Categories: اخبار نساجی

رابطه پوپولیسم،منابع بانکی وفقر در شماره جدید تجارت فردا

بدترین گناه،فریب تهی دستان است

هفته نامه تجارت فردا که این روزها به یکی از مراجع مهم تحلیل های اقتصادی کشورتبدیل شده است،در شماره ای که شنبه هفتم اردیبهشت ماه روانه بازار کرده،با محمد یونس تنها اقتصاد دان برنده نوبل صلح گفت وگو کرده ودیدگاه او را در مورد بهترین شیوه برای پرداخت تسهیلات به اقشار کم درآمد جویا شده است.

گفت وگو با تنها اقتصاد دان برنده نوبل صلح

پرداخت تسهیلات خرد به گروه‌های کم‌درآمد همواره یکی از دغدغه‌های سیاست‌گذاران بوده است. اما این فرآیند با یک علامت سوال روبه‌رو است، اگر نظام بانکی مسیر تامین مالی چنین هدفی باشد به‌واسطه آنکه سپرده‌های بانکی متعلق به مردم است، دولت ها چگونه باید آن را به اقشار کم درآمد پرداخت کنند؟نشریه «تجارت فردا» درشماره این هفته با «محمد یونس» تنها اقتصاددان برنده نوبل صلح در این خصوص گفت‌و‌گویی داشته است. محمد یونس به‌واسطه پایه‌گذاری یک بانک که به تامین مالی خرد در بنگلادش می‌پردازد برنده این جایزه شد. او از کامیابی‌ها و ناکامی‌های خود در این مسیر می‌گوید. به روش یونس گرچه نقدهایی وارد است، اما مهم‌ترین نقد را خود در این گفت‌و‌گو عنوان می‌کند: «بدترین فریب سوء‌‌استفاده از نیاز تهدیدستان است.» در کنار گفت‌و‌گو که خواندن آن را به همه پیشنهاد می کنیم، پرونده‌ای در معرفی و نقد بانکداری خرد گردآوری شده است. در این پرونده نکات مثبت و منفی چنین اقداماتی نقد شده و مهم ترین آن،بازخوانی تبعات توده گرایانه و پوپولیستی در این فرآیند است که ازدید تحلیل گران این نشریه دور نمانده است. هم چنین نویسندگان تجارت فردا از تاثیر تجربه موفق گرامین در بنگلادش غافل نمانده وآثار آن را در کشورهایی نظیر مکزیک،هند واندونزی نقد وبررسی کرده اند.

رابطه رشد اقتصادی ومشارکت سیاسی

دیگر پرونده این هفته تجارت فردا پرداختن به موضوع رشد اقتصادی پس از ارائه آمارهای ضد و نقیض در خصوص نرخ آن بوده است. این پرونده با مقایسه درآمدهای نفتی در سال‌های گذشته و نرخ رشد حاصل شده، تلاش کرده به این سوال پاسخ بدهد که روند رشد تولید ناخالص داخلی در دو سال اخیر چگونه بوده و ظرفیت رشد در سال پیش رو در چه سطحی خواهد بود.تحریریه تجارت فردا درآستانه انتخابات ریاست جمهوری هم چنین رابطه رشد اقتصادی را با مشارکت سیاسی بازخوانی کرده ودر گفت وگوهایی با چهره های سرشناس سیاسی واقتصادی این موضوع را به اقتراح گذاشته است.

سپرده ها چقدر سود می دهند؟

اگر نگوییم مهم ترین،باید بگوییم یکی از مهم ترین پرسش های این روزهای مردم این است که وضعیت بانک ها برای سپرده گذاری عمومی چگونه است؟تجارت فردا این پرسش را دستمایه بررسی وتحلیل کارشناسان قرار داده ونگاهی ویژه به نرخ سود ووضعیت بانک ها در این مورد داشته است.

خانه بخریم یا نخریم؟

هفته نامه تجارت فردا معمولا در میان دغدغه هایی که نسبت به مسائل معتنابه کلان واقتصاد سیاسی دارد،در هرشماره وضعیت یکی از بازارها را نیز بررسی وتحلیل می کند.دراین شماره چشم‌انداز قیمت مسکن قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری به سوژه خواندنی بازارهای این هفته تبدیل شده است. در این پرونده تلاش شده از نگاه صاحبنظران و فعالان به ترسیم مسیر پیش روی بازار مسکن پرداخته شود.

وزن دیپلماسی اقتصادی

تجارت فردا در سی وهشتمین شماره خود نگاهی ویژه به رابطه اقتصادی ایران با سه کشور ونزوئلا،کره شمالی وچین داشته وسه تصویر از دیپلماسی اقتصادی این روزهای ایران را به نمایش گذاشته است.پرونده ویژه این بخش،رابطه با کشور ونزوئلا است اما صادرات نفت به کره شمالی هم مورد توجه تحلیل گران این نشریه قرار گرفته و درتصویری دیگر،واردات پنی سلین های مرگبار از کشور چین را نیز مورد بررسی قرار داده است.

سی وهشتمین شماره هفته نامه تجارت فردا با سردبیری محمد طاهری، هم اکنون در بازار نشریات قابل دسترس است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

13 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

13 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

2 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

2 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

6 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

6 روز ago