Categories: اخبار نساجی

دسترسی نداشتن به منابع مالی مهمترین مانع کسب و کار است

 

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایش ۲۲عامل محیطی کسب و کار ازسوی مرکز پژوهش های مجلس گفت: مهمترین مانع در زمینه کسب و کار، دسترسی نداشتن به منابع مالی است و آثار مستقیم تحریم ها در رتبه پنجم قرار دارد.

حمید رضا فولادگر شنبه شب در جمع خبرنگاران افزود: مشکلات فراروی دریافت تسهیلات بانکی، بی ثباتی قیمت و عرضه مواد اولیه، پرداخته نشدن به موقع دیون توسط شرکت های دولتی، آثار مستقیم تحریم ها، نرخ بالای بیمه اجباری، بی ثباتی مقررات، بی عدالتی در قیمت گذاری و زیاد بودن تعطیلات از دیگر مشکلات توسعه کسب و کار است.

وی نقدینگی غیرمولد را از آسیب های مهم اقتصاد کشور خواند و افزود: اکنون بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی غیرمولد وجود دارد که گاهی به سمت کارهای بیهوده و حتی مخرب سوق داده می شود.

وی افزود: توسعه زیرساخت های حمل و نقل و برق در آخرین رتبه مشکلات توسعه کسب و کار قرار دارد و نشان می دهد در این بخش بهتر عمل کرده ایم.

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه تسهیل گردش پول و مشارکت در عقود اسلامی دو وظیفه بانکهاست، افزود: به واسطه بد عمل کردن بانک ها این عقود به شکل اسلامی آن اجرا نمی شود و به علت سخت گیری در اعطای تسهیلات، افراد به سمت ربا در بازار آزاد سوق داده می شوند.

وی خاطرنشان کرد: مردم و صاحبان صنایع برای دریافت تسهیلات باید با قراردادهای بانکی آشنا باشند و این موضوعی است که در ماده ۲۳ قانون بهبود شرایط کسب و کار به آن اشاره شده ولی این قانون در دولت قبلی اجرا نشد و در این دولت نیز با آنکه رییس جمهوری چندین بار از ضروری بودن اجرای آن صحبت کرده ولی هنوز آیین نامه های اجرایی آن نوشته نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مشکلات بخش صنعت گفت: وضع به گونه ای شده که تولید کنندگان حاضرند کارخانه های خود را بفروشند و می گویند اگر قرار بود امروز در این بخش سرمایه گذاری می کردیم این کار را انجام نمی دادیم و این درحالی است که این کارخانه ها به لحاظ کیفی توان رقابت با کشورهای دیگر را دارند.

فولادگر با اشاره به وجود شورای گفت و گو در قانون بهبود شرایط کسب و کار گفت: این موضوع از دولت پیش اجرا شد و در اصفهان توسط استاندار قبلی و فعلی با نظم خاص دنبال می شود ولی در مرکز منظم نیست.

وی با بیان اینکه این قانون نتایج بسیاری در زمینه حل مشکلات صنعتگران دارد، افزود: برخی مشکلات در جلسات استانی حل می شود، برخی برای اصلاح روند مراکز اجرایی به تهران ارسال و برخی برای اصلاح آیین نامه ها به دولت و یا برای اصلاح قانون به مجلس ارائه می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اخذ مجوز از چندین نهاد برای شروع کار را از دیگر مشکلات صنایع برشمرد و افزود: با اجرای قانون پنجره واحد، این مشکل برطرف خواهد شد زیرا بر اساس این بند از قانون بهبود شرایط کسب و کار، در هر بخش یک نهاد مسوول پیگیری اخذ سایر مجوز ها را نیز به عهده می گیرد.

وی بالا بودن نرخ بیمه اجباری را از دیگر موانع کسب و کار و مشکلات صنعت خواند و اظهار کرد: در کشور ما ۳۰درصد حقوق برای بیمه اخذ می شود و در برخی کشورها این رقم بالاتر و در بسیاری از کشورها پایین تر است ولی در هر دو صورت ارائه خدمات درمانی بیمه ای بسیار بهتر از ایران است.

وی نبود رقابت در خصوص بیمه تامین اجتماعی را یکی از علل پایین بودن کیفیت خدمات بیمه ای در کشور خواند و بیان کرد: با پیگیری موضوع پزشک خانواده از شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزار جمعیت و آغاز طرح سلامت، بسیاری از مشکلات هزینه های درمانی بهبود یافته است و امیداوریم این طرح ادامه یابد.

* برنامه های مجلس

فولادگر در بخش دیگری از سخنان خود پیگیری ارسال لایحه طرح حمایت از تولید ملی از سوی دولت به مجلس در ۴۲ ماده به منظور بررسی در کمیسیون حمایت از تولید ملی، پیگیری طرح حمایت از صنعت برق و ارتقای موسسه استاندارد به سازمان ملی استاندارد به منظور گسترش چتر استاندارد بر کلیه کالاها و خدمات را از برنامه های مجلس در بخش اقتصادی بیان کرد.

وی پیگیری ایجاد نهاد امر به معروف و نهی از منکر، پیگیری طرح تعالی جمعیتی در سه کمیسیون حقوقی، بهداشت و درمان و فرهنگی به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش جمعیت و آماده شدن طرح نحوه فعالیت احزاب را سه موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانست که در روزهای آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

* ضرورت استفاده از توان ملی

فولادگر با اشاره به مذاکرات وین گفت: بدون توجه به نتایج این مذاکرات باید به ظرفیت های داخلی توجه داشت و دولت این مساله را دریافته است.

وی ادامه مذاکرات را با ضرورت ادامه آن ، حرکت در چهارچوب و اصولی همچون تعطیل ناپذیری غنی سازی، تعطیل ناپذیری چرخه سوخت، تعطیل ناپذیری تاسیسات اراک و فردو و پرهیز از مطرح شدن مسائل غیرهسته ای همچون موشکی و حقوق بشر از مهمترین ضرورت ها بیان کرد.

* اصفهان ظرفیت پیشرفت بیشتر دارد

فولادگر با اشاره به ویژگی های فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، علمی و فناوری اصفهان، گفت: این استان پس از جدا شدن استان البرز از تهران، با دارا بودن هشت هزار و ۶۱۹ واحد صنعتی از نظر میزان واحدهای صنعتی مقام نخست را دارد.

وی افزود: در بخش معدن نیز هر چند از نظر تولید در مقام سوم هستیم ولی در زمینه ذخایر معدنی، اصفهان در جایگاه اول قرار دارد.

رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس اظهار کرد: البته در بسیاری از تولیدات از جمله فولاد، سیمان در مقام اول و در مجموع به لحاظ ظرفیت ها و توان و قابلیت ها در بخش های مختلف صنعت رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده ایم.

وی به جایگاه اولی اصفهان در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی، دانشگاهی و حوزوی اشاره کرد و افزود: قبل از خشکسالی، اصفهان در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی نیز جزء برترین استان ها بود.

فولادگر خاطر نشان کرد: اصفهان تمام ظرفیت های لازم در زمینه پیشرفت و توسعه را دارد ولی نرخ بیکاری در اصفهان یک درصد بیشتر از نرخ متوسط کشوری است.

* طرح بهشت آباد باید آغاز شود

نماینده اصفهان درخصوص آب اصفهان نیز گفت: وجود خشکسالی، دخل و تصرف غیر قانونی و غیرشرعی، به هم زدن محیط زیست، دخل و تصرف در رژیم حقوقی زاینده رود و عدم صرفه جوبی در بخش های صنعتی، کشاورزی و شرب، موجب بروز این بحران شده است.

وی راه حل برون رفت از این بحران را صرفه جویی در بخش های مختلف و بهره گیری از راههای مصرف آب با بهره وری بیشتر، گردن نهادن به قانون و تحقیقات کارشناسی و جلوگیری از رشد آلاینده ها خواند.

فولادگر در خصوص تونل انتقال آب موسوم به بهشت آباد گفت: کار کارشناسی نشان می دهد به جای خط لوله باید از تونل بهره برد ولی به واسطه برخی مصالح اجتماعی و سیاسی در برخی استان ها، وزارت نیرو مساله خط لوله را مطرح می کند، در صورتی که مردم اصفهان در برابر قانون و مصالح ملی کشوری خویشتن دار هستند.

وی تصریح کرد: در هر دو صورت باید کار را آغاز کرد زیرا چه آب از طریق خط لوله و چه از طریق تونل انتقال یابد باید شش کیلومتر اول آن را به وسیله تونل اجرا و بسیاری از کارهای مقدماتی آن را همچون ساخت سد باید اکنون شروع کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

11 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago