Categories: اخبار نساجی

دماوند کوتاه می‌شود!

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در حاشیه نشست کمیته علمی صیانت از دماوند که عصر روز گذشته نهم آبان در مازندران برگزار شد، موافقت خود را با کاهش ارتفاع دماوند به دوهزار و ۵۰۰ متر اعلام کرد.

دبیر علمی انجمن دوستداران کوه دماوند در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در این نشست که با حضور نمایندگان سازمان‌های منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری، محیط زیست، استانداری آمل و… با محوریت پیگیری مصوبه‌های کمیته علمی دماوند برگزار شد، کاهش ارتفاع این قله مورد بررسی قرار گرفت که میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با این امر موافقت کرد.

عبادی با اشاره بر عضویت نمایندگان سازمان‌های منابع طبیعی و میراث فرهنگی در انجمن صیانت از دماوند در حاشیه این نشست افزود: ارتفاع دماوند همچنان مورد پیگیری است چرا که هنوز به نقطه ثابتی که تمامی دستگاه‌ها با آن موافت کنند، نرسیده‌ایم و در این نشست نیز نمایندگان منابع طبیعی مازندران بررسی بیشتر این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه کاهش ارتفاع دماوند سطح پوششی و حفاظتی آن را افزایش خواهد داد، تصریح کرد: ارتفاع در نظر گرفته‌شده تاکنون بین سه‌هزار و ۶۰۰ تا چهارهزار متر بوده است، اما با کم کردن ارتفاع، مناطق بیشتری از فلور و پوشش جانوری منطقه و در نتیجه سطح وسیع تری از حوزه دماوند مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

دبیر علمی انجمن دوستداران کوه دماوند ادامه داد: در همین رابطه محیط زیست قول‌های مساعدی داده است تا به طرح‌های بیش از دوهزار و ۵۰۰ متر در منطقه مجوز اجرا ندهد.

وی تأکید کرد: انجمن دوستدران کوه دماوند همواره با برقراری تعامل نزدیک با دستگاه‌های اجرایی مختلف مصوبات و برنامه‌های حفاظتی این حوزه را پیگیری می‌کند که به عضویت درآمدن نهادهای مختلف ازجمله میراث فرهنگی و منابع طبیعی در راستای پیشبرد سریع‌تر این اهداف تصدیقی بر این مدعا است.

عبادی با اشاره بر قطعنامه نخستین همایش ملی دماوندکوه در نهم تیرماه سال جاری یادآور شد: کاهش ارتفاع مناطق حفاظت شده و شکارممنوع در حوزه کوه دماوند به حداقل دوهزار و ۵۰۰ متر، ثبت جهانی دماوندکوه، تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری، آبخیزداری، جنگلداری، زیست محیطی و گردشگری علمی به‌منظور بهره‌برداری خردمندانه و پایدار از منابع طبیعی دماوند و جلوگیری از تخریب آن، شناسایی وحفاظت از رویشگاه‌های مهم گونه‌های گیاهان دماوند در جهت بهره‌برداری اصولی و پایدار و حفاظت از گونه‌های آسیب‌پذیر ازجمله بندهای این قطعنامه است.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی زیستگاه‌های مهم و معرفی حیات وحش دماوند، تعیین مناطق چرای حیات وحش بر اساس اصول علمی بوم‌شناسی و تعیین مناطق امن به‌منظور حمایت از حیات وحش، جلوگیری از بوته‌کنی و تخریب پوشش گیاهی، ممانعت از معدن کاوی و جاده‌سازی در دماوند، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، کنترل و مدیریت ساخت و سازهای مخرب، مطالعه و معرفی رویشگاه‌های مهم گیاهان دارویی، اعتبار بخشیدن به دانش بومی گیاه دارویی نیز از موارد تصویب‌شده بود.

عبادی جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیرقانونی گیاهان، تعیین مناطق گردشگری بر اساس ارزیابی توان اکولوژیک و ظرفیت مناطق با رعایت اصول علمی و زیست محیطی، برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های جامع در جهت حفاظت از آب، خاک و پوشش گیاهی، شناسایی و کاهش عوامل فرسایش خاک و هدر رفتن آب، چاره جویی در جهت افزایش درآمد مردمان وابسته به منطقه، در چارچوب برنامه‌ریزی استفاده چندمنظوره از مراتع و رونق بخشیدن، توسعه و حمایت دولت از فعالیت‌های اقتصادی سازگار با شرایط محیطی از دیگر مباحث پرداخته شده در این قطعنامه عنوان کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

24 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago