Categories: اخبار نساجی

دریافت اقامت امارات متحده عربی

دریافت اقامت امارات متحده عربی


امارات متحده عربى کشورى بسیار زیبا و پیشرفته و داراى امکانات تجارى و تفریحى و توریستى براى توریست ها و تجار مى‌باشد. دبى یکى از شلوغ ترین و پر رفت وآمدترین شهرها در امارات متحده عربى است. از بنادر آزاد دبى هر ساله براى فهالیت هاى تجارى تجار به ایران و دیگر کشورها استفاده مى‌شود.
منطقه آزاد دبی به عنوان یکی از شش شیخ نشین امارات متحده عربی، شرایط را به گونه ای برای سرمایه گذاری و تحصیل راحت کرده است که بسیاری از ایرانیان ترجیح دادند سرمایه های مادی و فکری خود را روانه این شهر کنند بطوری که طبق آمار، در حال حاضر یک چهارم جمعیت این شهر را ایرانیان تشکیل می دهند.
سالانه تعداد زیادی از اتباع کشورهای خارجی به جمع مقیم های این کشور رویایی می پیوندند. عمده این افراد از کشورهای اروپایی و امریکایی و ایران می باشند. از عمده دلایلی تمایل افراد به کسب اقامت این کشور عبارتند از:
۱- سطح بالای درآمد، زندگی و امکانات رفاهی در حد استاندارد های اروپا و آمریکا
۲- امنیت بالای این کشور و نزدیک به صفر بودن جرم
۳- آزادی اجتمایی و امنیت شغلی
۴- امکانات بانکی با بهره های بسیار ناچیز و باز پرداخت بلند مدت
۵- سطح بالای تحصیلات و دسترسی به معتبرترین دانشگاه های دنیا
۶- دسترسی آسان به کشورهای دیگر

در دبی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، بر خلاف سایر کشورهای دنیا ویزا توسط اداره مهاجرت و وزارت کار صادر می شود و نه از طریق سفارت خانه های امارات در دنیا. گرفتن ویزای دبی برای ملیت های مختلف، تفاوت بسیاری دارد و کلیه اتباع خارجی به غیر از اتباع دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ورود به امارات به ویزا نیاز دارند. ویزا را باید قبل از سفر، از کنسولگری یا سفارت امارات در کشور مبدا دریافت کرد.
برای صدور ویزا به هر علتی مثل تجارت، سیاحت و غیره، شخص، شرکت و یا سازمانی در دبی می بایست ضمانت تقاضا کننده ویزا را به عهده بگیرد و بدین ترتیب عملا و قانونا مسئول مسافر شناخته می شود و باید مسافر را در تاریخ مقرر از کشور خارج کنند. این مسئول در امارات به نام “کفیل” معروف است. لذا برای صدور ویزا یک کفیل لازم است که واجد شرایط کفالت باشد. کفیل در دو صورت می تواند برای مسافر ویزا درخواست نماید. اول اینکه از نزدیکان مسافر باشد که در این صورت باید فرم نسبیت از سفارت مربوطه دریافت کند و یا رابطه تجاری داشته باشد. در روش دوم بر اساس رابطههای کاری و تجاری، سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی می توانند برای مسافر خود درخواست ویزا نمایند. لازم به یادآوری است که ویزاهای توریستی و یا زیارتی توسط خطوط هوایی، هتل ها و یا آژانس های مسافرتی درخواست می شود.
کسب اقامت دبی به روش های مختلفی امکان پذیر است که البته محدود بوده و هر چند وقت یکبار باید تمدید شود:

از طریق استخدام در یک موسسه یا شرکت بعنوان کارمند:
در این روش از اقامت، متقاضی می بایست ابتدا توسط یک موسسه یا شرکتی در امارات دعوت به استخدام گردد و کارفرمای شما باید حمایت مالی از شما را به عهده بگیرد. سپس برای ارائه مدارک به آن شرکت و ثبت آن در سازمان وزارت کار کشور امارات اقدام نماید. این مدارک عبارتند از : مدرک نشان دهنده صلاحیت های علمی و شغلی شما که به تایید وزارت امور خارجه کشور رسیده باشد، و یک گواهی پزشکی پس از اخذ موافقت سازمان وزارت کار و سازمان مهاجرت کشور امارات، فرد متقاضی می تواند اخذ ویزای دو ماهه کاری اقدام نماید. پس از ورود به کشور امارات متحده عربی با ویزای دو ماهه کاری باید از وزارت بهداشت این کشور کارت بهداشت دریافت کنید و آزمایشات پزشکی انجام دهید. در نهایت جهت اخذ کارت کارمندی و ویزای اقامت دو ساله (در قوانین سال ۲۰۱۱ این مدت از سه سال به دو سال کاهش یافته است) خود در اداره مهاجرت اقدام نماید. بدین معنا که ویزای اقامت کارمند هر دوسال یکبار با یکسری آزمایشات پزشکی و موافقت کارفرما قابل تمدید می باشد.
در حال حاضر متقاضیان ویزای اقامت کارمندی با پاسپورت ایرانی، تنها با مدرک تحصیلی بالای فوق لیسانس از این امکان بهره مند می شوند. لازم به ذکر است که با داشتن وابستگان (همسر و فرزندان) روال کار طولانی است.

تجارت خاص
تجار براى دریافت جواز کسب از طریق تجارت خاص باید شرکت وطنى داشته باشند.
بدین منظور یک نفر موطن امارات متحده عربى باید ۵۱% در جواز کسب شریک باشد و در بعضى موارد شرکاى وطنى اجازه کل فعالیت و تصمیم‌گیرى را به تجار داده و نقش اساسى در فعالیت هاى شرکت و واحدهاى تجارى ندارند. براى ایجاد واحد تجارى یا شرکت از طریق تجارت خاص تاجر باید مبلغ ۳۰۰۰۰۰ درهم گارانتى از طریق بانک ارائه دهد.
این نوع جواز براى فعالیت هایى نظیر ایجاد واحد تجارى براى فروش پوشاک، کامپیوتر، الکترونیک و مواد غذایى و غیره مى‌باشد.

تجارت عامه
تجارى که علاقمند به ایجاد شرکت تجارى براى واردات و صادرات کالا هستند مى‌توانند از جواز کسب (تجارت عامه) استفاده کنند. بدین منظور باید ۱۰۰۰۰۰۰ میلیون درهم از طریق بانک به عنوان گارانتى نشان دهند. این افراد همچنین باید براى ایجاد شرکت، کفیل وطنى داشته باشند.
مشاورین و افرادى که سرویس خدماتى نظیر امور حسابدارى، مشاوره در کلیه امور و هر گونه خدمات دیگر را مى‌توانند ارائه کنند، مى‌توانند از طریق دریافت جواز کسب براى امور خدمات استفاده کنند. بدین منظور شخص مى‌تواند با ارائه گارانتى مبلغ ۵۰۰۰۰۰ درهم موفق به دریافت جواز کسب شوند. قابل ذکر است که براى دریافت اقامت امارات متحده عربى بدون داشتن کفیل وطنى، تجار مى‌توانند از طریق مناطق آزاد جبل على (ایجاد شرکتهاى تجارى و خدماتى)، فرودگاه دبى و یا اینترنت سیتى (افراد علاقمند به ایجاد شرکت هاى کامپیوترى و امور مرتبط) و یا مدیا سیتی (براى ایجاد ایستگاه‌هاى رادیو، تلویزیون و کلیه رسانه‌هاى گروهى) اقدام نمایند. لازم به ذکر است براى دریافت اقامت نیازى به ارائه گارانتى بانک در این مورد نمی باشد.

شـریک تجاری یک شرکت
شرکتی که شـما را به عنوان سـهامدار می پذیرد (‌شریک‌) ابتدا در دادگاه دبی یک وکالت نامه تام‌الاختیار از شما دریافت می‌نماید تا شما ادعایی برای مالکیت سهام این شرکت نداشته باشید. به هر حال چنانچه این شرکت در آینده دچار هر نوع مشکلی گردد، شما نیز دچار مشکلات متعددی خواهید شد.
در این روش شما می‌بایست هر ۳ سال مبلغی را به مدیرعامل شرکت پرداخت کنید. البته معمولاً مدیرعامل شرکت بخشی از هزینه‌های اجاره آب و برق و تلفن را به صورت نامحسوس از شما دریافت می‌کند.
کلیه امور شما در این روش توسط کفیل شما مدیریت می‌شود. توجه داشته باشید چنانچه بعداً بخواهید تغییر اقامت دهید باید یک رضایت نامه از کفیل خود با عنوان No objection letter داشته باشید.

سرمایه گذاری و ثبت یک موسسه یا شرکت
در این روش شما می‌توانید به عنوان مدیرعامل و سرمایه‌گذار، شرکتی را ثبت نموده و برای خود و خانواده ویزای اقامت اخذ نمایید(البته اقامت پدر و مادر ۱ ساله و قابل تمدید است). در صورتی عدم انجام این روش به صورت حرفه‌ای و صحیح و با رعایت اصول، هر سال هزینه‌های زیادی به فرد تحمیل خواهد شد.
دارائی، شهرداری، جوازات و… مبالغی را سالیانه از شما دریافت می‌کنند. متقاضی در این نوع از سرمایه گذاری می بایست در ابتدا موسسه یا شرکتی را به ثبت رسانده، کارت بازرگانی، کارت سازمان مهاجرت خود را دریافت نموده و سپس بعد از اخذ قبولی از سازمان مهاجرت کشور امارات ویزای اقامت سه ساله خود را دریافت نماید. هزینه ثبت یک موسسه یا شرکت بستگی به نوع فعالیت، اسم شرکت، تعداد شرکاء، نامه سرمایه اولیه شرکت و اجاره بهای محل آن بعنوان دفتر کار دارد. به عنوان مثال:
هزینه ثبت شرکت تجاری معمولی با سرمایه اولیه سیصد هزار درهم (حداکثر ۲ شریک): ۸۳ هزار درهم با کفیل و ارائه محل (فقط جهت ثبت)
هزینه ثبت شرکت تجارت عامه با سرمایه اولیه سه میلیون درهم (حداکثر ۱۲ شریک): ۱۲۷ هزار درهم با کفیل و ارائه محل (فقط جهت ثبت)
هزینه ثبت شرکت تجارت عامه با سرمایه اولیه یک میلیون درهم (حداکثر ۶ شریک): ۱۰۷ هزار درهم با کفیل و ارائه محل (فقط جهت ثبت)
لازم بذکر است که متقاضیان ثبت موسسه یا شرکت بصورت هر سال هزینه هایی جهت تمدید جواز کسب، اجاره دفتر و غیره را خواهد داشت. هزینه تمدید لایسنس و حقوق کفیل سالیانه پرداخت می گردد. تأسیس و اجاره دفتر کار جهت گشایش اعتبار و حساب بانکی به عهده مشتری می‌باشد.
مدت زمان ویزای اقامت متفاضیان سرمایه گذاری در کل کشور امارات سه ساله می باشد که هر سه سال با انجام یک سری آزمایشات پزشکی و تمدید کلیه مدارک اداری شرکت یا موسسه، و پرداخت هزینه های آنها قابل تمدید می باشد. فرد سرمایه گذار می بایست به یاد داشته باشد، تمدید ویزای اقامت به دفعات و برای سالهای طولانی دلیل بر گرفتن پاسپورت اماراتی نخواهد شد و در صورت از دست دادن شغل و شرکت خود در امارات ویزای شخص غیر قابل تمدید می باشد.
لطفاً توجه داشته باشید که مطالب ذکر شده در بالا برای متقاضیان با پاسپورت غیر ایرانی بوده و در حال حاضر متقاضیان مقیم کشور ایران و دارنده پاسپورت ایرانی نیاز به اخذ موافقت از دولت امارات برای ثبت شرکت و اخذ اقامت در یکی از شهرهای ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان و غیره می باشند. پس از اخذ موافقت دولت امارات می تواند به روشهای ذکر شده در فوق اقدام نمایند.
از مزایای ثبت شرکت، توانایی اخذ ویزاهای توریستی دیگر کشورها بصورت کاملاً راحت، داشتن یک شغل،شرکت و حساب بانکی در کشور امارات و گشایش ال سی در کشوری دیگر، اخذ تسهیلات بانکی از بانکهای معتبر خارجی و غیره می باشد.

در این شرایط فرد متقاضی نیاز به داشتن مدارک علمی و تحصیلات، مدرک زبان و سوابق شغلی، مدیریتی یا کارمندی ندارد و حداقل سن، ۲۱ سال می باشد.
ایرانی‌ها صرفا می توانند پس از ثبت شرکت در دبی اقامت بگیرند برای ثبت شرکت لازم است شما یک شریک تبعه امارات داشته باشید که البته این شریک صوری است و شریک شما تنها مبلغی حدود ۸ تا ۱۲ هزار درهم در سال از شما بابت ثبت اسمش در اساسنامه شرکت می‌گیرد و اداره شرکت به عهده متقاضی است.
در مقابل هر ۰۰۰/۷۰ درهم سرمایه شرکت یک نفر می‌تواند از طرف شرکت به عنوان شریک شرکت اقامت بگیرد. اگر شما حداقل سپرده که همان ۰۰۰/۳۰۰ درهم است را ثبت کنید با توجه به آنکه ۵۱% سهام شرکت متعلق به شریک بومی شما است ۰۰۰/۱۴۷ درهم سهم شما است که با آن ۲ نفر می توانند اقامت بگیرند.

اخذ اقامت با خرید منازل مسکونی
با این نوع اقامت اجازه کار در دبی را نخواهید داشت. هشدار چنانچه تصمیم به اخذ اقامت دارید، احتمال بروز بعضی مشکلات وجود دارد، لذا به نکات زیر توجه کنید: مجموعه‌های بدون مجوز اغلب در طول مدت اخذ اقامت (۲ ماهه اول‌) به روش‌های مختلف،شما را شارژ می‌کنند. مدرک تحصیلی شما باید به تأیید سفارت دبی در ایران برسد. مدارک خود را کامل کنید، زیرا چندین دفعه رفت و آمد هزینه‌های زیادی (بلیط و هتل‌) را به شما تحمیل خواهد نمود. اگر در صحت مدارک خود شک دارید با ویزای ۲ ماهه وارد امارات شوید تا مجبور به بازگشت برای تکمیل مدارک نشوید. اصل گذرنامه خود را به هیچ مجموعه‌ای تحویل ندهید. مدارک قانونی مجموعه ای را که اقدام به اخذ اقامت برای شما می نمایند را جهت روئیت بخواهید. به این نکته توجه دشته باشید کسانی که با هزینه پایین به شما پشنهاد اخذ اقامت می‌کنند، اغلب اقدام به تأسیس شرکتهای سوری و کوتاه مدت می‌کنند (۶ ماهه) و شما را به عنوان کارمند و یا شریک این شرکت وارد امارات می‌کنند. تأسیس این نوع شرکتها به علت کوتاه بودن مدت عقدالاجار (اجاره نامه) و نداشتن محل قانونی خطرات خیلی زیادی را متوجه شما خواهد نمود زیرا شما نمی دانید شریک چه کسانی خواهید بود و اگر هم بدانید از سلامت کامل آنها نمی توانید آگاه شوید. ما به شما توصیه می کنیم برای اخذ اقامت از کفالت دولت امارات استفاده نمایید

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

11 ساعت ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

2 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

3 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

4 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

5 روز ago