رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش: جوایز صادراتی فرش پرداخت نشد / خلاء تبلیغات بین‌المللی برای فرش ایران

 

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش با تأکید بر سیرنزولی تولید و صادرات این هنر و صنعت از عدم پرداخت جوایز صادراتی فرش توسط دولت دهم گلایه کرد.

به گزارش‌ فارس، احمدکریمی در مراسم آغاز به کار بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی محور اقتصادی در قالب فعالیت بخش خصوصی و حمایت دولت از بخش خصوصی شکل گرفته است که نمی‌توان به راحتی از این امر گذشت. در حالی که در ۱۰ سال گذشته براساس سیاست‌های انجام شده شاهد سیرنزولی تولید و صادرات فرش هستیم و نمی‌دانیم که چگونه باید پاسخ آیندگان را بدهیم.

به گزارش فارس؛ صادرات فرش در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش دستباف در بیان مشکلات موجود در حوزه فرش دستباف گفت: در سال گذشته دولت بخشنامه‌های غیرکارشناسی صادر کرد که باعث شد صادرات فرش با مشکل مواجه شود، چرا که دولت به نوعی پیمان‌سپاری ارزی و اخذ مالیات از صادر‌کنندگان را در دستور کار قرار داد که اینها خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات تحریم خرید فرش ایران توسط آمریکا و همچنین تحریم نظام بانکی و مشکلات نقل و انتقال ارز بود، لذا از دولت تقاضا داریم که با تدبیر مناسب این تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی را برطرف کنند.

کریمی گفت: تحریم فرش ایران از آنجا که صد در صد در اختیار بخش خصوصی است به حکومت ایران ضربه نمی‌زند، بلکه یک امر ضد ارزشی است و به مردم به طور مستقیم ضربه وارد می‌کند.

وی افزود: رفع تحریم از کشتیرانی و چند بانک مبین این موضوع است که در صورت شکایت به محافل بین‌المللی می‌توان برای رفع تحریم فرش نتایج خوبی گرفت.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش دستباف با گلایه از عدم پرداخت جوایز صادراتی توسط دولت گفت: این موضوع باعث اختلافات تجاری صادرکنندگان با مشتریانشان شده است و صادرات فرش را عملا منتفی کرده است، چرا که دولت دهم هرگز به تعهدات خود عمل نکرده است و دیون صادرکنندگان فرش همچنان برقرار است لذا اگر قرار بود جوایز صادراتی به صورت نقدی پرداخت نشود نباید عطف مابه‌سبق می‌شد.

وی افزود: همچنین یک و نیم درصد از صادرکنندگان مانند بیمه بافندگان دریافت می‌شد در حالی که هیچ کدام از این مبالغ به بافندگان پرداخت نشده است.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش دستباف گفت: مرکز ملی فرش ایران اقدام اساسی در تبلیغات بین‌المللی نداشته است و عدم حضور فرش ایرانی در رسانه‌های بین‌المللی مجال مناسبی را برای رقبا ایجاد کرده است.

کریمی گفت: حذف یارانه‌های حضور در نمایشگاه‌های خارجی باعث رشد رقبای فرش ایران شده است همچنین باید از صدا و سیما بخواهیم تا در خصوص آموزش برنامه‌های مناسبی را تدارک ببیند چرا که جای فرش در صدا و سیما خالی است.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش گفت: جزء افرادی معدود سایر رایزن‌های اقتصادی نگاه کارشناسی و درستی به فرش دستباف ندارند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

59 دقیقه ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

1 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago