Categories: اخبار نساجی

رئیس اتاق ایران: مبنای کار در دستگاه‌ها باید اعتماد به فعالان اقتصادی باشد

همایش روز جهانی گمرک در روز دوازدهم بهمن ماه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصاد ‌و دارایی و رئیس اتاق ایران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «دکتر محمد نهاوندیان»، ‌رئیس اتاق ایران در ابتدای سخنان خود بیان کرد: «مسئولان گمرک، حراست‌کنندگان آزادی و استقلال اقتصاد کشور هستند و باید میزان آزادی‌های اقتصادی را افزایش دهیم تا بتوانیم به سوی اقتصاد رقابتی گام برداریم.»

وی در ادامه به مسأله تحریم در اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: «یکی از مسائل جدی در چنین سالی، تحریم اقتصادی است، اما با تلاش و ابتکار فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران، تحریم‌کنندگان به اهداف خود نرسیده‌اند و وظیفه ما مواجهه هوشمندانه با تحریم است، یعنی یکایک فعالان اقتصادی باید واقع‌بینانه به دنبال راه‌هایی باشند که در چنین شرایطی با وجود تحریم‌ها، چرخ تجارت بچرخد.»
نهاوندیان یادآور شد: «لازمه مواجهه هوشمندانه، انعطاف منضبط است. گاهی گواهی مبدأ به علت شرایط غیر طبیعی، غیرقابل استفاده می‌شود. در چنین شرایطی باید انعطاف‌پذیری خاصی وجود داشته باشد و یکی از لازمه‌ها برای ایجاد چنین انعطافی، ‌اعتماد به فعالان اقتصادی است و نباید جای قاعده و استثنا با یک‌دیگر عوض شود.»
رئیس اتاق ایران با تأکید بر اتحاد بین مسؤولان و فعالان اقتصادی، تصریح کرد: «در پیکار اقتصادی، راه حل، هم‌دلی است. همه ما ایرانی هستیم و به یک میزان برای کشور خود دل‌سوزی می‌کنیم، بنابراین مبنای کار در دستگاه‌ها باید اعتماد به فعالان اقتصادی باشد. البته وجود تخلف‌ها بیان‌گر آن است که به ترمیم اخلاق‌های اقتصادی نیازمند هستیم. گاهی اعتماد، رفتار درست را آموزش می‌دهد. اگر به موقع در مورد پرداخت بدهی‌ها به مردم فکر کردیم، آن‌گاه جدی‌تر از گذشته می‌توانیم با عدم انجام وظایف بخش خصوصی برخورد کنیم.»
رئیس پارلمان بخش خصوصی تشریح کرد: «نباید در روش‌های اجرایی، فردی که در تجارت، تجربه دارد را با یک تازه کار یکی بدانیم، بلکه باید بین خوش‌حسابان و دیگران تمیز قایل شویم. در دستگاه‌های اجرایی باید درک خود را از وضعیت موجود نشان دهیم، زیرا سازمان هوش‌مند، سازمانی است که این موارد را از یک‌دیگر جدا کند، اما این به معنای بی‌قانونی نیست و باید به عنوان حاکمان یک جامعه درک کنیم که نوسانات موجود بر فرآیند تولید و توزیع، اثر منفی می‌گذارد.»

نهاوندیان با اشاره به حضور «معمارنژاد»، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در جلسه دی‌ماه هیأت نمایندگان اتاق ایران، عنوان کرد: «یکی از بحث‌های مطرح در جلسه هیأت نمایندگان این بود که باید به طور مرتب خود را با شاخص‌های بین‌المللی مقایسه کنیم و به این ترتیب در این مسابقه عقب نمی‌مانیم.»

رئیس اتاق ایران ادامه داد: «براساس آمارهای کنونی، ۳۲ روز برای ترخیص کالا زمان لازم است، هم‌چنین هزینه لازم در این پروسه نسبت به همسایگان، بسیار زیاد است. بنابراین لازم است که در چنین روزی با یک‌دیگر قرارهایی بگذاریم و سال آینده نسبت به انجام آن‌ها خود را بازیابی کنیم؛ نکته اساسی این است که براساس پتانسیل‌های موجود، توان بیشتر از این را در کشور داریم.»
وی با تأکید بر اهمیت تعامل سازنده هر اقتصاد، افزود: «فضای اقتصادی ما به تعامل بیشتری نیاز دارد، زیرا روحیه موجود در قانون فضای کسب‌و‌کار، فضای هم‌دلی و تعامل سازنده است. باید بخش خصوصی و دولت کنار هم بنشینند و با یک‌دیگر درد دل کنند. در همین راستا شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با وظیفه و هم‌دلی و هم‌فکری است و نه حاکمیتی، تشکیل شد.»
نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر ایجاد پنجره واحد تجاری، تصریح کرد: «ایجاد پنجره واحد تجاری وتسهیل تجارت، با حرف به دست نمی‌آید، بلکه به ظرفیت‌های اصلاح قوانین نیاز دارد. باید سعی کنیم از ظرفیت‌های موجود، استفاده بهینه داشته باشیم. امروز قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار و شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در دست‌رس است تا تشکل‌ها واتاق‌ها حرف‌ها و پیشنهادات خود را در اختیار دولت قرار داده و از این طریق به تسهیل تجارت کمک کنند.»
رئیس پارلمان بخش خصوصی اعلام کرد: «برای رسیدن به اهداف گمرک که در قانون جدید مطرح شده است، همکاری گمرک و فعالان اقتصادی یک امر ضروری است. در این ارتباط، منشوری میان گمرک و اتاق به امضا رسید که باید در اجرای جلسات مرتبط با این منشور بیش از پیش تلاش شود.»

وی با تأکید بر تفاوت بین تجار در انجام وظایف خود، یادآور شد: «رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی اقدامی است که از سوی اتاق صورت گرفته و با استفاده از این طرح، گمرک می‌تواند، تمهیدات خاصی را برای دارندگان کارت‌های طلایی در نظر بگیرد.»
نهاوندیان در پایان سخنان خود اعلام کرد: «باید گمرک و تشکل‌ها بیش از پیش با یک‌دیگر ارتباط داشته و سعی کنند در جهت سهولت در تجارت قدم بردارند.»

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۸۴ مجله نساجی کهن ویژه نامه فروردین ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت الیاف نمونه فهرست مطالب شماره 84 مجله نساجی کهن نظر متخصصین…

8 ساعت ago

پارچه مبلی اروپا

نام و نام خانوادگی: جلال فردوس نام شرکت/موسسه: پارچه مبلی اروپا زمینه فعالیت: پارچه مبلی…

1 روز ago

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

2 روز ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

2 روز ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

4 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

4 روز ago