Categories: اخبار نساجی

ذهن مردم بافساد خراب میشود نه مبارزه بافساد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از برخی گلایه‌ها از علنی شدن فساد‌های اخیر گفت: اگر فساد در جامعه به وجود آمد این طور نیست که به راحتی از کنارش گذشت و توجیه کنیم و بگوییم حالا درست می‌شود ذهن مردم را خراب نکنید. ذهن مردم با فساد خراب می‌شود نه با مبارزه با فساد.

به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با اشاره به ویژگی‌های جامعه اسلامی، تصریح کرد: جامعه خوب، جامعه‌ای است که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد؛ یعنی پیوسته به خیر و معروف دعوت کرده و نگوید به ما چه. جامعه خوب، جامعه‌ای است که در آن همه مسئول و احساس مسئولیت کنند. اگر احساس مسئولیت اعضای جامعه لطمه دید باید انتظار کشید هر روز وضع آن جامعه بد‌تر شود. یکی از موارد یاری رساندن به خداوند که خواست پروردگار است، یاری رساندن در امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: حضرت علی می‌فرمایند اگر می‌خواهید دین پابرجا باشد باید امر به معروف را اجرا کنید و گر نه دین پا بر جا نخواهند ماند. در زمینه توصیه ائمه به امر به معروف و نهی از منکر امام باقر(ع) نیز تعبیر جالبی دارند. حضرت می‌فرمایند بدانید جامه‌ای که امر به معروف می‌کند دنباله رو پیامبر(ع) و صالحین است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ثمرات اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر جامعه‌ای در شهرها، روستاها، جاده‌ها ناامنی دارد می‌توانید با امر به معروف و نهی از منکر امنیت را برقرار سازد. گاهی اوقات تصور می‌شود که ارتقای امنیت یعنی توسعه نیروهای مسلح و انتظامی، این در حالی است که نیروهای مسلح و انتظامی برای دشمن بیرونی و بعضاً دشمن قسم خورده داخلی است؛ در داخل جامعه باید با امر به معروف و نهی از منکر امنیت را اجرا کرد. موضوع بعدی که با امر به معروف محقق می‌شود، کسب و کار خوب و حلال است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مصیبت‌های ما به این خاطر است که کسب و کارهای ما پاک نیست که با امر به معروف و نهی از منکر پاک می‌شود. همچنین امر به معروف و نهی از منکر سبب آبادانی می‌شود. با اجرای این واجب دشمنان سر جای خود می‌نشینند. دشمنی‌ها فروکش کرده و امور و جهت اجتماعی بر مسیر صحیح خود شکل می‌گیرد.

شاخص‌های جامعه اسلامی/جامعه اسلامی اهل بندگی و عبودیت است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به شاخص‌های جامعه اسلامی گفت: شاخص‌های جامعه اسلامی آن است که جامعه اهل بندگی و عبودیت باشد. باید جامعه را با ایمان و اطاعت از دستورات خدا آموزش دهیم. حال که مدارس، دانشگاه، صدا و سیما، ادارات و غیره در اختیار ما است باید خروجیشان عبودیت خدا باشد.

وی ادامه داد: اگر زاویه گرفتیم باید به خود و درستی عمل خود شک کنیم. جامعه اسلامی جامعه‌ای است که در آن عدالت اقتصادی برقرار است. اگر عدالت اقتصادی ضعیف شد و بین اعضای آن جامعه فقر شکل گرفت باید به رفتار خود شک کنیم. اگر می‌بینیم که برخی ارزش‌ها و خوبی‌ها در جامعه مورد توجه قرار نمی‌گیرد باید به خود شک کنیم.

پورمحمدی با اشاره به توصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ حجاب و عفاف گفت: این‌که مقام معظم رهبری فرهنگ عفاف و حجاب جامعه را مورد توجه قرار داده و گفتند که فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه امروز ما درست نیست باید در رفتار خود شک کرده و در عملکرد خود تجدید نظر کنیم. این مسئله جدی است و نمی‌توان ساده از کنار آن گذاشت. بگوییم هر چه پیش آمد اتفاق بیفتد و بعد وقتی به خود بیاییم که ارزش‌های الهی در جامعه منسوخ شده و دیگر نمی‌توانیم آن را برگرداند. جوانی که با فرهنگ بیگانه تربیت می‌شود دیگر نمی‌توان به راحتی او را به اخلاق اسلامی برگرداند. بنابراین راهش امر به معروف و نهی از منکر است.

دلیل فساد‌های بزرگ اخیر این بود که با فساد و تخلف کوچک برخورد نشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از بی‌توجهی جامعه به برخی امور گفت: وقتی ناشایستگی‌ها، برخی رفتار نا صحیح، حق ناسپاسی و بی‌عدالتی در جامعه مشاهده شد؛ هر چند کم، نباید بی‌توجه از کنار آن گذشت. اگر بی‌تفاوت شدیم حتماً توسعه پیدا می‌کند. در پرونده‌های فسادی که متأسفانه اخیراً دامن گیر جامعه ما شده است بعد از بررسی‌ها دیدیم جلوی تخلفات کوچک ایستادگی نشده است؛ با تخلفات کوچک برخورد نشد و بی‌تفاوت از کنار آن گذشته شد و همان تخلفات کوچک سر از فساد بزرگ در آورد. اگر باز هم نسبت به تخلفات کوچک بی‌تفاوت شدیم فساد بزرگ پیش می‌آید.

ذهن مردم با فساد خراب می‌شود نه مبارزه با فساد/ مردم می‌خواهند فساد در جامعه اسلامی نباشد

وی با انتقاد از برخی گلایه‌ها از علنی‌شدن فساد‌های اخیر گفت: جامعه باید نسبت به تخلفات و انحراف‌ها حساس باشد. حال پرونده فسادی مطرح می‌شود همه باید تلاش کنیم تا با آن قاطعانه برخورد شود. نه این‌که برخوردها را سیاسی جلوه دهیم و بگوییم آنان سیاسی کار هستند و کار سیاسی انجام می‌دهند.

پورمحمدی گفت: همه باید پیش قدم باشند تا به این فساد رسیدگی شود. هم من مدیر باید کمک کرده و پیش قدم بشوم که به این پرونده به خوبی رسیدگی شود. همه باید کمک کنند به این پرونده به خوبی رسیدگی شود. اگر فساد در جامعه آمد این طور نیست که به راحتی از کنارش گذشت و توجیه کنیم و بگوییم حالا درست می‌شود ذهن مردم را خراب نکنید. ذهن مردم با فساد خراب می‌شود نه با مبارزه با فساد. برای کسی اشتباه نشود، مردم می‌خواهند فساد در جامعه اسلامی نباشد.

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید زنده شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که خداوند می‌فرماید باید جامعه نسبت به امور خود احساس مسئولیت کند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید زنده شود. کسی نباید در اجرای امر به معروف و نهی از منکر تعارف کند. جامعه باید از این موضوع استقبال کند و برای آن پیش قدم شود.

وی ادامه داد: آدمی که مریض شد باید نزد دکتر برود و حرف دکتر را قبول کند؛ نه این‌که بگویید من حرف دکتر را عمل نمی‌کنم. این دکتر خوبی نیست. اگر کسی بیمار شد باید صادقانه نزد پزشک حاذق رفته و هر چه دکتر گفت باید قبول و بر اساس آن عمل کرد. نه این‌که چون این دکتر می‌گوید فرد سرطان دارد بگوید که این دکتر با من دشمنی و عناد دارد. به هر حال جامعه باید نظارت پذیر باشد. نظارت نیز باید عمومی و همگانی باشد. سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌ها وظیفه نظارتی دارند ولی این نظارت باید در همه ابعاد شکل بگیرد.

آن که مجازات می‌کند مردم و جامعه هستند/ سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور تنها تذکر می‌دهند

وی با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری تأکید کرد: مقام معظم رهبری در خصوص تولید ملی توصیه کردند که باید فرهنگ این بخش بیشتر پرداخت. همه باید تلاش کنیم که تولید ارتقاء بیابد نه این‌که بگوییم این کار تنها وظیفه مسئولین است.

پورمحمدی گفت: اگر می‌خواهیم تولید مان افزایش پیدا کند باید آن را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم. بحث نظارت هم باید همگانی باشد. البته در جامعه عده‌ای باید مخصوص این کار باشند؛ که سازمان بازرسی کل کشور و سازمان‌های دیگر مخصوص این کار هستند. اما تنهایی کاری از دست سازمان‌های نظارتی بر نمی‌اید. سازمان‌های نظارتی تذکر می‌دهند ولی به تذکرشان گوش نمی‌دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر جامعه از اجرای تذکرات سازمان‌های نظارتی حمایت کرد آن مسئول متخلف مجبور است به تذکرات عمل کند و اگر عمل نکرد می‌داند که مردم او را حمایت نکرده و دفعه بعد به او رای نمی‌دهند. آن که مجازات می‌کند مردم و جامعه هستند. سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور تنها تذکر می‌دهند. آن کسی که به نظارت ما جان می‌دهد، حیات، قوت و قدرت می‌دهد مردمند.

همه مردم وظیفه دارند نسبت به اجرای قوانین متعهد باشند/قانون گریزی منکر جامعه امروز ما است

پورمحمدی با تأکید مجدد بر احساس مسئولیت مردم نسبت به تخلف از قانون مسئولین گفت: در قبال عملکرد مسئولین، همه تکلیف داریم. تکلیف عمومی مردم این است که باید به یکسری معروف و یکسری منکر توجه کنند. وظیفه عمومی مردم اول اخلاق مداری است. باید فرهنگ جامعه در این عرصه ارتقاء یابد. دومین معروف عمومی رعایت قوانین است؛ نگوییم اجرای قوانین مختص مسئولان، مدیران و کارگزاران است. همه مردم وظیفه دارند نسبت به اجرای قوانین متعهد باشند.

وی در تشریح منکرات عمومی که جامعه باید از آنان نهی کنند گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری منکر امروز جامعه در مقابل فرهنگ کار، تنبلی است. باید جوان را از تنبلی پرهیز داده و در عرصه‌های مختلف فعال کرد. منکر دوم مصرف بی‌رویه و مصرف کالای بیگانه است. منکر بعدی عدم رعایت قوانین است؛ قانون گریزی منکر جامعه امروز ما است. بسیاری فکر می‌کنند این‌که از قانون فرار کرده و وظیفه‌شان را اجرا نکنند زرنگی کردند. کسی این را زرنگی تلقی نکند.

مسئولان باید به قول‌هایی که به مردم می‌دهند عمل کنند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که برخی از معروف‌ها و منکرها مخصوص مدیران و کارگزاران جامعه است، گفت: اولین معروف مدیران و مسئولان این است که وقتی تعهد می‌دهیم ادای عهد کنیم. به قول‌هایی که به مردم می‌دهیم وفا کنیم. این معروف مدیران و مسئولین است.

وی افزود: معروف دیگر این است که مسئولین باید برنامه محور باشند. هر روز یک مسئله‌ای از خود نسازیم و به آن عمل نکنیم. برنامه باید به مجلس ارسال شود و توسط نمایندگان تصویب شده و بر طبق برنامه عمل شود. این، معروف نظام اداری و کارگزاران است. معروف دیگر مدیران تنظیم سیاست‌ها است. درست است که بخشی از گرانی‌ها مربوط به تحریم‌ها است ولی بخشی از آن به خاطر سیاست‌های اشتباه ما است. باید سیاست‌های درست اتخاذ کرد تا مشکلات جامعه کاهش پیدا کند.

به مسایل انحرافی پرداختن منکر است

وی با اشاره به منکرات مختص مدیران و مسئولین گفت: اولین منکر مسئولین تفرقه افکنی و نادیده گرفتن وحدت است. ما مدیران بیشتر از همه به وحدت در جامعه نیاز داریم مدیر که تفرقه افکنی کرده و موجب تشتت افکار می‌شود به منکر بزرگی دامن زده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: به مسایل انحرافی پرداختن منکر است. مردم مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی دارند ولی مدیران به مسایل دست چندم می‌پردازند که باید از آن پرهیز شود. کشورمان بسیار ثروتمند و دارای منابع و اقتصاد خوب است. من مدیر باید تلاش کنم از منابع و سرمایه‌های ملت خوب استفاده شود. این‌که در جامعه منابع خوب توزیع و بهره برداری کردن، معروف اساسی است.

پورمحمدی در بخش نخست اظهارات خود با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا(س) گفت: بر اساس آیات قرآن مجید آنان که می‌خواهند خدا را یاری کنند چهار وظیفه مشخص دارند. اول این‌که باید تلاش کنند تا جامعه را الهی کنند. باید جامعه را خدایی کرد. باید جامعه را از نور ایمان پر کرد. باید جامعه را نسبت به خداوند، مؤمن، بنده، خاکسار و تسلیم و مطیع قرار داد. برجسته‌ترین عمل آن هم نماز است. نماز ستون و پایه دین است. اگر جامعه بخواهد مؤمن و خدا شناس باشد باید ببینید که به رکن دین‌مداری توجه دارد یا خیر. هر عمل، کار، فرهنگ و حرکتی یک تابلو دارد. عنوان و تابلوی دین و آن عمل برجسته که معرف دین ما است نماز است. نماز شعار جامعه اسلامی است.

باید بیشتر از این‌ها روی فرهنگ نماز کار کرد/ نماز بستر اصلی جلوگیری از فساد، منکرات و فحشا است

وی با بیان این‌که در کشور ما روی فرهنگ نماز کار زیادی شده است ولی هنوز کم است، گفت: هنوز زمان اقامه نماز خیابان‌های ما شلوغ است؛ برنامه‌های تبلیغاتی امان نمی‌دهد مردم به نماز بپردازند. باید بیش از این‌ها به نماز توجه کرد. این شاخصه یک جامعه دینی و اسلامی است. ثمره آن این است که جامعه از بدی‌ها، منکرات و فحشا دور می‌ماند. بستر اصلی جلوگیری از فساد، منکرات و فحشا این است که جامعه نمازگزار باشد.

پورمحمدی همچنین به زکات اشاره کرد و گفت: زکات برای تعادل اقتصادی جامعه اسلامی است. برخی درآمد بیشتری نصیب آنان می‌شود ولی عده‌ای زمین گیر هستند. آن کس که غنی است باید به فکر همسایه فقیر خود باشد. خداوند می‌گوید اگر می‌خواهید جامعه خوب باشید اهل نماز باشید و دوم این‌که اقتصادتان سالم باشد. یعنی زندگی خوب و اقتصاد سالم در کنار نماز قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند خدا وظیفه‌ای شدید تر، حکمی غلیظ‌تر و قوی‌تر از زکات بر امتش توصیه نکرده است. این یعنی ما حکمی به شدت و غلظت زکات نداریم. عامه مردم هلاک نمی‌شوند مگر این‌که در آن جامعه واجبات دینی‌اش پرداخت نشود. جامعه‌ای که فکر رسیدگی به زندگی فقرا نباشد به تعبیر امام صادق(ع) هلاک می‌شود.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در جای دیگر تأکید می‌فرمایند که اگر مردم فقیر می‌شوند، اگر مردم محتاج می‌شوند، اگر مردم گرسنه و برهنه می‌مانند به خاطر گناه ثروتمندان و اغنیا است. اغنیا گناهکارند و به وظیفه دینی خود عمل نمی‌کنند. روایت دیگری از امام باقر(ع) در این زمینه داریم.

پورمحمدی گفت: حضرت می‌فرماید ما در کتاب جد مان حضرت رسول(ص) این چنین یافتیم جامعه‌ای که از زکات پرهیز کرده و حقوق مالی خود را نمی‌پردازد زمین برکت خود را از مردم آن سلب می‌کند. خیلی اوقات کشت و کار می‌شود؛ معادن زیاد دارند؛ اما این کشاورزی و معادن برکت ندارد. باید توجه داشته باشیم که چه اتفاقی می‌افتد که یک جامعه از لطف و عنایت الهی محروم می‌شود. در یک جامعه خوب نمی‌توان عده‌ای کاخ نشین و عده‌ای دیگر کوخ نشین شود. امام(ره) از روز اول فرمود که باید به کوخ‌نشین‌ها توجه کرد. این حرف فرهنگ اسلامی است. این یک شعار سیاسی و تبلیغاتی نیست. این یک دستور و تکلیف اللهی است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago