Categories: اخبار نساجی

درددل‌های یک تولیدکننده

مدیرعامل یک تولیدکننده عمده سموم و علف‌کش، وارداتی بودن مواد موثره، افزایش بی رویه قیمت مواد تولید داخل، واردات سموم آماده، ناهماهنگی و عدم حمایت سازمان‌های دولتی،بالا بودن سود بانکی و نبود نقدینگی را مشکلات عمده ۷۰ تولیدکننده این بخش عنوان کرد.

به گزارش فارس، زمانی که مقام معظم رهبری امسال را “سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نامگذاری کردند، نشان از توجه و لزوم حمایت از تولید داخل و نگرانی معظم له از چالش‌هایی است که در این حوزه وجود دارد.

خبرگزاری فارس در نظر دارد در سال جاری طی سلسله‌ گزارشات و گفتگوهای تفصیلی مشکلات و چالش‌های موجود تولید را درصورت امکان باارائه راهکارهایی از سوی متولیان در حوزه های مختلف صنعت و کشاورزی بررسی کند.

در این گزارش گوشه ای از مشکلات تولید‌کنندگان سموم دفع آفات و بیماری های گیاهی بررسی می‌شود.

سموم کشاورزی و به ویژه علف‌کش ‌ها از دیرباز برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و سالانه از نابودی ۳۵ درصد محصولات جلوگیری می‌کند.

کل تولید محصولات کشاورزی در کشور سالانه ۱۰۸ میلیون تن است که استفاده به موقع از سموم و علف‌کش‌ها در ۳۵ میلیون تن آن نقش موثری دارد.

البته در این میان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم طی سالهای گذشته در تلاش هستند مبارزه‌ بیولوژیک را جایگزین استفاده از سموم شیمیایی کنند که خطرات جانبی بسیار کمتری دارد.

در کشور حدود ۷۰ شرکت تولیدکننده و فرمولاتور سموم شیمیایی وجود دارد که تلاش می‌کنند میزان ۲۰ الی ۲۵ میلیون لیتر مصرف سموم و علف‌کش‌های کشاورزی را تامین کنند و البته با مشکلاتی هم مواجه هستند که مطلب زیر به بررسی این مشکلات می پردازد.

صنایع شیمیایی H.P.C(شرکت تولید سموم علف‌کش) یکی از تولیدکنندگان و فرمولاتورهایی است که که در زمینه تولید انواع علف‌کش،‌ حشره‌کش، قارچ ‌کش و کنه‌کش فعالیت دارد.

با مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی در زمینه مشکلات و چالش‌های پیش رو داریم که با هم می‌خوانیم:

*وارداتی بودن مواد موثره سموم

حمیدرضا رسول‌اف در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس وارداتی بودن بیش از ۸۵ درصد مواد موثره یا تکنیکال و مواد همراه انواع سموم کشاورزی کشور را یکی از مشکلات مهم عنوان کرد و گفت: با توجه به تحریم‌ها، نسبت به سالهای گذشته مشکلات زیادی داریم و امسال هم احتمالاً زیادتر می‌شود اما امیدواریم مسئولان ذیربط راهکارهای مناسب برای مقابله با این مشکلات ارائه نماید.

رسول‌اف همچنین اعلام کرد: این واردات(تکنیکال) در حالی صورت می‌گیرد که ظرفیت‌های تولید تکنیکال سموم در کشور وجود دارد و نیازمند حمایت دولت در این زمینه است.

وی ادامه داد: این شرکت آمادگی دارد در چارچوب توافقنامه با دولت، بخشی از تکنیکال مورد نیاز برای تولید سموم کشاورزی را تولید نماید.

رسول‌اف گفت:‌ سالانه ارز قابل توجهی برای واردات تکنیکال سموم از کشور خارج می‌شود و البته در مواردی با قیمت بالاتر و در زمان نامناسب هم به دست فرمولاتور‌ها می‌رسد که از این لحاظ هم مشکل ساز است.

*افزایش بی رویه قیمت مواد تولید داخل

رسول‌اف در ادامه مشکلات تولید کنندگان سموم کشور گفت:‌ مواد داخلی نیز بی رویه گران می‌شود و همین موضوع روی قیمت تمام شده سموم تاثیردارد به طوری که حلال زایلن در ۶ ماهه اول سال ۹۰ به قیمت ۱۴۸۰ تومان رسیده بود اما در ۶ ماهه دوم سال با حدود ۷۰ درصد آزمایش به ۲ هزار و ۸۰ تومان رسید و قیمت انواع مواد پلی اتیلن، پت و … نیز افزایش چشمگیری داشته است.

*دور زدن تحریم ها قیمت تمام شده را بالا می برد

وی همچنین افزود:‌ تمام هدفگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سال ۹۰ به لطف خدا اجرایی و عملیاتی شده و البته در مواردی برای تامین مواد با تغییر کشور‌های مبدا که قبلا اروپای غربی بود به سمت آسیای جنوب شرقی نیز توجه نمودیم.

رسول‌اف ادامه داد: افزایش قیمت تمام شده نه برای ما و نه مصرف‌کننده سودی ندارد و تنها واسطه‌ها و کشور های صادرکننده سود می‌برند.

وی ادامه داد:‌ در این میان اغلب تولید کنندگان هم نمی‌توانند به دلیل اینکه قدرت رقابت پذیری فروش حفظ شود قیمت خود را بالاتر ببرند به طوری که در سال جاری اندکی قیمت خود را افزایش دادند که این مسئله نیز حاشیه سود آنها را به شدت کاهش می‌دهد.

رسول‌اف گفت‌: در یک نسبت مساوی سهم گرانی‌های مواد تولید داخل به نسبت ارزش، تاثیر بیشتری نسبت به تکنیکال و مواد همراه وارداتی دارد و مسئولان حداقل در مورد کنترل قیمت انواع داخلی باید توجه بیشتری داشته باشند.

*شیطنت اروپا و چین

رسول‌اف گفت: برخی کشورها با بهانه قرار دادن مسائل تحریم شیطنت کرده و در برخی موارد قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند در این میان اروپا و چین قیمت محصولات خودرا در طول دوره از ۵ الی ۱۰ درصد و بیشتر گران کردند که وضعیت تولید مارا تحت تاثیر قرار می‌داد.

*واردات سموم آماده معضلی دیگر

مدیرعامل شرکت تولید سموم علف‌کش(صنایع شیمیایی H.P.C) ادامه داد: ‌در این میان برخی به صورت قاچاق و در بعضی مواقع به صورت قانونی اقدام به وارد نمودن سموم آماده از کشورهای دیگر می‌کنند که خطرات زیادی به دنبال دارد و در اکثر موارد تاثیرگذاری چندانی ندارد و یا تاریخ استفاده آنها منقضی شده است و این مسئله حتی اعتماد کشاورزان را نیز به سموم مورد استفاده کمتر می‌کند.

وی ادامه داد: واردات به صورت قانونی یا قاچاق در حالی انجام می‌شود که توان تولید و فرموله کردن این نوع سموم در کشور وجود دارد و نیازی به واردات سموم آماده نیست؛ علاوه بر آن واردات سموم آماده اشتغال و مسائل اقتصادی کشور را تحت تاثیرقرار خواهد داد.

رسول اف ادامه داد:‌ در حالی که ظرفیت تولید و فرموله کردن انواع سموم در کشور طبق اطلاع حدود ۲۰۰ میلیون لیتر در سال است، نیازی به واردات سموم آماده نیست؛ در حالی که تولیدات داخلی ما بهتر از نوع وارداتی بوده و کمتر از آن کیفیت ندارد.

*واردات سموم آماده متوقف شود

رسول‌اف گفت:‌ دولت باید برنامه زمان‌بندی برای محدود و مسدود کردن واردات سموم آماده داشته باشد و قیمت‌های داخل هم اصلاح شود و یک برنامه جدی و مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان سموم کشاورزی را در نظر داشته باشد.

*ناهماهنگی و عدم حمایت سازمان‌های دولتی

وی ادامه داد:‌ در این میان به رغم مشکلات فراوانی که وجود دارد حمایت دولت و سازمان‌های ذی ربط کمرنگ است و شاید در برخی موارد هم سنگ‌اندازی هایی می‌شود به عنوان مثال دارایی(امور مالیاتی) سال گذشته مبالغ بسیار سنگینی از بدهی‌های قبلی و سنواتی این شرکت را به رغم اینکه بخش عمده‌ای پرداخت شده و مذاکراتی برای پرداخت مابقی داشتیم بدون اخطار و اطلاع مستقیماً از حسابهای بانکی شرکت برداشت کرده و ما را با چالشی جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد:‌ قطعاً این مورد و یا موارد مشابه برای تولید‌کنندگان دیگر هم رخ داده و یا خواهد داد که برآیند تمامی آنها تضعیف تولیدکننده داخلی است.

رسول اف گفت: انصافاً حمایت دولت هم در تامین منابع و هم در فرصت دادن به پرداخت بدهی‌ها و نیز سیاست‌های حمایتی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

*بهره‌های بانکی بالاست

رسول‌اف گفت: باید تسهیلات حمایتی مناسب از سوی بانک‌ها ارائه شود و یا با سود مناسب تر در اختیار تولیدکننده قرار گیرد.

وی ادامه داد: نقدینگی و سرمایه در گردش تولید کنندگان پایین است و حمایتی هم از سوی مسئولین انجام نمی‌شود و اگر برنامه‌ای برای تامین نقدینگی از سوی مسئولان ارائه شود تاثیر آن در تولید و کاهش قیمت برای مصرف کننده محسوس خواهد بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago