Categories: اخبار نساجی

دولت از اجرای قانون هدفمندی کوتاه نمی آید

 

ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه روز گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاونان وی و سفیران کشورهای خارجی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ما، این نمایشگاه امسال برای نخستین بار در سطح بین المللی برگزار می شود و نمایندگانی از کشورهای خارجی در آن حضور دارند.

۳ شریک، ۳ مکمل

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم با بیان اینکه ارتقای تأمین مالی از اولویتهای اصلی اقتصاد کشور است، گفت: نظام تأمین مالی کشور باید با نگاهی یکپارچه ارتقا یابد و در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی این اولویت مهمتر جلوه می کند.

سیدشمس الدین حسینی اضافه کرد: ارتقای تأمین مالی یعنی اینکه حجم و سرعت تأمین مالی افزایش و هزینه آن کاهش یابد تا شاهد افزایش بهره وری و کارایی در اقتصاد ملی باشیم.

او عدم ارتقای شیوه های تأمین مالی و حجم آن را عامل افزایش نرخها و هزینه ها دانست و اظهار داشت: این نگاه در برنامه پنجم توسعه و بودجه های سنواتی لحاظ شده و در آن به دنبال ظرفیت سازی برای ایجاد مدلهای تأمین مالی مشارکتی بین بخش خصوصی و دولت هستیم.

حسینی گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه بخش دولتی رقیب بخشهای خصوصی و تعاونی نیست، بلکه این سه شریک و مکمل همدیگر هستند و در بحث تأمین مالی این مسأله موضوعیت خاص دارد.
وی تأکید کرد: نباید بانک، بیمه و بورس را رقیب یا جایگزین هم بدانیم چون اینها مکمل هم هستند و به همان میزان که بنگاه داری می تواند مخل کار نظام بانکی باشد، نگاه یکپارچه و زنجیره ای به تأمین مالی نیز می تواند مؤثر واقع شود.
وی با انتقاد از نگاه سنتی به فروش نفت درگذشته گفت: این نگاه مانع استفاده از درآمدهای نفتی برای تأمین مالی و سرمایه گذاری در بخش نفت شد و این غفلت سبب شد بورس نفت خام در کشور شکل نگیرد.
او گفت: در سالهای گذشته که جهان با بحران شدید روبه رو بود شاخص بورس در کشور ما از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد به ۲۷ هزار واحد رشد کرد که این مسأله از ظرفیتهای اقتصاد ما حکایت دارد.

به گفته حسینی مانده کل سپرده های بانکی و مانده کل تسهیلات در سال گذشته به ترتیب ۱۸ و ۲۶ درصد رشد داشته، سرمایه گذاری خارجی هم با رشد ۱۱ درصدی از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گذشته و در سال ۹۰ دو برابر شده است.

افزایش درآمد سرانه

وی سال ۹۰ را سال موفقی برای خزانه داری کل کشور دانست و گفت: برخلاف ادعاهایی مبنی بر کسری بودجه، خزانه داری توانست ۱۲۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کند، حال آنکه در سال ۸۹ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده بود.
وی همچنین به کاهش ۵ درصدی رشد نقدینگی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این رشد از ۲۵ درصد در سال ۸۹ به ۱۹ درصد در سال ۹۰ کاهش یافت.
وی اضافه کرد: در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ تولید ناخالص داخلی ایران ۲ برابر شده و از ۲۴۱ میلیارد دلار به ۴۸۲ میلیارد دلار رسیده، همچنین در حال حاضر درآمد سرانه از ۱۳ هزار دلار عبور کرده است.او خاطرنشان کرد: با این رشد جایگاه هفدهم ایران در اقتصاد جهانی طی سال ۲۰۱۲ حفظ شد.

دولت مصمم در اجرای مرحله دوم هدفمندی

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در حاشیه این مراسم و در خصوص اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به خبرنگاران گفت: دولت نسبت به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مصمم است و بر این اساس اقدام خواهد کرد، البته باید شرایط مصوبه ۶۶ هزار میلیارد تومانی برای اجرای مرحله دوم از سوی کمیسیون تلفیق را در نظر گرفت.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت بازار سکه نیز خاطرنشان کرد: در گذشته افرادی خواستند با بازار گرمی قیمت سکه را به بالای یک میلیون تومان برسانند، برخی هم به صحبت های مسؤولان بی توجهی کردند و وارد بازار شدند.

سقوط بیشتر قیمت سکه

حسینی ادامه داد: در حال حاضر سکه به ۶۰۰ هزار تومان نزدیک شده و پیش بینی می شود این روند نزولی تداوم یابد و در نهایت شاهد کاهش نرخها در بازار سکه خواهیم بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در گذشته هشدارهایی برای عدم ورود به این بازار داده بودیم و مطمئن هستیم کسانی که به صورت پایدار در بازار سرمایه گذاری کردند به سود رسیدند.
وی از مردم خواست در بازارهایی که حباب دارند و سفته بازی در آن شکل می گیرد حضور نیابند و به جای آن به بازار سرمایه روی بیاورند، زیرا دولت از رشد این بازار حمایت می کند.

حذف محدودیت بیمه های عمر

رئیس کل بیمه مرکزی نیز در این مراسم با تأکید بر لزوم همافزایی سه ضلع بانک، بیمه و بورس برای دستیابی به توسعه گفت: بانکها و بیمه به عنوان بخشهای عمده تأمین کننده مالی و بازار سرمایه برای به کار انداختن و رونق کسب و کار می توانند مؤثر واقع شوند و بر اساس سند چشم انداز، برنامه پنجم توسعه و فرمان ده ماده ای رئیس جمهور در حال بررسی تحول در صنعت بیمه هستیم.

سید محمد کریمی اضافه کرد: بنا داریم آرامش و اطمینان را برای مردم به ارمغان بیاوریم و زمینه انتقال ریسک های سرمایه گذاری و اطمینان بخشی برای سرمایه گذاران در داخل و خارج کشور را فراهم کنیم.کریمی همچنین از برداشتن محدودیت بیمه های عمر از ۷۵ سالگی، برقراری بیمه های مستمری و توسعه بیمه های تکمیلی خبر داد و گفت: رتبه بندی شرکتهای بیمه ای، خارج کردن ارزیابی خسارت از شرکتهای بیمه و ارزیابی ریسک را نیز قطعاً انجام خواهیم داد.
وی همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران از راه اندازی ۴ تا ۵ شرکت بیمه ای جدید خبر داد و گفت: عملیات راه اندازی این شرکتها در دست انجام است.

بورس انرژی امسال متولد می شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم گفت: با توجه به موفقیت سه بورس اوراق بهادار، فرابورس و بورس کالا چهارمین بورس کشور یعنی بورس انرژی هم در سال جاری تأسیس می شود.
علی صالح آبادی اضافه کرد: در مجموع سیاستها به گونه ای بوده که به موجب قانون برنامه همه اوراق بهادار منتشر شده در کشور به بورس هدایت شوند و بازار متشکل سرمایه شکل بگیرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago