Categories: اخبار نساجی

دلایل توجه بازار به سهام ذوب‌آهن اعلام شد

ذوب‌آهن اصفهان یکی از شرکت‌های پربیننده و مورد توجه در بازار سرمایه است. این شرکت که از نوزدهم بهمن‌ماه گذشته وارد فرابورس شده تجربه‌ای دو ماهه از حضور در بازار دارد.

این شرکت، ابتدای امسال به دلیل شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و قریب‌الوقوع شدن طرح کک‌سازی مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت تا جایی که تاکنون به سهامداران ۵۲ درصد بازدهی داده است.

اهمیت تحولات رخ داده در نماد ذوب‌آهن در کنار سود مناسبی که برای سال جاری به بازار اعلام کرده، سبب شد تا به سراغ یک مقام مسوول در شرکت «ذوب» رفته و آخرین تحولات رخ داده در این شرکت فرابورسی را جویا شویم. مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد از دلایل توجه بازار به سهام «ذوب» سخن گفت و افزود: با راه‌‌اندازی پروژه کک‌سازی ذوب‌آهن با ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن در سال بهای تمام شده محصولات این شرکت طی سال‌جاری کاهش می‌یابد.

مجتبی فریدونی اعلام کرد: از خردادماه امسال عملیات کک‌سازی در کارخانه ذوب‌آهن آغاز می‌شود که پیش‌بینی شده تا پایان امسال این واحد به میزان ۴۵۰ هزار تن از کک موردنیاز ذوب‌آهن را به تولید برساند. وی افزود: سال گذشته یکی از مشکلاتی که ذوب‌آهن با آن مواجه شد، بحث واردات این کالا بود.

فریدونی گفت: پس از گذران دوره گرم‌کردن کوره کارخانه کک‌سازی که حدود دو ماه به طول می‌انجامد، به نظر می رسد که برای تامین کک در سال جاری مشکلات کمتری را پیش رو داشته باشیم.

وی در برابر این پرسش که هزینه واردات کک در شرکت با توجه به نرخ ارز چگونه است؟ و آیا دولت ارز دولتی را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد یا خیر؟ پاسخ داد: بله، طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت برای واردات، ارز دولتی در اختیار شرکت قرار می‌گیرد.

نظر ایمیدرو؛ حفظ بازار داخل است

وی در خصوص برنامه صادرات تیرآهن به خاورمیانه و برنامه‌های پیش رو خاطرنشان کرد: پیش از این برنامه صادرات به اروپا، آفریقا و خاورمیانه را تجربه کرده‌ایم و گاهی نیز از طریق وام‌های اخذ شده از بانک‌های خارجی توافقاتی مبنی بر پرداخت اقساط از طریق همان LCها به انجام می‌رسید. اما فعلا صادرات شرکت بنا به صلاحدید «ایمیدرو» برای حفظ و ثبات بازار داخلی کمتر شده و تنها به کشورهای نیازمند مانند عراق صادرات انجام می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام ذوب‌آهن در خصوص احتمال تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت تصریح کرد: از سال ۸۵ تجدید ارزیابی را آغاز کرده‌ایم و مقداری از آن به انجام رسیده و در حال حاضر منتظر نظر کارشناس رسمی دادگستری هستیم.

وی در خصوص رشد قیمت میلگرد و تداوم آن در بازار نیز گفت: همه چیز به اوضاع جهانی و اقتصاد جهانی به همراه عرضه و تقاضای این کالا برمی‌گردد. پیش‌بینی ما این است که اگر شرایط فعلی ثبات داشته باشد، فعلا همین روند برای قیمت میلگرد قابل مشاهده خواهد بود.

زیان انباشته به قوت خود باقی است

فریدونی در برابر این پرسش که آیا زیان سال ۹۰ جای خود را به سود داده است؛ گفت: این امر صحت ندارد و زیان انباشته ذوب‌آهن به دلیل ذخیره مالیات سال‌های ۸۵ و ۸۶ که امسال آن را هزینه کردیم و همچنین کمک‌های مالی به «صندوق فولاد» همچنان پابرجاست و اداره دارایی این هزینه‌ها را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قبول ندارد و آن را مالیات تلقی می‌کند. فریدونی افزود: رفع این شبهه به نظر حسابرس و تعامل وی با اداره دارایی منوط است.

توقف پرداخت مقرری به صندوق

وی از توقف پرداخت‌های ذوب‌آهن به «صندوق فولاد» خبر داد و گفت: تا پایان خردادماه ۹۰ به طور ماهانه معادل ۲۳ میلیارد تومان پرداخت شد؛ اما سپس این مقرری به ۱۰ میلیارد تومان ماهانه تقلیل یافت. وی ادامه داد: از آذرماه به بعد نیز پرداخت‌ها متوقف شد و بر پایه ماده ۱۵ لایحه بودجه و ادغام «صندوق فولاد» و «صندوق بازنشستگی کشوری» با «وزارت کار و رفاه اجتماعی» مقرر شد کسری موردنیاز این دو صندوق از مازاد اموال و دارایی‌های دو وزارتخانه «صنعت و معدن و تجارت» و «کشاورزی» تامین شود.

وی اظهار امیدواری کرد: این لایحه هنوز در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده اما امیدواریم که این امر به عنوان یک گام رو به جلو صورت پذیرد. مدیر امور سهام و مجامع «ذوب» در زمینه مالکیت ۳۳ هزار هکتار زمین کارخانه نیز تصریح کرد: از این میزان معادل هشت هزار و ۴۰۰ هکتار به سازمان ملی مسکن واگذار شد و مابقی به بخش تولید، انبار قراضه، سرباره و بخش دیگر به طرح‌های توسعه‌ای شرکت اختصاص یافته است.

منع قانونی برای خرید معدن

وی درباره برنامه خرید معادن سنگ‌آهن و ذغا‌ل‌سنگ از سوی شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: در برنامه شرکت این تصمیمات به چشم می‌خورد، اما به دلیل آنکه ذوب‌آهن هنوز یک شرکت دولتی به شمار می‌رود، برای اجرای این تصمیمات منع قانونی وجود دارد، اما در بلندمدت قصد سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و حتی پایین‌دستی را نیز داریم.

باشگاه‌داری سخت‌شده!

این مقام مسوول در «ذوب» به پرداخت مبلغ ۵ میلیارد تومان به باشگاه ذوب‌‌آهن اشاره کرد و گفت: سال گذشته به دلیل کمبود نقدینگی باشگاه با مشکلاتی روبه‌رو شد.

همچنین عدم تخصیص بودجه کافی از سوی وزارت ورزش دیگر معضل بزرگی است که سایر باشگاه‌های ورزشی از جمله شاهین بوشهر و ملوان و … با آن طی سال قبل مواجه بودند.

وی افزود: از سال ۸۲ مطابق قانون بودجه یک درصد از درآمد صرف ورزش همگانی می‌شد و این روند به مدت هشت سال تداوم داشت، اما با قطع این بودجه باشگاه‌هایی که در این مدت شکل گرفته بودند و از فعالیت خوبی نیز برخوردار شده‌اند، اکنون به یک باره با مشکلات بودجه‌ای روبه‌رو هستند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago