Categories: اخبار نساجی

دوربرگردان مبارزه با قاچاق کالا و ارز

 

 

۵ سال پس از کنار گذاشتن طرح‌های شبنم و ایران‌کد که ابزارهای موثر مقابله با توزیع قاچاق کالا در کشور بودند، مجددا دولت به‌دنبال بازگرداندن این طرح‌هاست.

هرچند طرح‌های شبنم و ایران‌کد با مشکلات اجرایی مواجه بودند، اما اجرای کامل آنها می‌توانست در کاهش عرضه کالاهای قاچاق به کشور، موثر واقع شود، اما در ابتدای دولت یازدهم به بهانه همین مشکلات اجرایی، این طرح‌ها کنار گذاشته شد و هیچ جایگزینی نیز برای آنها ارائه نشد. این خلأ ۵/۲ ساله سبب رواج هرچه بیشتر کالاهای قاچاق در کشور شد که به تذکرات صریح رهبر معظم انقلاب در چند وقت اخیر منجر شده است.

این درحالی است که براساس قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب زمستان ۹۲، یعنی چند ماه پس از کنار گذاشتن طرح‌های شبنم و ایران‌کد، اجرای این طرح‌ها الزامی شده بود.

اکنون آن‌طور که مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته‌اند، طرح‌های جایگزین ایران‌کد و شبنم طراحی شده و در سال جاری اجرایی خواهند شد، البته مسئولان به این پرسش پاسخ نداده‌اند که اگر طرح فعلی هم ایرادی داشت، به جای رفع ایراد، کلا آن را کنار خواهند گذاشت تا مرزهای کشور همچنان روی اجناس قاچاق باز بماند؟ در همین باره سیدعلیرضا گلستانی‌زاده، معاون برنامه‌ریزی،‌ نظارت و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به جام‌جم گفت: طرح شبنم و ایران‌کد از آنجا که برای همه کالاها مورد استفاده قرار می‌گرفت، قابلیت جعل پیدا کرده بود، از این‌رو تصمیم گرفته شد تا طرح کد رهگیری اجرایی شود.

وی افزود: طرح ایران‌کد بزودی اجرا خواهد شد و کالاهای وارداتی از مبدا دارای لوگو برای مقصد می‌شوند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای برخورد با قاچاق‌های کلان و سازمان یافته، پیگیری تسهیل تجارت فرامرزی، رفع موانع تجارت سالم و مدیریت تقاضا از رویکردهای این ستاد برای مبارزه با قاچاق است. این مقام مسئول اعلام کرد: برای کنترل کالاها طرح کد رهگیری مطرح و آئین‌نامه آن نوشته شده است و اجرای آن امسال در برخی کالاها آغاز می‌شود.

فداحسین مالکی، رئیس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این‌باره به جام‌جم گفت: در طرح شبنم و ایران‌کد مردم به صورت مستقیم در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز دخیل بودند و از طریق پیامک‌هایی که تعریف شده بود، خریداران می‌توانستند اصل بودن کالا را تشخیص دهند، اما با حذف این طرح‌ها شاهد این موضوع بودیم که مردم از گردونه مبارزه با قاچاق که نقش موثری داشتند، کنار گذاشته شدند.

وی افزود: اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ کالاهای خارجی زیادی عرضه می‌شود و مشخص نیست که این کالاها وارداتی قانونی است یا قاچاق. این درحالی است که با اجرای طرح شبنم، مردم نقش کلیدی داشتند و می‌توانستند با گزارش کالاهای غیرقانونی در کشور دست ماموران را به کالاهای قاچاق و البته قاچاقچی برسانند.

رئیس پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: دولت باید گام‌های موثرتری در مبارزه با قاچاق بردارد و برای این کار می‌توانست ایرادات طرح شبنم و ایران‌کد را رفع کند، نه این‌که اینها را کنار بگذارد و سپس از طرح دیگری خبر بدهد که هنوز هم از آن رونمایی نشده است و احتمال دارد که این طرح هم دارای ایراد و مشکل باشد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

3 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

3 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

4 روز ago