکت کردیم که با کمک فدراسیون جهانی پوشاک دیدارهای تاثیرگذاری نیز با صاحبان شرکت‌های بزرگ جهانی پوشاک داشتیم و طبق اظهارات آنها آمادگی جایگزینی پوشاک ایرانی به‌جای پوشاک ترک را در بازارهای دیگر داریم همچنین رئیس اتحادیه پوشاک ایران اذعان داشت: طبق تعاملات داریم صورت گرفته با کشورهای ایتالیا و فرانسه قرار بر این شد تا بخشی از کالاهای برندهای کشورهای ذکر شده در ایران با نام کشور مبدا تولید شود.
شیرازی تصریح کرد: تفاهمنامه‌ای نیز با ایتالیا منعقد شده تا طبق آن انتقال دانش و برخی از تکنولوژی‌ها را با سرمایه‌گذاری این کشور در ایران داشته باشیم.رئیس اتحادیه پوشاک تهران بیان کرد: با حمایت از تولید کشور قصد داریم به برندسازی برسیم.
شگفتی رئیس فدراسیون جهانی پوشاک از عدم حضور ایران در بازارهای جهانی
راهول مهتا، رئیس فدراسیون جهانی پوشاک با اشاره به سابقه چهل‌ساله فدراسیون در نشست خبری و امضای تفاهمنامه بین اتحادیه پوشاک ایران و فدراسیون گفت: فدراسیون جهانی پوشاک با عضویت ۶۰ کشور در نظر دارد بستری را فراهم کند تا اعضا ارتباطی مستقیم با یکدیگر برقرار کنند تا از این طریق نیازهای موجود را رفع سازند. وی در ادامه گفت: یکی از اقدامات این فدراسیون اجلاس سالانه‌ای است که هر سال در یک کشور و با درنظر گرفتن این موضوع که سالانه در قاره‌های مختلف جهان باشد، برگزار می‌کند که امسال اجلاس سال ۲۰۱۶ در بمبئی هندوستان خواهد بود.
رئیس فدراسیون پوشاک تصریح کرد: اتفاقی که در این اجلاس سالانه رخ می‌دهد، دعوت از برندهای معروف پوشاک و ارائه‌دهندگان خدمات بین‌المللی است تا با تعامل با این بخش‌ها بتوانیم بستر مناسبی را برای فعالیت جهانی پوشاک فراهم کنیم.
راهول مهتا در ادامه اذعان داشت: تولیدات ایرانی بسیار قوی هستند و متعجب هستیم که چرا در بازار جهانی حضور ندارند و در نظر داریم تا راهکارهایی پیش‌روی ایران قرار دهیم که هرچه سریع‌تر به بازار جهانی وصل شود.
رئیس پژوهشکده پوشاک نیز از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی ویژه پوشاک خبر داد و گفت: بناست تا در این شهرک‌ها صنایع به‌صورت خوشه‌ای به تولید بپردازند.
محمدجواد صدق‌آمیز گفت: گردش سالانه مالی پوشاک در دنیا هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار است که از این رقم ۵۰۰ میلیارد دلار از سوی اعضای فدراسیون جهانی پوشاک تولید می‌شود و بسیاری از تولید‌کنندگان بزرگ دنیا نیز عضو این فدراسیون به‌شمار می‌روند که خدمات ارزنده‌ای را نیز در سطح بین‌المللی دریافت می‌کنند.
رئیس پژوهشکده پوشاک درباره شکل‌گیری همکاری مشترک میان واحدهای تولید‌کننده کوچک پوشاک با همکاری فدراسیون جهانی پوشاک افزود: مصرف پوشاک ایران حدود ۱۴.۵ میلیارد تا ۱۵ میلیارد دلار است درحالی که سهم ایران از صادرات پوشاک دنیا حدود ۱۰۰ میلیون دلار است و مطالعات جهانی و برآوردها حکایت از آن است که براساس الگوهای جمعیتی و دسترسی به مواد اولیه در ایران تولید‌کنندگان داخلی می‌توانند صادرات ۱۰ میلیارد دلاری پوشاک را طی سال‌های آینده رقم بزنند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون کشوری همچون ایتالیا به‌دلیل گستردگی صنایع کوچک و متوسط فعال در حوزه پوشاک خود توانسته سهم قابل توجهی را از گردش مالی پوشاک دنیا به خود اختصاص دهد در‌حالی که ایران نیز بنا دارد خوشه‌های صنعتی را در حوزه پوشاک فعال کرده و برای تاسیس شهرک‌هایی که به‌صورت خوشه‌ای کار می‌کنند، اقدام کند.
همچنین در این نشست راهول مهتا، رئیس فدراسیون جهانی پوشاک خاطرنشان کرد: وضعیت تولید البسه و پوشاک در ایران بسیار تعجب‌آور و پیشرفته است و بر همین اساس فدراسیون جهانی پوشاک بنا دارد همکاری‌هایی را با اتحادیه‌های مربوطه برای توسعه صنعت پوشاک ایران آغاز کند.
وی خاطرنشان کرد: فدراسیون جهانی پوشاک اطلاعات مورد نیاز اعضای خود را به‌صورت دقیق و گسترده در اختیارشان قرار می‌دهد و محصولات و خدمات جدید را به‌صورت هفتگی اطلاع‌رسانی می‌کند.
رئیس فدراسیون جهانی پوشاک گفت: این فدراسیون همچنین در حوزه تولید پوشاک اسلامی اعضایی را دارد که می‌توانند همکاری‌های مشترکی را با هم شکل دهند که در این میان پاکستان، هند و بنگلادش همکاری‌هایی را شکل داده‌اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

1 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

6 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

6 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

6 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

7 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

7 روز ago