Categories: اخبار نساجی

در مورد تولیدات و کالاهای صادراتی باید به چه نکاتی توجه کرد …

در مورد تولیدات و کالاهای صادراتی باید به دو سئوال زیر پاسخ داده شود:

  • آیا کالاها و محصولات ما برای صادرات مفید و مناسب هستند؟
  • در صورت منفی بودن چه باید کرد تاکالاهای مناسب برای صادرات تولید گردند؟

برای پاسخگویی به سئوالات فوق دو موضوع را باید بررسی کنیم :

  • بررسی و ارزیابی تولیدات یا محصولات
  • بررسی و ارزیابی بازارها


۱-بررسی و ارزیابی محصولات

عوامل مهمُی که در این بررسی نقش دارند به شرح زیر میباشند :

الف- ترکیبات محصول یا آنچه که کالا از آن ها به وجود آمده است. آیا این ترکیب برای بازارهای صادراتی مناسب هست ؟

ب- روش تولید : روشهای تولید کالاهای خانگی و صادراتی یکسان نیستند . این روشها با نوع استفاده و کاربرد کالاها ارتباط دارند.تحقیقات نشان داده است که سازندگان موتور آب در طراحی محصول خود برای صادرات به کشورهای کم توسعه یافته تغییراتی میدهند تا دوام بیشتری داشته باشد.

ج- محلُ ساخت – محل ساخت کالا میتواند در فروش خارج از کشور نقش داشته باشد . در مورد کالاهای صادراتی سنتُی ایران ، فرش تبریز ، نائین و اصفهان دارای ارزش و بازار خاصُی هستند.

د- اندازه- اندازه کالاهای صادراتی باید مناسب با خواسته بازارهای گوناگون باشد. سلیقه و نیاز ملتها و مصرف کنندگان کشور های مختلف در ارتباط با اندازه کالاها متفاوت است . خرمای ایران برای صدور به بازارهای جهانی نمیتواند با اندازه های متداول در بازار داخلی موفُق گردد.فرشهای ایرانی با اندازه های ۴×۶ یا ۴×۳ که ممکنست در بازار آمریکا یا اروپا مناسب باشد ، کمتر مورد توجه و نیاز ژاپنی هاست.

ه- استاندارد- در مورد استاندارد باید دقُت گردد که استانداردهای محلُی منطقه ای و جهانی همیشه یکسان نیستند و در صورت تولید برای صادرات باید به استانداردهای بازار هدف توجُه کنیم.

و- پرداخت و تکمیل – یکی از ضعفهای عمده کالاهای صادراتی ، سهل انگاری و کم توجهُی به پرداخت و تکمیل کالاهای صادراتی است. در بازارهای جهانی ، فروشندگان و تولید کنندگان با رقابت شدیدی روبرو هستند و عدم توجُه به پردازش کالاها میتوانددر فروش کالا مؤثُر باشد.

ز- کنترل کیفیُت –کنترل کیفیُت کالاهای صادراتی یک ضرورت قطعی است که با کیفیُت کنترل ، آموزش و فرهنگ سازمانها ارتباط دارد.شرکتها و مدیران صادرات باید با فراهم کردن ابزار ، اطلُاعات و روشها و سیستمهای کنترل و بالا بردن فرهنگ و آگاهی کارکنان در همه سطوح بکوشند تا کنترل کیفیُت از اولین مرحله تا پایان مورد توجُه دقیق قرار گیرد . دنیای پر رقابت امروز و بازاریابی جهانی ضعف کیفیُت را به سادگی نمی بخشد.

۲- ارزیابی و مطالعه نیازها و عوامل بازار
در این مورد عوامل زیر را باید با دقُت مورد بررسی قرار داد:

الف-الزام های قانونی – هریک از کشورها در مورد کالاها و مواد و ماشین آلات وارداتی ، الزامات خاصی دارند. به عنوان مثال در مورد مواد غذائی ، داروئی، بهداشتی یا لوازم گاز سوز و برقی در انگلستان الزامات قانونی خاصُی وجود دارد که در بعضی از کشورها مطرح نمیباشد، صادر کنندگانم پیش از تولید کالاهای صادراتی خود باید ا گرد آوری اطلُاعات مربوط به الزام های قانونی در مورد اصول ایمنی و سلامتی به تولید کالاهای خود بپردازند تا مشکلی پیش نیاید .

ب- نقش عادات اجتماعی در پذیرش محصول- در کشورهای گوناگون دنیا ، پذیرش کالاها یکسان نیستند. بعنوان مثال در بعضی از بازارها و کشورها ، یخچال به عنوان وسیله ای پرستیژی مطرح است و در اطاق پذیرائی نگهداری میشود و در نتیجه در تولید این کالابرای آن بازار ها باید به ظرافت و ظاهر آن کاملا” توجه شود

ج- شرایط محلُی و محد.دیت های آن – وضع آب وهوا ی مناطق و بومی محدودیت هائی را برای کالا های صادراتی بوجود میاورد که در تولید کالاها باید به آنها توجه گردد.

د-مزیُت ها و ترجیحات_ تفاوت نژاد،دین، مذهب و فرهنگ بر قابلیُت پذیرش کالاهای صادراتی اثر می گذارند.کالاهای صادراتی به جمهوری تازه استقلال یافته شوروی سابق باید محکم ،سالم و ارزان باشند . در حالیکه در سویس باید سالم ، گیرا و قابل رقابت باشند . در بعضی از بازارها نقش رنگها و  روانشناسی رنگ بسیار مهم است و بعضی از کالاها بعنوان مجاز یا غیر مجاز و غیر مشروع میباشند.

منبع : سایت رسمی دکتر روستا

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

4 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

4 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

4 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

4 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

5 روز ago