در روز جهانی صنایع دستی اتفاق افتاد: رونمایی از فرش “باغ بهشت” تبریز‏

نمونه بازبافی شده فرش باغ بهشت تبریز که به فرش کراکوی نیز معروف است،
به‎ ‎گزارش موج به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و‎ ‎گردشگری آذربایجان شرقی، مراسم رونمایی از فرش “باغ بهشت” تبریز در محل‎ ‎تالار خاقانی تبریز با حضور مسئولان فرهنگی و اقتصادی تبریز برگزار شد‎
وی با اشار به تاریخچه مختصر فرش باغ بهشت تبریز گفت‎: ‎‏‌این فرش در دوران صفویه و در تبریز بافته شده است و در جریان جنگ ایران و‎ ‎عثمانی به این کشور منتقل و پس از فراز و فرودهای بسیار توسط پادشاه‎ ‎لهستان به پایتخت این کشور منتقل شد و به نام پایتخت آن زمان لهستان به‎ ‎نام “کراکورد” شهرت یافت‎.
‎استاد برجسته طراحی فرش خاطرنشان کرد‎: ‎سیاست بازبافی فرش‌های اصیل تبریزی مورد تأکید مسئولان سازمان میراث‎ ‎فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است و فرش باغ بهشت، سومین‎ ‎فرشی است که با حمایت مسئولان سازمان بازبافی می‌شود‎.

‎وی با بیان‎ ‎اینکه در زمینه فعالیت‌های صنایع دستی تفاوت زیادی میان کار بازاری و‎ ‎بازبافی یک اثر هنری وجود دارد، گفت: ‌در کار بازاری تأکید بر زیبایی و‎ ‎استفاده از تزکیب رنگ‌ها برای دست یافتن به زیبایی مدنظر و قدرت ابتکار و‎ ‎خلاقیت در این میان است در حالی که در بازبافی اثر ارزشمندی مانند باغ‎ ‎بهشت تبریز نیازمند رعایت دقیق موارد به کار رفته در فرش اصلی هستیم‎.

‎چرخی‎ ‎با اشاره به عدم دسترسی به فرش اصلی گفت: متأسفانه این فرش در گذشته به دو‎ ‎نیم قسمت شده است و قسمتی از آن که در فرانسه نگهداری می‌شود قابل دسترسی‎ ‎و مشاهده کامل نبود که به همین دلیل کارهای تطبیقی در مورد فرش به صورت‎ ‎تخصصی صورت گرفت‎.
‎وی با بیان اینکه در زمینه طراحی دقیق فرش باغ‎ ‎بهشت و انطباق ‌آن با فرش اصلی کارهای مطالعاتی گسترده‌ای صورت گرفته است،‎ ‎اظهار داشت: ۹ ماه کار مطالعاتی و مطالعه کتب مربوطه در کتابخانه‌های‎ ‎دانشگاهی، ملی و شخصی منجر به آماده شدن بخش‌های مقدماتی طراحی این فرش‎ ‎شد. استاد رحیم چرخی با الهام از طرح اصلی و رعایت تمام موارد فنی آن را‎ ‎طراحی کرده و توسط مسئولان و ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و‎ ‎گردشگری استان برای تولید به دست استاد احمدلو سپرده شده است‎.
‎همچنین‎ ‎در این مراسم جمعی از هنرمندان تبریزی پیشنهاد خواهر خواندگی میان شهر‎ ‎کراکو و تبریز را به واسطه فرش باغ بهشت خواستار شدند‎.  ‎

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

2 ساعت ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

2 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از تقریبا دوازده سیزده سال دوباره برگزار شد و یک وقفه…

3 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی (ویدیو)

شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه هدف گذاری خود را در چند سال اخیر…

3 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم (ویدیو)

قالی زرتشت از سال 2014 حضور مستمر در نمایشگاه ها داشته است.محصولات قالی زرتشت شامل…

4 روز ago

استقبال از محصولات قالیچین در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه (ویدیو)

خدمات شرکت قالیچین: زمینه های معرفی محصولات فرش، بازی گونه سازی خرید و انتخاب فرش،…

4 روز ago