Categories: اخبار نساجی

دلایل افزایش قیمت بنزین در آمریکا

 

کارشناسان می گویند که نگرانی از توقف عرضه نفت ایران، بهبود رکود اقتصاد جهانی، منافع سرمایه گذاران و مشکل احتمالی در پالایشگاه ها همگی از دلایل افزایش قیمت بنزین در ماههای اخیر هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، بزرگترین دلیل افزایش اخیر قیمت بنزین، افزایش بهای نفت بوده است. بهای نفت برنت در دو ماه گذشته بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

حال دلیل افزایش قیمت نفت چیست؟

* * توقف عرضه از سوی ایران

برایان میلن کارشناس بازار نفت، می گوید: عامل اصلی افزایش قیمت نفت نگرانی درباره توقف عرضه از سوی ایران و تبعات تشدید تحریم های غرب علیه این کشور است.

ایران روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را عمدتا به کشورهای آسیایی صادر می کند. همچنین ایران روی تنگه هرمز که یک پنجم کل نفت تولیدی در جهان از طریق آن صادر می شود، کنترل دارد.

اگرچه به رغم تحریم های آمریکا و اروپا عرضه نفت ایران از این تنگه متوقف نشده است، اما نگرانی موجود اینست که وقوع یک حمله یا تحریم های شدیدتر باعث توقف عرضه نفت از سوی ایران شود.

* * افزایش تقاضا

به نظر می رسد اقتصاد جهانی نسبت به چند ماه قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است. وضعیت بیکاری در آمریکا بهتر شده و رشد اقتصادی چین همچنان در محدوده دو رقمی است.

رشد اقتصادی چین به ویژه به این دلیل حائز اهمیت است که باعث افزایش مصرف نفت در این کشور می شود. اگرچه میزان مصرف نفت در چین نصف میزان مصرف آمریکا و کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز است، اشتهای این کشور در حال افزایش است.

بنا به اعلام آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف نفت چین سالانه بیش از پنج درصد افزایش می یابد درحالیکه تقاضای آمریکا ثابت یا حتی در حال کاهش است.

همچنین این حقیقت نیز قابل توجه است که آمریکایی ها به طور سالانه حدود ۱۳ میلیون خودروی جدید خریداری می کنند اما چینی ها سالانه حدود ۱۹ میلیون خودروی جدید می خرند.

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا افزوده که رشد چین در کنار رشد دیگر کشورهای در حال توسعه به معنی اینست که انتظار می رود جهان در سال ۲۰۱۲ نسبت به هر زمان دیگری نفت مصرف خواهد کرد(بیش از ۹۰ میلیون بشکه در روز)

* * دلالان

دو عاملی که در بالا قید شد توجه دلالان بازار نفت را به خود جلب کرده است.

برایان میلن کارشناس بازار نفت، گفت: در دو ماه گذشته حجم قراردادهای سرمایه گذارانی که معتقد به افزایش قیمت نفت بوده اند ۴۵ درصد جهش داشته است.

تام کلوزا تحلیلگر نفتی یک موسسه اطلاع رسانی قیمت نفت، نیز می گوید: سود سرمایه گذاران بخش بنزین حتی بیشتر بوده است.

* * پالایشگاهها

علاوه بر افزایش قیمت نفت دلیل دیگری که بنزین تا این حد توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده اینست که اخیرا چند پالایشگاه به همراه پالایشگاه “ساحل شرقی آمریکا” تعطیل شده اند.

کلوزا گفت: این پالایشگاهها به دلیل نداشتن درآمدزایی تعطیل شده اند. این پالایشگاههای قدیمی تنها به پالایش نفت سبک و شیرین که قیمت بالایی دارد و در حال حاضر از اروپا وارد می شوند قادر بوده اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

22 ساعت ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago

پیشگامی فرافن هوا در معرفی تکنولوژی‌های نوین هوای فشرده (ویدیو)

شرکت فرافن هوا با هدف معرفی تکنولوژی‌های نوین در صنعت هوای فشرده امسال دو تکنولوژی…

3 روز ago

توسعه صنعت نساجی در ایران: از حضور بین‌المللی تا چالش‌های جدید (ویدیو)

شرکت پلاستو ماسوره کار همیشه در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته است، و امسال نیز برای…

4 روز ago