«دایره المعارف فرش ایران» سال آینده چاپ می شود

 

رییس انجمن علمی فرش ایران گفت: در صورت نداشتن مشکل در بودجه، «دایره المعارف فرش ایران» در نیمه نخست سال آینده به چاپ خواهد رسید.

به گزارش ایرنا «امیرحسین چیت سازیان» روز سه شنبه در حاشیه گشایش شعبه انجمن علمی فرش در کاشان در گفت وگو با ایرنا افزود: تدوین این دانشنامه از سال ۱۳۸۸ آغاز و مقالات زیادی به دبیرخانه انجمن رسیده که از میان آنها بیش از ۳۰۰ مقاله ازسوی داوران پذیرفته شده است.

موسس و عضو هیات مدیره انجمن ملی فرش با بیان اینکه ۹۵ درصد مقالات برای تدوین دایره المعارف در اختیار انجمن قرار گرفته ، ادامه داد: از این تعداد بیش از ۹۰ درصد کارهای داوری و ۵۰ درصد ویرایش ادبی و فنی مقالات انجام شده است.

چیت سازیان یکی از دلایل تاخیر در تدوین این دانشنامه را کمبود متخصصان در زمینه مباحث علمی فرش و کمبود منابع دانست و خاطرنشان کرد: این دایره المعارف زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درحال تدوین است.

رییس شورای علمی دایره المعارف فرش ایران، هدف از تدوین دایره المعارف فرش را تهیه مرجع علمی معتبر در زمینه فرش برای محققان و فعالان صنعت فرش عنوان کرد و افزود: محورهای این دایره المعارف شامل «طرح»، «نقش و زیبایی شناسی»،«دانش فنی و فناوری فرش»، «مواد اولیه»، «رنگرزی»، «مدیریت»، «اقتصاد و بازرگانی»، «فرهنگی، اجتماعی»، «تاریخ»، «جغرافیا» و«سبک شناسی فرش» است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: ایجاد زبان مشترک و فهم یکسان از واژه ها و مفاهیم و شاخه های هنر اصیل فرش از دیگر اهداف تدوین دایره المعارف فرش است که در نتیجه آن می توان به ایجاد نقشه کلی و نگرش جامع درمورد ابعاد مختلف رشته علمی فرش دست پیدا کرد و به شالوده ریزی دانش فرش شناسی در ایران اطمینان یافت.

چیت سازیات افزود: دایره المعارف فرش ایران با همکاری بنیاد دانشنامه نگاری، کانون فناوری فرش، مرکز ملی فرش ایران و دانشگاه کاشان تهیه و تدوین می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

5 ساعت ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

1 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

1 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

2 روز ago

استقبال از قالیچین در نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

2 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

2 روز ago