Categories: اخبار نساجی

دارندگان کارت خرید اعتباری به ۱/۱ میلیون نفر افزایش می یابند

 

دارندگان کارت خرید اعتباری به ۱/۱ میلیون نفر افزایش می یابند

گزارش از توسعه طرح خرید اعتباری باهدف حمایت از تولید ملی

نویسنده: باران رافعی

حمایت از تولید ملی محدود به حمایت های پیش از ساخت نمی شود و امروز در رقابت سختی که برای فتح بازارها در تمام دنیا شکل گرفته، پشتیبانی از تولیدات برای رسیدن سهل تر به دست مصرف کننده نهایی و ترغیب مشتری به خرید این اقلام بیش از گذشته اهمیت یافته است. طرح خرید اعتباری کارکنان دولت (میزان) آنگونه که مجریان آن می گویند، در سال حمایت از تولید ملی، تعداد تولیدکنندگان ایرانی عضو این طرح از ۴۰۰ مورد فراتر خواهد رفت و پیش بینی می شود با همکاری بانک های عامل و افزایش تعداد کارت های خرید اعتباری صادرشده به ۱/۱ میلیون کارت، بازار محصولات باکیفیت وطنی رونق تازه ای را شاهد باشد. این جدای از برنامه ای است که دولت برای توزیع کارت ۵/۱ میلیون تومانی کارگران دردست اجرا دارد.
طرح خرید اعتباری کارمندان دولت و کارگران از جمله طرح هایی بود که سال ۱۳۸۹ از سوی شورای عالی اشتغال برای حمایت از تولید داخلی، تحریک بازار و افزایش قدرت خرید مردم ارائه شد تا ضمن ایجاد رونق در تولید کالاهای ایرانی، به حفظ و ارتقای اشتغال در جامعه نیز کمک کند.
۴۰۰ تولیدکننده ای که تاکنون به این طرح پیوسته اند، اجرای این طرح را عامل رونق تولید و افزایش اشتغال در کشور می دانند و معتقدند اعطای کارت اعتباری ۵/۱ میلیون تومانی به کارمندان و کارگران علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، به دلیل ایجاد الزام به خرید کالاهای با کیفیت ایرانی، بازار تولیدات داخلی را رونق می بخشد.
جواد اسماعیلی، مدیر طرح خرید اعتباری کارمندان دولت در همین ارتباط به می گوید: تاکنون ۱۲۰ وزارتخانه و دستگاه دولتی، اطلاعات مربوط به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کارمندان خود را ارائه داده اند که از این تعداد، اطلاعات مربوط به یک میلیون و یکصد هزار نفر از آنها پس از پالایش و راستی آزمایی، به بانک های عامل ارسال شده است.
به گفته این مقام مسئول، بانک های عامل تاکنون برای ۸۴۰ هزار نفر از ۱/۱ میلیون کارمندی که اطلاعاتشان را در اختیار دارند، کارت اعتباری ۵/۱ میلیون تومانی صادر کرده و این کارت ها از طریق ذیحسابی دستگاه های دولتی میان کارمندان توزیع شده است.
در قالب طرح خرید اعتباری، یک کارت با موجودی ۵/۱ میلیون تومان دراختیار فرد قرار می گیرد و او می تواند با مراجعه به فروشگاه های عضو طرح یا نمایندگی های فروش تولیدکنندگان عضو طرح نسبت به خرید اقلام متنوع به صورت اعتباری اقدام کند.
وجه این خرید، طی اقساط ۲۴ ماهه با کارمزد ۴ درصد از حقوق ماهانه کارمندان کسر می شود.
آنگونه که اسماعیلی توضیح می دهد ۴۰۰ تولیدکننده ای که تاکنون به این طرح پیوسته اند، ۱۵ هزار قلم انواع تولیدات خود را در قالب این طرح به خریداران عرضه می کنند.
این ۱۵ هزار قلم کالادر گروه لوازم خانگی، کیف و کفش، پوشاک، فرش و موکت، چینی و بلور و کریستال، مبلمان و سرویس خواب، لوازم صوتی و تصویری، دوچرخه و موتوسیکلت، قطعات خودرو و کامپیوتر و قطعات آن قرار دارند.

تولیدکنندگان در صف ورود
مدیر طرح خرید اعتباری کارکنان دولت می گوید تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ کشور نیز درخواست خود را برای پیوستن به این طرح ارائه کرده اند که در دست بررسی است و پیش بینی می شود بزودی تعدادی از این درخواست ها تایید و تعداد تولیدکنندگان عضو طرح از ۴۰۰ مورد فراتر رود.
وی با تاکید بر این که تمام این تولیدکنندگان در حوزه تخصصی خود، نام آشنا بوده و تولیداتی با کیفیت دارند، تصریح می کند: هیچ کدام از تولیدکنندگان عضو طرح میزان ناشناخته نیستند و بیشتر آنها در زمینه تخصصی شان جزو برترین های بازار داخلی اند و برای مصرف کنندگان ایرانی به عنوان نماد تولید باکیفیت شناخته می شوند.
وی البته می گوید برخی از آنها نیز ممکن است چندان نام آشنا نباشند اما تولیداتشان کاملاً کیفی و مطابق آخرین استانداردهای روز دنیاست. در میان ۴۰۰ تولیدکننده نام هایی همچون کاچیران، سینجرگاز، امرسان، اسنوا، پاکشوما، ایران شرق، پارس خزر، آبسال (در گروه لوازم خانگی)، چینی مقصود (در گروه چینی و بلور و کریستال)، چرم مشهد، گراد و جامینه (در گروه کیف و کفش و پوشاک)، پاتریس، قالی سلیمان، خاطره کاشان، فرش دستباف زنجان، نگین مشهد و مهسان (در گروه تولیدکنندگان فرش) خودنمایی می کند.
دارندگان کارت های اعتباری در سراسر کشور می توانند با مراجعه به ۷ هزار فروشگاه عضو طرح از جمله شعب فروشگاه های زنجیره ای اتکا، رفاه، معلم، ۱۵ خرداد، فرهنگیان، یاس نو، پارسه و اسکاد و نمایندگی های فروش تولیدکنندگان عضو طرح نسبت به خرید اعتباری اقلام باکیفیت ایرانی اقدام کنند.

بهترین حمایت از بازار تولیدات داخلی
یکی از مهمترین ویژگی های کارت های اعتباری ۵/۱ میلیون تومانی کارمندان دولت این است که صاحب کارت با استفاده از آن می تواند فقط کالای ایرانی خریداری کند به همین دلیل تعداد مشتریان بالفعل کالای ایرانی افزایش می یابد چراکه اگر این کارت وجود نداشت، ممکن بود فرد در فقدان این کارت اعتباری، کالای مورد نیاز خود را به جای برند ایرانی از میان برندهای خارجی انتخاب کند به همین دلیل است که اسماعیلی، مدیر طرح می گوید: در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی اگر بانک های عامل با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، روند صدور و فعال سازی کارت ها را تسریع کنند و تعداد بیشتری از کارمندان دولت تحت پوشش طرح قرار گیرند، این بهترین حمایت از تولیدات داخلی در سطح بازار است و فروش محصولات داخلی رونق بیشتری می گیرد.
او توضیح می دهد: تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال خرید با استفاده از این کارت ها انجام شده که پیش بینی می شود حجم خریدها طی امسال شتاب زیادی بگیرد.
لازم به ذکر است موجودی کارت، دائمی است و به محض پرداخت هر یک از اقساط، به میزان آن مجدداً به موجودی کارت افزوده می شود.

ورود تولیدکنندگان استانی
آیا تولیدکنندگان استانی هم می توانند به این طرح بپیوندند؟
اسماعیلی پاسخ می دهد: بیشتر تولیدکنندگانی که تاکنون به طرح پیوسته اند، تولیدکنندگان بزرگ ملی بوده اند اما بسیاری از تولیدکنندگان استانی نیز تولیدات با کیفیتی دارند که باید مورد حمایت قرار گیرند به همین دلیل از سال گذشته به منظور فراهم کردن زمینه پیوستن این گروه از تولیدکنندگان به طرح میزان، کمیته های استانی طرح میزان را تشکیل دادیم.
او ادامه می دهد در این کمیته ها، روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و برخی دیگر از مسئولان استانی حضور دارند و براساس آئین نامه ای که ابلاغ شده می توانند با تولیدکنندگان استانی و فروشگاه های سطح استان برای پیوستن به طرح و صدور و توزیع کارت های اعتباری وارد مذاکره شوند.

روزنامه ایران، شماره ۵۰۵۰ به تاریخ ۲۲/۱/۹۱، صفحه ۷ (تولید)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago