Categories: اخبار نساجی

دولت از پتانسیل اصناف برای خروج از رکود استفاده کند

 

رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به آمار رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت: سهم اصناف در تولید ناخالص ملی ۲۵ درصد و سهم آن در ایجاد اشتغال بیش از ۴۷ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی فاضلی در ششمین دوره اجلاس اتاق اصناف کشور بیان کرد: آمار ارائه شده نشان از آن دارد که اصناف توانسته با سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم به ساماندهی رفع موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب و کار بپردازد.

وی ادامه داد: حضور اصناف در بخش‌های سیاستی و تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی می‌تواند دولت‌ها را برای خروج از بن بست اقتصاد دولتی یاری نماید.

رئیس اتاق اصناف کشور خاطرنشان کرد: نقش اصناف با وجود ظرفیت بالقوه این نهاد برای کمک در این بخش دیده نشده است و درخواست می‌شود اتاق اصناف که توانایی یاری رسانی به دولت برای توسعه اقتصاد از طریق تعاملات گسترده‌تر را دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فاضلی یادآور شد: بی‌تردید با کاهش تصدی‌های دولت، تصدی گری اصناف افزوده خواهد شد و دولت به وظیفه اصلی خود که اعمال امور حاکمیت است، خواهد پرداخت.

وی تأکید کرد: دولت باید برای ساماندهی اشتغال شرکت گسترده اصناف را جلب کند که هم اینک فضای موجود نشانگر وجود قابلیت‌ها و فرصت‌های زیادی در تعامل و ارتباط دو سویه اصناف و دولت است و چنانچه این زمینه‌های همکاری به خوبی تعریف و تقویت شود فضای جدیدی ایجاد خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف کشور یادآور شد: همچنین درسالهای اخیر اصلاحات و تغییرات قانونی فضای مساعدی را برای نقش آفرینی اصناف در اقتصاد کشور فراهم کرده است.

فاضلی گفت: وجود چنین پتانسیل منظمی در ساختار نظام صنفی می‌تواند بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را تصویب کند خصوصا نقشی ک اتاق اصناف شهرستان‌ها می‌تواند در برنامه‌ریزی ایفا کند امکان ساماندهی امور اصناف و اصلاح نظام تجاری شهرها را فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: اصناف در قالب اقتصاد خرد جای می‌گیرند و هسته اصلی بخش خصوصی و اقتصاد رقابتی محسوب می‌شوند با این وضعیت در اقتصاد دولتی کشور دولت‌ها حمایت‌های کمتری از اصناف کرده‌اند و با این حال این تشکیلات عظیم از قابلیت‌های بالایی در ارتقای سطح کشور برخوردار است که در صورت ایجاد اعتماد متقابل میان بخش خصوصی و دولت که در پرتو اقتصاد بازار معنی خواهد یافت، این قابلیت‌ها ظهور خواهد کرد.

رئیس اتاق اصناف کشور همچنین پیشنهاداتی به نمایندگی از پارلمان اصناف ایران برای ایجاد تعامل عمیق تر به نوبخت داشت که از این موارد به حمایت و پشتیبانی جدی مالی برای تجهیز واحدهای صنفی به فناوری و علم روز در جهت افزایش بهره‌وری و گسترش تجارت الکترونیک در داخل کشور و کمک به شبکه سازی اصناف به منظور کامپیوتری‌کردن نظام صنفی ایران در عرصه تولید توزیع و نظارت در کنار پرداخت به موقع حق‌السهم اصناف از درآمد بازرسی‌ها به منظور بهینه‌سازی فعالیت‌های اتاق اصناف اشاره کرد.

فاضلی در پایان گفت: در سال ۱۳۹۳ در سطح کشور بیش از دو میلیون واحد صنفی دارای پروانه کسب فعالیت کرده‌اند که ۴۰۴.۲ هزار واحد تولیدی، ۴۱۸.۵ واحد خدمات فنی، ۹۵۱.۸ هزار واحد توزیعی و ۲۹۵.۲ هزار واحد صنفی در صنوف خدماتی مشغول به فعالیت بوده‌اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

14 ساعت ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

2 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

2 روز ago

نمـایشگاه صنایع وابـسته فرش ماشینی کـاشـان: پـلـی بـرای تـوسعـه صنـعت(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاشان برگزار…

3 روز ago

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

4 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

6 روز ago