Categories: اخبار نساجی

در فواید دادگاه اختلاس بزرگ

 

رئیس صنف طلا و جواهر به مردم هشدار داده که مراقب طلاهای قلابی در بازار باشند؛ استدلالش هم این بوده که کارخانه های طلاسازی در کشور محدود هستند و تنها جوابگوی ده – بیست درصد نیاز خریداران، بقیه وارداتی است و از آنجا که ورود طلا به کشور ممنوع است، این زیورآلات قاچاقی وارد کشور می شوند و عیار آنها ممکن است استاندارد نباشد.

جالب است که چندی پیش یکی از مسؤولان درباره تلفنهای همراه نیز، موضع مشابهی گرفته وگفته بود، بیش از ۹۰ درصد گوشی های موجود در بازار کشور از مبادی غیر رسمی و قاچاقی وارد کشور می شوند؛ در مورد دیگر کالاها نیز وضع بهتر نیست. برای نمونه سیگار کالای دیگری است که حجم انبوهی از آن، قاچاقی وارد کشور می شود و نوع قاچاق آن در زیر میز هر سوپر و بقالی نیز موجود است.
من متحیرم که این همه کالای قاچاق که صدها کشتی و هزاران تریلی می شود، چگونه قاچاقی وارد کشور می شوند! مگر این مملکت در و پیکر ندارد؟ پس گمرکات ایران چکاره است؟ چطور در چنین حجمی کالا، بدون پرداخت عوارض گمرکی و از مبادی غیرقانونی وارد و در دورترین نقاط مملکت توزیع می شود و کک کسی هم نمی گزد؟ همه، این اخبار را می شنوند و چشمشان را می بندند!

شاید یکی از پاسخها به این پرسش عجیب و بی اعتنایی همه دستگاه های مملکت در قبال آن در دادگاه علنی اختلاس اخیر، داده شد. متهم ردیف اول این دادگاه چهره ای است که به عنوان قهرمان کار آفرینی و غیره در دوره ای نور چشم خیلی ها بوده و حال رسانه ها برای او لقب « سلطان رشوه» را برگزیده اند. وقتی نقل رشوه دادنهای چند صد میلیونی و گاه میلیاردی او در مطبوعات منتشر شد همه انگشت به دهان ماندند! او پرده از کیفهای لبریز یورو و دلاری که به برخی از مدیران خاطی در دستگاه های مختلف داده، برداشت. اکنون می توان دریافت که چطور یک زوج جوان برای وام دو – سه میلیونی ازدواج باید کفش آهنی بپوشند و مدتها در نوبت باشند و هزار و یک مرحله را بگذرانند. اما بعضی به چشم برهم زدنی وامهای میلیاردی می گیرند و با پول ملت به همه جا می رسند و قهرمان کار آفرین هم شناخته می شوند!

شاید اگر پیش از این کوچکترین سخنی از ارتشا در میان برخی از مدیران می شد، داد و فغان همه بر می خاست، اما این دادگاه نشان داد، این رگه فساد تا چه حد جدی است. در چنین فضایی مدیران خدوم نیز خدماتشان نادیده گرفته می شود و دزدان بر صدر می نشینند و قدر می بینند. شما را به خدا، ای دستگاه های نظارتی به خود بیایید و جلوی این فجایع را بگیرید.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

1 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

1 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

1 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

2 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

3 روز ago