Categories: اخبار نساجی

دو چالش عمده پیش روی اتاق ارز

 

همزمان با سراسری شدن فعالیت اتاق مبادلات ارزی و امید مسوولان بر کاهش پلکانی قیمت ارز در بازار آزاد، تولید‌کنندگان از مضاعف شدن مشکلات خبر می‌دهند. به گفته فعالان صنعتی ارز عرضه شده در اتاق معاملات ناکافی است و جوابگوی نیاز متقاضیان نیست. اظهارات مطرح شده در حالی است که از روز گذشته بخشی از دریافت‌کنندگان دلار با نرخ مرجع که در گروه دوم قرار داشتند نیز از دریافت ارز مرجع محروم شدند و به صف دریافت‌کنندگان ارز در اتاق معاملات پیوستند.

براساس اطلاعیه‌ای که در ورودی اتاق مبادله ارز نصب شده بود کالاهای اولویت دوم که در گروه دارویی قرار ندارند از دریافت دلار با نرخ مرجع محروم شده‌اند و برای واردات مواد اولیه مورد نیاز باید از این پس از ارز ارائه ‌شده در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز با نرخ دو درصد زیر قیمت بازار برای واردات استفاده کنند به گزارش ایسنا، با این شرایط از این پس داروهای ساخته شده و مواد اولیه برای ساخت دارو می‌توانند از ارز مرجع برای واردات استفاده کنند و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی که در داخل تولید نمی‌شوند یا تولیدات داخلی آنها تکاپوی نیاز داخلی را نمی‌دهد باید از ارز ارائه شده در مرکز مبادلات ارزی بهره ببرند. علاوه بر ناکافی بودن ارز عرضه شده طولانی بودن پروسه پرداخت ارز از دیگر مشکلاتی است که تولیدکنندگان به آن اشاره کرده و می‌گویند که طی یک هفته گذشته هنوز حواله‌ای برای متقاضیان صادر نشده و واجدین شرایط نیز با تاخیر بسیار به ارز مورد نیاز دسترسی پیدا کرده‌اند.

رضا حمزه‌لو عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، نیز ضمن تایید ناکافی بودن ارز عرضه شده در اتاق معاملات می‌گوید: هر چند مرکز مبادله ارزی با هدف تک‌نرخی شدن نرخ ارز راه‌اندازی شده، ولی مقدار ارزی که در آن عرضه می‌شود کافی نبوده و جوابگوی نیاز‌های جامعه نیست.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، درباره‌ اثرات راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی اظهار کرد: هرچند نفس این کار خوب بوده و موجب تک‌نرخی‌ شدن ارز می‌شود، ولی میزان عرضه و تقاضای ارز در این اتاق باید با هم برابری کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر همچنان تقاضای ارز در بیرون اتاق ارزی موجود است و عامل اصلی آن نیز این است که میزان ارز عرضه‌شده در اتاق پاسخگوی تمامی نیاز‌ها نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر اینکه ارزی که در اتاق ارزی مبادله می‌شود هنوز جوابگوی نیاز‌های جامعه نیست، گفت: هرچند بخشی از نیاز‌ به ارز در کشور کاذب است، ولی بسیاری از نیاز‌های واقعی در بازار ارز از سوی این اتاق تامین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ارز باید به تمام متقاضیانی که به آن نیاز دارند، تعلق گیرد، خاطرنشان کرد: صنعت، تولید و حتی دانشجویان و مسافران نیز باید بتوانند از منابع ارزی استفاده کرده و نیاز خود را در این اتاق تامین کنند و تنها در این صورت است که می‌توان نرخ آن را متعادل کرد.

هنوز حواله‌ای صادر نشده

علیرضا حائری دبیر انجمن نساجی ایران نیز در پاسخ به این پرسش که آیا اعضای این انجمن برای دریافت ارز تاکنون به اتاق معاملات مراجعه کرده‌اند، می‌گوید: طی یک هفته گذشته نزدیک به ۱۱۰ میلیون دلار از سوی اتاق برای متقاضیان در نظر گرفته شد اما هنوز حواله‌ای صورت نگرفته که این امر به معنی آن است که ارز تاکنون تنها به اسناد و مدارک ارائه شده تخصیص یافته است.

به گفته دبیر انجمن نساجی، زمانبر بودن پروسه صدور حواله در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان بدل شده و ادامه این روند به ناکارآمدی اتاق معاملات منجر خواهد شد و متقاضیان به ناچار برای تامین ارز به بازار آزاد رجوع خواهند کرد.

حائری با اشاره به اینکه حواله در بازار آزاد ظرف ۴۸ ساعت صادر می‌شود، می‌گوید: براساس برنامه اعلام شده حواله‌ها از طریق سیستم بانکی صورت خواهد گرفت که با توجه به برخی از محدودیت‌ها، بانک‌ها ناچار به ارجاع به صرافی‌ها خواهند شد و طی کردن این مسیر تنها پروسه صدور حواله را طولانی خواهد کرد.

ارز محدود به تولیدکنندگان رسید

احمد محسنی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لامپ و روشنایی نیز با اشاره به اینکه ارز به صورت محدود در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد، می‌گوید: ازدحام زیاد در اتاق معاملات ارز موجب شده تا بخش اعظمی از مراجعه‌کنندگان نتوانند درخواست خود را ارائه کنند و از سوی دیگر ارز به تمام گروه‌ها تعلق نگرفته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لامپ و روشنایی در پاسخ به این پرسش که اعضای این انجمن موفق به دریافت ارز شده‌اند، عنوان کرد: عده محدودی از مراجعه‌کنندگان این انجمن به میزان محدود موفق به دریافت ارز شده‌اند.

به گفته محسنی شنیده‌ها حکایت از واگذاری تخصیص ارز به بانک‌های عامل دارد که تحقق این وعده می‌تواند گره گشای بخشی از مشکلات بخش تولید شود.

قطعه‌سازان هنوز مراجعه نکرده‌اند

محمد رضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به اینکه قطعه‌سازان هنوز به اتاق معاملات مراجعه نکرده‌اند، می‌گوید: ازدحام و طولانی بودن پروسه موجب شده تا اعضای این انجمن هنوز مراجعه‌ای برای دریافت ارز نداشته باشند.

به گفته نجفی منش در حال حاضر تولید‌کنندگانی که پیش از این گشایش اعتبار کرده بودند با مشکلات جدیدی مواجه هستند، می‌گوید: بانک‌ها اعلام کرده‌اند که گشایش‌هایی که پیش از این باز شده باید با دلار جدید پرداخت شود که این امر مشکلات بسیاری را برای تولید به وجود آورده است. به گفته نجفی منش از سوی دیگر در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی نیز با مشکل مواجه شده‌اند به طوری که افزایش نرخ ارز کاهش سرمایه آنها را به همراه داشته که برای رفع این مشکل نیز باید چاره‌ای اندیشید.

وی معتقد است بهترین راهکار برای عبور از شرایط کنونی اجرای روش پیشین است به طوری که مسوولان می‌توانند مانند سابق تنها نرخ دلار را افزایش دهند.

اتاق جوابگوی نیاز نیست

حمیدرضا طاهری‌زاده، نایب‌رییس انجمن فولاد نیز پیش از این در این خصوص گفته بود: فولاد جزو اولویت سوم است که هفته پیش برای دریافت ارز به مرکز مبادلات مراجعه کردیم اما ارزی که از طریق این مرکز پرداخت می‌شود رقم بسیار کمی است که تامین‌کننده نیاز کارخانه‌های فولادی نیست.

وی تصریح کرد: مدت زمانی که باید برای دریافت ارز منتظر باشیم آنقدر طولانی است که تا به حال هیچ تولید‌کننده فولادی موفق به دریافت ارز نشده است.

طاهری‌زاده ادامه داد: برای دریافت ارز باید در نوبت قرار گیریم و هر روزی که نوبت دریافت ارز باشد نرخ ارز پرداختی طبق قیمت همان روز مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: کسانی که تاکنون در مرکز مبادلات ارزی موفق به دریافت ارز شده‌اند تقاضای ناچیزی داشته‌اند و به همین دلیل موفق به دریافت ارز شده‌اند ولی نیاز هر واحد فولادی حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار است که فعلا امکان تامین آن از طریق مرکز مبادلات ارزی فراهم نیست.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه ایرانتکس:بازتاب توانمندی‌های صنعت نساجی و نیاز به برنامه‌ریزی بهتر (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس خوشبختانه همت مجری، شرکت نوین، و نظارت انجمن صنایع نساجی ایران، برای سی…

15 ساعت ago

نمایشگاه‌های نساجی: فرصتی برای عبور از رکود و توسعه صادرات (ویدیو)

در نمایشگاه‌های نساجی سال‌های اخیر همواره در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتیم و امسال نیز با…

18 ساعت ago

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

2 روز ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

2 روز ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

2 روز ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

3 روز ago