Categories: اخبار نساجی

در شرایط تحریم باید بدنبال شکوفایی ساخت ماشین آلات بود

 

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) با اشاره به رشد منفی در بخش ساخت ماشین آلات و پیمانکاری گفت: در شرایط تحریم مسئولان مربوطه باید بدنبال شکوفایی بخش ماشین آلات صنعتی و تجهیزات آن بروند.

به گزارش ایرنا، ˈغلامرضا شافعیˈ روز سه شنبه در پانزدهمین همایش معرفی شرکت های برتر ایران، به کاهش رشد فروش شرکت های پیمانکاری و نیز سازندگان ماشین آلات و تجهیزات آن اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش فعالیت این بنگاه ها نشان دهنده کاهش ایجاد واحدهای صنعتی در کشور است که سیاستگزاران و مسئولان باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند.

به گفته وی، این امر در شرایطی رخ داده که کشور در تحریم بسر می برد و طبعا باید تقاضای بیشتری برای پیمانکاران و سازندگان ماشین آلات در کشور وجود داشته باشد.

شافعی تاکید کرد: در حالی به برخی از پروژه های عمرانی منابع کافی تعلق نمی گیرد که این منابع صرف هزینه های جاری کشور می شود.

وی با اشاره به مسئولیت مسئولان در قبال نسل های آینده بیان کرد: درست است که منابع نفتی باید استخراج شود، اما این به معنای تمام کردن منابع و درآمدهای حاصل از آنها نیست.

شافعی بیان کرد: ثروت کشور متعلق به نسل های آینده نیز می باشد و هیچ نسلی حق ندارد دارایی آنها را پیش خور کند.

وی همچنین از گروه های خدمات بازرگانی و صنعت و نیز ارتباطات و مخابرات بعنوان گروه هایی از بنگاه ها نام برد که با رشد فروش مواجه بوده اند.

رئیس ایدرو با بیان این که، ۱۰۰ شرکت برتر ایران ۸۰ درصد ارزش افزوده اقتصاد کشور را ایجاد می کنند، اظهار داشت: این امر نشان می دهد باید روی شرکت های برتر کشور متمرکز شویم، ضمن آن که شرکت های کوچکتر را نیز فراموش نکنیم.

شافعی ادامه داد: ۸۷.۸ درصد صادرات کشور توسط ۱۰۰ شرکت برتر صورت می گیرد که عمده صادرات حوزه صنعت، معدن و خدمات با تلاش همین شرکت ها محقق می شود.

وی با اشاره به این که، شرکت های فعال در حوزه صنایع نوین در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران جایگاهی نداشته اند، تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر فورچون که شرکت های برتر جهانی را معرفی می کند، ۲۳ شرکت ˈهای تکˈ وجود داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور ما در بعضی از حوزه ها در بین کشورهای برتر دنیا حضور دارد و جوانان ما در المپیادها می درخشند که باید از این استعدادها در عرصه مدیریت و اقتصاد و بنگاه ها نیز بهره گیری شود.

شافعی همچنین خواستار آن شد که، شرکت های برتر ایران با استفاده از توان آموزشی دانشگاه ها، اساتید داخلی و خارجی و یا بهره گیری از امکانات سازمان مدیریت صنعتی، هر کدام حداقل سه مدیر در تراز جهانی تربیت کنند تا نیروی انسانی و مدیران کافی برای ارتقای شرکت های ایرانی در دنیا به وجود بیاید.

وی با بیان این که، فروش پانصدمین شرکت فهرست فورچون یک و نیم برابر فروش برترین شرکت ایرانی است، افزود: اگر بخواهیم به جایگاه واقعی خود در دنیا برسیم فروش شرکت برتر ایران باید حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیشنهاد کرد که رعایت اخلاق و مسئولیت پذیری اجتماعی در درون بنگاه ها و نیز محیط کسب و کار آنها به عنوان یکی از ملاک های انتخاب شرکت های برتر مورد ملاحظه قرار گیرد.

لازم به ذکر است در پانزدهمین همایش معرفی شرکت های برتر ایران که امروز در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، فهرست ۴۰۰ شرکت برتر ایران در شاخص فروش معرفی شدند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

11 ساعت ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

11 ساعت ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

2 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

3 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

3 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

4 روز ago