اخبار نساجی

در جامعه متخصصین نساجی چه خبر است?!

وضعیت انتخابات جامعه متخصصین نساجی ؛ قیمه ها توی ماستا!

جامعه متخصصین نساجی ایران یک تشکل صنفی است و محلی برای جمع شدن متخصصین نساجی زیر یک سقف و تمام افرادی که فارغ التحصیل از رشته های نساجی و وابسته به آن مورد تایید وزارت علوم هستند می توانند در آن عضویت داشته باشند.

جامعه متخصصین نساجی از آنجایی که ماهیتا از افراد حقیقی و مهندسین این رشته تشکیل شده و شرکت ها و موسسات حقوقی نساجی در آن عضویت ندارند نسبت به سایر تشکل ها صنفی و کارفرمایی مانند انجمن صنایع نساجی ایران و اتحادیه صادرکنندگان و … ظاهرا از توان اجرایی کمتری برخوردار است و منافعی که باید از آن دفاع کند  معمولا محدود به منافع شخص یعنی مهندسین نساجی می شود که ظاهرا از دیدگاه تجاری شرکت ها از درجه اهمیت پایین تری برخوردار است اما غافل از اینکه همین مهندسین نساجی هستند که یا در حال حاضر در صنعت نساجی دارای جایگاه  هستند و یا اینکه در آینده بنیان گذار پایه های این صنعت خواهند بود.

لوگو جامعه متخصصین نساجی

اما اگر از این نگاه از بالا و کم اهمیت جلوه دادن جامعه متخصصین نساجی بگذریم می توان گفت به دلایل مختلف جامعه متخصصین نساجی می تواند با تدبیر و برنامه ریزی و نگاهی متفاوت توسط هیات مدیره و گردانندگان آن جایگاه خود را تقویت کند و حتی از نظر قدرت اجرایی و اهمیت خود را به سایر انجمن ها نزدیک کند.

گذشته جامعه متخصصین نساجی

در دوره قبلی جامعه متخصصین نساجی فعالیت های خوبی مانند برگزاری بزرگترین تورهای بازدید از نمایشگاه های نساجی – پیگیری بیمه تکمیلی – پیگیری قانون نظام مهندسی نساجی- برگزاری دوره های آموزشی – بیش از ۳۰ بازدید از کارخانجات نساجی و … انجام شده است. جالب است بدانید جامعه متخصصین نساجی در دوره قبلی حتی از وزارت کشور پروانه فعالیت خود را دریافت نکرده بود و به همین نمی توانست در بسیاری از موارد از وجه قانونی خود برای تصمیم گیری ها، درآمدزایی ها و … استفاده کند.

البته بنابر اعلام رییس هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی عدم دریافت پروانه به کم کاری جامعه بر نمیگردد و علیرغم پیگیری های زیاد به دلیل همزمانی با تعطیلات کرونایی وزارت کشور موفق به دریافت پروانه نشدند. این امر حدی عملکرد جامعه را تحت تاثیر قرار داده بود تا جایی که جامعه برای انتصاب دبیر خود نیز با چالش های زیادی مواجه شد و در برهه هایی نیز به دلیل عدم توانایی در تامین مالی بدون دبیر به کار خود ادامه داد.

متاسفانه جامعه در ادوار گذشته نتوانسته آنچنان که باید و شاید در تصمیم سازی ها و ایجاد روندهای جدید در صنعت نساجی موفق باشد که قطعا نه به دلیل عدم توانایی هیات مدیره های قبلی و اعضا بلکه به دلیل نوع نگاه همه مهندسین نساج و حتی سایر تشکل ها و انجمن ها به ماهیت این جامعه بوده است.

هرچند شاید بهتر باشد به این نکته هم اشاره کنیم که در چنین شرایط سختی زنده نگه داشتن جامعه متخصصین نساجی در طی بیش از بیست سال که از تشکیل آن می گذرد نیز کاری بوده کارستان که توسط تمامی هیات مدیره های قبلی صورت گرفته و جای تقدیر و تشکر دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اعضای اصلی هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران (رزومه + عکس)

.

رییس هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی در این مورد می گوید: :: شاید این بی انصافی باشد که جامعه متخصصین نساجی را بدون در نظر گرفتن شرح وظایف و اختیارات داده شده به آن مورد نقد قرار دهیم. جامعه متخصصین نساجی در چهارچوب تعریف شده ای فعالیت میکند و داشتن انتظارات بی جا و غلط موجب دیده نشدن فعالیت های خوب جامعه متخصصین نساجی در دوره قبلی و ادوار گذشته است. سایر انجمن های نساجی اغلب دارای عضوهای شرکتی هستند که برای حفظ منافع مادی شرکت ها قطعا با چنگ و دندان به دنبال حفظ منافع خود هستند و به همین دلیل دولت و وزارت صنایع نیز دید متفاوتی به انها دارند. ::

هر چند که سایر انجمن‌ها را نیز نمی توان در ایران به دلیل ساختار پیچیده دولتی و نگاه از بالا به بخش خصوصی و سرمایه داری ، چندان تاثیر گذار دانست و اینکه چقدر آنها توانسته اند جدای از حرف ها ، ایده های روی کاغذ، مصوبات هیات مدیره و … گام اساسی برای این صنعت بردارند خود قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است.

اما نکته جالب در مورد جامعه متخصصین نساجی اینکه همواره انتخابات این جامعه به دلیل وجود خلاء های قانونی و یا نبود نگاه جدی به آن ، محل مناقشه و دلخوری برای اعضا بوده است، دوره قبلی انتخابات جامعه با جنجال هایی همراه بود و عده ای انتخابات را همراه با نقض قوانین متعدد و مردود اعلام کردند مثلا در انتخابات ۳ سال قبل در ابتدای جلسه  اعلام ‌شده بود متقاضیان می توانند فی المجلس کاندید هیات مدیره شوند که‌کاملا خلاف قانون و عرف است.

حالا در دوره جدید انتخابات نیز همین کشمکش ها در سطحی جدی تر و با دلگیری های بسیار از طرف اهالی این صنعت چه آنهایی که در گذشته در جامعه بودند و چه کسانی که رای کافی را بدست نیاورده اند و چه کسانی که به عنوان هیات رییسه جدید برگزیده شده اند به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: دریافت بلیط بازدید رایگان نمایشگاه ماشین آلات دوخت و پوشاک استانبول

منشا دلخوری ها کجاست؟

چرا جامعه متخصصین نساجی به هیات مدیره جدید تحویل داده نمی شود؟ این مساله اصلی است…

روال معمول در ادوار گذشته به این شکل بوده که هیات مدیره قبلی جامعه را در فاصله زمانی کمتر از یک ماه به هیات مدیره جدید تحویل میداده است. اما در این دوره به نظر این اتفاق نخواهد افتاد ‌وبه این زودی ها هیات مدیره جدید نمی تواند کار خود را شروع کند. اما چرا ؟

شاید دلیل تحویل سریع در ادوار گذشته جامعه متخصصین حجم کم کارها و کوچک بودن وسعت کاری جامعه بوده که چندان نیازی به زمان بیشتر نداشته اند . معمولا در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز رییس جمهور قبلی و یا حزب حاکم با وجود اینکه انتخابات را از دست داده اما در یک فاصله زمانی دو یا سه ماهه هنوز انجام امور کشور را به دست دارد و پس از این مدت است که تازه تیم رییس جمهور جدید عملا کار را به دست می گیرند.

نکته بعدی که هیات مدیره قبلی به آن اشاره دارد ضعف و خلاء قانونی است که وزارت کشور به آن اشاره می کند و از انجایی که قانون تشکل های صنفی در مجلس در دست بازبینی و تغییرات اساسی است هیات مدیره قبلی این اختیار را دارد که دیر تر از معمول جامعه را تحویل دهد.

اما مشکل اصلی و آنچه عملا کار را گره زده شکایت یکی از بازرسین جدید جامعه و یکی از اعضای علی البدل به وزارت کشور است.

این دو شکایت با ارائه ۱۵ دلیل خواهان ابطال انتخابات هستند و معتقدند انتخابات جامعه متخصصین نساجی توسط افرادی مهندسی شده و انتخاب ۷ نفر از ۹ نفر اعضای اصلی از یک لیست نشاندهنده این امر است.

اینکه آیا این ادعا ها تا چه حد صحیح است یا اینکه شاکیان تا چه اندازه می توانند مدارک مستدلی برای آن بیاورند در اختیار و حوزه تصمیم گیری وزارت کشور است اما به نظر نمیرسد بتوان گفت اگر اتفاقی غیر از آنچه ما پیش بینی کردیم در انتخابات افتاد حتما انتخابات مهندسی شده است و شاید بتوان آن را به حضور قوی هیات مدیره جدید در انتخابات و تشکیل و اعلام لیست متحد و واحد انتخاباتی و البته حضور چندین استاد دانشگاه نساجی در ترکیب آنها دانست که قطعا می توان حدس زد بخش مهمی از رای ها را از دانشجویان خود که در جامعه عضو بودند و یا صرفا برای انتخابات جامعه در آن عضو شده اند دانست که به نظر نویسنده نمی تواند نشانی از مهندسی انتخابات داشته باشد و بیشتر شبیه جدی گرفتن انتخابات و برنامه ریزی دقیق برای اخذ کرسی هاست.

همانطور که در بسیاری از انتخابات در سراسر جهان نیز رخ می دهد مثلا در انتخابات آمریکا شخصی مانند ترامپ با آن توصیفات و حتی بدون حمایت حزب خود هیلاری کلینتون را به راحتی شکست داد و در نهایت پس از همه اعتراضات و کشمکش ها رییس جمهور آمریکا شد.

یکی از دلایل دیگری که قانونگذار از نظر قانونی عدم تحویل جامعه به هیات مدیره جدید را مجاز دانسته بحث تایید صلاحیت هیات مدیره جدید است چرا که پس از انتخاب شدن اعضای جدید و ارایه مدارک و اطلاعات شخصی آنها به وزارت کشور، این وزارتخانه و سازمان اطلاعات کشور باید صلاحیت افراد انتخاب شده را از جهت مسایل سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی کنترل کنند که این پروسه حساس، سه تا چهار ماه طول می کشد و در این مدت هیات مدیره قبلی همچنان مسئول قانونی جامعه متخصصین نساجی است. طبق قانون در صورت عدم تایید صلاحیت هر یک از افراد اصلی هیات مدیره یکی از اعضای علی البدل به ترتیب اولویت جایگزین می شود.

همچنین یکی از انتقادات برخی اهالی صنعت نساجی از هیات مدیره جدید این است که چرا با وجود اشراف به مشکلات در روند تحویل قانونی جامعه، وجود شکایت و عدم اعلام صلاحیت ها توسط وزارت کشور زودتر از موعد به اعلام پیروزی در انتخابات و اعلام تبریک در رسانه ها کرده اند. در حالی که هیات مدیره منتخب تنها دلیل عدم تحویل زودهنگام جامعه متخصصین نساجی را ناراحتی هیات مدیره قبلی از شکست انتخاباتی سنگین و دور از انتظار آنها می داند.

از طرف دیگر هیات مدیره قبلی جامعه متخصصین از اینکه در جلسه اخیر وزارت صمت با حضور رییس جدید دفتر صنایع نساجی و پوشاک جناب آقای دکتر گرجی از این جامعه دعوت به عمل نیامده گله مند است و اعتقاد دارد این نشاندهنده تضعیف جایگاه جامعه متخصصین بوده که نتیجه کشمکش های به وجود آمده است.

در واقع ترکیبی از مشکلات از جمله خلاء های قانونی موجود در قوانین تشکل های صنفی وزارت کشور، شکایت فردی، طولانی بودن روند اداری تایید صلاحیت ها و برخی گله مندی ها از عملکرد هیات مدیره قبلی و جدید در قبل، بعد و پس از انتخابات باعث ایجاد شرایط کنونی شده و برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسانه نیز به این جریان دامن میزند و مصداق کامل دیالوگ ماندگار قیمه ها توی ماستای حمید لولایی را می توان در جامعه متخصصین نساجی دید.

به اعتقاد نویسنده بهتر آن بود که در جامعه کوچک نساجی که همه به یکدیگر نیاز داریم و روزی باز هم رو در روی یکدیگر قرار خواهیم گرفت چنین حرف و حدیث ها و شکایت و تخریب ها از جانب هر دو طرف صورت نمی گرفت و طرفین به شکلی با کدخدا منشی و حسن نیت و‌ به خاطر دور ماندن فضای صنعت نساجی از تنش این موضوع را حل کرده و با همه کم و کاستی ها جامعه به راه خود ادامه میداد.

حال باید منتظر نشست و دید وزارت کشور در این رابطه چه زمان و چگونه تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد. آیا رای به صحت انتخابات و شروع کار فوری هیات مدیره جدید می دهد یا ممکن است هرچند هم که احتمال آن کم باشد رای به ابطال انتخابات دهد؟

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago