Categories: اخبار نساجی

دست بانک‌ها در اخذ تسهیلات صندوق توسعه باز شد

 

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به حذف قید الزام بانک‌ها به پرداخت ریالی ۱.۵ برابر تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی گفت: روز پنج شنبه در هیئت امنای صندوق توسعه ملی این الزام حذف شد.

بهمن وکیلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات از محل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: تعداد زیادی طرح به این صندوق معرفی کردیم اما براساس ضوابط این صندوق امکان دریافت تسهیلات نداشتند.

وی ادامه داد: حدود ۶ طرح به صندوق معرفی شد که جزو طرح‌های بزرگ ملی محسوب می‌شوند و اعتبار این طرح‌ها ۳۸۰ میلیون دلار است که صندوق توسعه ملی معادل آن را مسدودی اعلام کرد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات درخصوص این طرح‌ها، گفت: یک طرح در حوزه فولاد آلیاژی با اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار و طرح دیگر مربوط به مترو مشهد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا الزام به پرداخت ۱.۵ برابر معادل تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات ریالی به مشتریان، در پرداخت تسهیلات این بانک خللی وارد نکرده اظهار داشت: روز پنج شنبه در هیئت امنای صندوق توسعه ملی این مشکل مطرح و پس از بحث و بررسی این قید حذف شد.

وکیلی تصیرح کرد: این الزام از ابتدا برای بانک توسعه صادرات وجود نداشت زیرا ما تسهیلات ریالی نمی‌دهیم و به همین دلیل این قید قانونی مشمول بانک توسعه صادرات نمی‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ سود تسهیلات ارزی برای صادرکنندگان چه تاثیری خواهد داشت، گفت: در مباحث ارزی بانک مرکزی نرخی تعیین نمی‌کرد و هیئت امنای بانک قبل از اینکه شورای پول و اعتبار این طرح را تصویب کند، از طرف بانک اعلام شده بود صادرکنندگانی که تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات هستند یک درصد نرخ سود تسهیلات آنها کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: همچنین برای صادرکنندگان نمونه‌ای که از صندوق ضمانت صادرات وثیقه ارائه کنند تا ۱.۵ درصد نرخ سود را کاهش داده‌ایم.

وی درخصوص تسهیلات پرداختی در سال گذشته و رویکرد این بانک در سال جاری گفت: در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و مانده تسهیلات پرداختی به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

وکیلی افزود: معتقدم اگر منابع ارزی از صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات پرداخت شود می‌توانیم حداقل ۳۰ درصد بیش از سال جاری تسهیلات پرداخت کنیم؛ توان مالی بانک باید به حدی برسد که بتواند به وظایف ترسیم شده در حمایت از صادرکنندگان عمل کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد میزان مطالبات معوق و مشکلات بازپرداخت تسهیلات به صادرکنندگان، گفت: مشکلاتی که در اقتصاد وجود دارد گریبان‌گیر تولیدکنندگان هم هست و ما تا آنجایی که امکان دارد با مشتریان همکاری می‌کنیم و قوانینی که در راستای کمک به آنها است را به کار می‌گیریم و امیدواریم مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در سال گذشته میزان مطالبات معوق بانک توسعه صادرات از ۹ درصد به ۱۳ درصد افزایش یافت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

20 ساعت ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

20 ساعت ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

5 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

6 روز ago