رئیس مرکز ملی فرش ایران: نمایشگاه فرش دستباف از اول مهرماه برگزار می‌شود

رییس مرکز ملی فرش ایران از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف از اول مهرماه سالجاری در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد.

محمد‌باقر آقاعلیخانی گفت: در این نمایشگاه ۵۶۰ غرفه به مساحت ۴۴ هزار متر مربع و با تاکیدی بر تجار، تولید‌کنندگان، مراکز دانشگاهی، تشکل‌های علمی و آموزشی، طراحان، نقاشان، انجمن‌های علمی و خانه‌های فرش دایر می‌شود.

وی افزود: امسال در سالن ۳۷، تلفیق فرش ایرانی با دکور ایرانی به معرض نمایش بازدید‌کنندگان گذاشته می‌شود تا بتوانیم فرش را از حوزه تک محصولی خارج کنیم، در واقع این طرح در راستای هم افزایی محصولات دکوراسیونی در کنار فرش ایرانی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: در نمایشگاه امسال ۱۱۰ مهمان خارجی داریم که پول بلیت و هزینه‌های اسکان آنها پرداخت شده تا بتوانیم به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول فروش مستقیم داشته باشیم.

وی افزود: این مهمانان از کشورهای ژاپن، چین، لبنان، آلمان، سوئیس، انگلستان، دانمارک، برزیل، تاجیکستان، ترکیه، فرانسه، نیوزیلند، اتریش، اروگوئه، امارات، ازبکستان، قزاقستان، کره شمالی، رومانی، اقلیم کردستان عراق، اندونزی و آذربایجان هستند.

آقاعلیخانی با تاکید بر این که سطح تبلیغات محیطی و رسانه‌ای امسال ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، گفت: برای توسعه صادرات فرش دستباف نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این که این نمایشگاه به مدت یک هفته برای علاقمندان دایر خواهد بود، افزود: در نمایشگاه امسال وزیر صنعت با تشکل‌های حوزه فرش در نمایش جلسه خواهد داشت. همچنین در مراسم افتتاحیه برای اولین بار از ۵ علامت تجاری منطقه‌ای فرش که در مرکز مالکیت‌های معنوی دنیا( WIPO ) به ثبت رسیده است ، رونمایی می‌شود و این در حالی است که پیوستن ایران به این مرکز برای اولین بار و با فرش دستباف بوده است.

به گفته وی این برندهای منطقه‌ای شامل فرش هریس، فرش خوی، فرش قم، فرش تبریز و فرش اصفهان است و برای ثبت ۶ برند دیگر مذاکرات ادامه داد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: سال گذشته ۴۶۲ هزار نفر قالیباف بیمه شده‌اند که نسبت به سال قبل خود رشد دو برابری داشته است و امیدواریم تا سه سال دیگر یک میلیون نفر قالیباف بیمه شود.

وی افزود: امسال ۲۱ نمایشگاه خارجی در برنامه است تا بتوانیم فرش ایران را به جهانیان معرفی کرده و سیاست توسعه صادرات را دنبال کنیم.

علیخانی تصریح کرد: براساس تفاهمنامه‌ای که مرکز ملی فرش با سازمان اسکان بشر وابسته به سازمان ملل عقد کرده است، پنجم آبان‌ماه نمایشگاه فرش دستباف ایران در محل سازمان ملل در وین برگزار می‌شود و همچنین کتاب فرش دستباف ایران از سوی سازمان ملل چاپ و سمینار تخصصی فرش ایرانی نیز در کنار این نمایشگاه برگزار می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران ارزش صادرات فرش در سال ۱۳۸۹ را ۵۵۵ میلیون دلار، سال ۱۳۹۰ به میزان ۵۶۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۱ در سطح ۴۶۰ میلیون دلار اعلام کرد.

وی افزود: در ۵ ماه نخست سال جاری نیز ۸۶ میلیون دلار صادرات فرش داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۴۰ میلیون دلار بود با کاهش ۴۰ درصدی مواجه بوده‌ایم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

7 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

7 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago