درس گفتار: مروری بر هنر و معماری غزنویان در غزنه

پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، سلسله درس‌گفتارهای «مروری بر هنر و معماری غزنویان» را طی دو نشست علمی، روزهای دوشنبه ۳۰ اردیبهشت و ۶ خرداد برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، پژوهشکده هنر از سلسله درس گفتارهایی که برگزار می‌کند، این بار به مناسبت انتخاب شهر غزنه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به بررسی هنر و معماری غزنویان اختصاص داده است.

در نخستین روز از این نشست سید کمال حاج سید جوادی درباره «هنر و معماری غزنویان در غزنه» و حاتم عسگری نیز با موضوع « مروری بر موسیقی خراسان و ماورالنهر» سخنرانی می‌کنند.
این نشست روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۶ در پژوهشکده هنر برگزار می‌شود.

«بازخوانی یکی از شاهکارهای خوشنویسی دوره غزنویان به خط عثمان بن حسین وراق غزنوی» از «غلامرضا راهپیما» و « بررسی دیوارنگاره‌های عهد غزنویان از ورای متون تاریخی» از «علی‌اصغر میرزایی مهر» نیز عناوین مقالاتی است که در دومین نشست علمی روز دوشنبه ۶ خرداد ساعت ۱۶ ارائه می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست‌ها می‌توانند به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از امام خمینی(ره)، نبش کوچه شهید حسن سخنور، شماره ۲۹ ، پژوهشکده هنر مراجعه کنند.

حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان به مباحث تاریخ هنر اسلامی آزاد است.

توضیح کارپتور:

غزنی شناخته شده با نام تاریخی غزنین و غزنه، شهری است در مرکز شرقی افغانستان. این شهر با جمعیت تقریبی ۱۴۰۰۰۰ نفر و در ارتفاع ۲۲۱۹ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر مرکز ولایت غزنی است. شاهراه کابل – قندهار که شهرهای شمالی را به شهرهای جنوبی افغانستان وصل می کنید از این شهر نیز می گذرد.ساکنان شهر غزنی را «غزنوی» و در گویش عامه «غزنیچی» می‌نامند. در پیرامون غزنی آرامگاه‌های چند تن از شاعران و دانشمندان ازجمله آرامگاه ابوریحان بیرونی واقع شده‌است. ویرانه‌های غزنهٔ کهن، یعنی پایتخت دودمان غزنویان، در شمال شرقی این شهر به فاصلهٔ پنج کیلومتری از آن قرار دارد. غزنی همچنین به داشتن مناره‌های ستاره شکلی از سده دوازدهم میلادی مشهور است. این مناره‌ها باقیماندهٔ مسجد بهرام‌شاه هستند. اطراف این مناره‌ها با طرح‌های هندسی و با آیات قرآن با خط کوفی مزین بوده‌است. قسمت گنبد آنها خراب شده‌است. بر اساس تصویب اجلاس سال ۲۰۰۷ وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی، غزنی پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ خواهد بود.

بیش از ۷۰ درصد مردم این شهر پارسی‌زبانند و ترکیب جمعیتی شهر غزنین شامل ۵۰٪ تاجیک ٬ ۲۵٪ پشتون ٬ ۲۰٪ هزاره و ۵٪ هندو می‌باشد. اطلاعات بیشتر

 

منبع: کارپتور

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

20 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

3 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

4 روز ago