Categories: اخبار نساجی

درخواست فعالان صنعتی از دولت تدبیر و امید/گفتگوی دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با خبرنگار گسترش صنعت

 

فضای رقابتی منصفانه راهکار حمایت از تولید

در سال گذشته و پس از تشدید تحریم ها، شاهد تغییراتی در سیاست های تجاری کشور بودیم، به گونه ای که واردات برخی از کالاها محدود و ممنوع شده و برای واردات برخی از آنها نیز عوارضی تعیین شد. این روند باعث شد تا از ورود بسیاری از کالاها به کشور جلوگیری به عمل آید، ضمن آنکه نوسانات نرخ ارز نیز باعث شد تا واردات و همچنین قاچاق برخی از کالاها نیز توجیهی نداشته باشد که این امر نیز تاثیر مثبتی بر تولید داخلی داشت. اما در همین حال صنعتگران و فعالان صنعتی معتقدند، ممنوعیت واردات به تنهایی دردی از مشکلات صنعت نمی کاهد، بلکه لازم است در کنار این امر به فراهم کردن فضای مساعدی براساس استانداردهای بین المللی اقدام کرد.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با تاکید بر اینکه این انجمن اعتقادی به ممنوعیت واردات یا شرایط سخت برای واردات ندارد، اظهار کرد: ما معتقدیم برای حمایت از هر صنعت باید بازار را براساس عرضه و تقاضا مدیریت کنیم، زیرا اگر بخواهیم بخشی به این موضوع نگاه کنیم، موفقیتی حاصل نخواهد شد.

علیرضا حائری افزود: حدود ۱۰ سال پیش ما پیشنهاد واقعی کردن نرخ ارز را مطرح کردیم، اما این اتفاق در سال گذشته به دلیل شرایط خاص اقتصادی به وقوع پیوست که شوک بزرگی به اقتصاد، جامعه و واحدهای صنعتی وارد کرد، در حالیکه اگر آزادسازی نرخ ارز پیش از این و ظرف ۱۰ سال گذشته و به تدریج اجرایی شده بود، نه تنها شوکی به اقتصاد وارد نمی شد، بلکه صنایع خود را به این شرایط تطبیق داده و موفقیت های بزرگی کسب می کردند.

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز، تصریح کرد: پس از این اتفاق، واردات و قاچاق تعدادی از کالاهایی که توجیهی نداشت کاهش یافت که این امر کمک بزرگی به صنایع داخلی کرد تا با هدف جبران کمبود نیاز بازار درصدد تولید بیشتر برآیند.

دبیر انجمن صنایع نساجی ادامه داد: در چنین شرایطی صادرات این کالاها نیز افزایش یافت، زیرا در کنار تامین نیاز بازار، انگیزه صادرات به دلیل افزایش نرخ ارز بیشتر شد و کالاهای صادراتی با ارز سه هزار تومانی صادر شدند، این در حالی است که پیش از این ارز حاصل از صادرات تنها یک هزار تومان بود.

حائری با بیان اینکه این شرایط باعث افزایش ۲۴ درصدی صادرات محصولات نساجی در سال گذشته و چهار درصدی در سال ۹۲ تاکنون شده است، اظهار کرد: بنابراین فعالان صنعتی معتقدند اگر قوانین براساس استانداردهای بین المللی بهبود یابد، ساز وکار جدیدی برای اقتصاد شکل گیرد و فضای رقابتی منصفانه برای صنعت و تولید فراهم شود، دیگر احتیاجی به ممنوعیت واردات نیست، زیرا در این شرایط قدرت رقابتی ایجاد می شود.

به گفته وی، در این شرایط که سیستم بانکی روی تولید و صنعت قفل شده، صادرات کالا به راحتی انجام نمی شود و پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی نیز به دلیل تحریم ها به تاخیر افتاده است، تنها رقابت در بازار آزاد و براساس استانداردهای بین المللی راهگشاخواهد بود، بر این اساس تنها ممنوعیت واردات کافی نیست و دولت آینده باید راه را برای شکل جدیدی از فعالیت باز کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago