راهنمای خرید قالی و فرش

 

در چشم انداز خود ، قالی یا قالیچه زیبا و نفیسی را می بینید و دیدگان شما از مشاهده نقش های دلپذیر و مسحور کننده آن لذت می برد.

قالی یا قالیچه جالب و مرغوب ، محصول خلق الساعه کارخانه های ماشینی و اتوماتیک نیست که هر روز و هر ساعت مقادیر بسیاری از آن عرضه شود بلکه صنعت قالی بافی یکی از هنرهای ظریفه است که تهیه هر یک از فرآورده هایش ، محصول ماهها و بلکه سالها دقت و زحمت و اعمال ذوق و سلیقه و صرف هزینه های زیاد می باشد.

متاسفانه در سالهای اخیر ، این هنر ظریفه نیز مورد استفاده سود جویان قرار گرفته است و هم اکنون در گوشه و کنار ، تهیه کنندگانی یافت می شوند که انچه را که موجب مرغوبیت فرش نفیس می شود ، نادیده می گیرند و پی در پی از کیفیت قالی خوب می کاهند ، بنحوی که عمل ایشان ، صنعت عظیم فرش را در معرض یک خطر جدی قرار داده است.

برای تهیه فرش خوب دقایق بسیاری باید مورد توجه قرار گیرد و در حقیقت هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست تا آنچه را شما بنام قالی و قالیچه در دسترس خود می بینید ، واقعا یک فرش خوب و مرغوب و بدون عیب و نقیصه باشد.

برای یک قالی و یا قالیجه نفیس ، به تنهایی زیبایی ظاهر کفایت نمی کند ، نفشه خوب و هم اهنگی رنگه بجای خود ف کیفیت ذاتی ان قالی و قالیچه نیز شرط است ، بعبارت دیگر فرش ممتاز ، فرشی است که گذشته از ظاهر دلپسند و زیبای خود دارای مشخصات و امتیازات دیگری نیز باشد و ان امتیازات و مشخصات ، جز مواد اولیه مرغوب و حسن دقت در بافت ان چیز دیگری نیست.

فرشی که دارای این دو امتیاز باشد ، یعنی هم ظاهر ان دلپسند بوده و هم با مواد اولیه مرغوب و در نهایت دقت بافته شد ، آن فرش ، یک تابلو بدیع هنری بشمار میرود که روز بروز بر ارزش بهای ان نیز افزوده میگردد.

——————————————————————————–

۱-  چله : چله ، که همان تار قالی است باید از نوع تابیده نه لا باشد تا استقامت فرش مرغوب را تضمین کند.

۲-  پود زیر :در فرش مرغوب ، پود زیر نباید درشت باشد ، زیرا پودر زیر درشت ، قالی را درشت بافت می کند.

۳-  پشم : بهترین پشم جهت تهیه قالی و قالیچه مرغوب ، پشمی بدون چربیست ، پشم بدون چربی رنگ را بخوبی جذب می کند و فرشی که با آن تهیه شود ، در زیر پا خاک خور نمیشود و روز  بروز درخشش و جلای رنگ آن بیشتر میگردد.

۴-  دستریسی : پشم قالی اگر دستریس باشد ، دوام آن بیشتر خواهد بود. زیرا الیاف پشم تابیده ماشینی خرد میشود و استقامت پشم از بین میرود.

۵-  رنگ: رنگرزی پشم باید با رنگهای نباتی صورت پذیرد – رنگ نباتی علاوه بر انکه باستقامت پشم خللی وارد نمیکند ، روز بروز فرش را خوش رنگ تر جلوه می دهد.

۶-  نقشه : نقشه خوب ف با طرح عالی و هم آهنگی رنگها یکی از موارد امتیاز فرش مرغوب است.

۷-  پود زیر و رو : در هر رک (رچ) باید پود زیر و رو داده شود در غیر اینصورت ، ریشه های فرش استقامت ندارد و قالی یا قالیچه ، بزودی مستهلک میشود.

۸-  ریشه : ریشه ها باید گره دار باشد و دوتایی نباشد.

۹-  سرکش : بافندگان فرش باید در هر رچ ، قالی را سرکش کنند تا ریشه ها در یک سطح معین قرار گیرند و گره هر ریشه استوارتر شود.

۱۰- سرک: فرش مرغوب نباید سرک داشته باشد و اضلاع قالی و قالیچه باید کاملا بموازات یکدیگر باشند و هیچ ضلعی بداخل یا خارج تمایل پیدا نکند ، بطور کلی فرش خوب باید رچ دار ، صاف ، خوش بافت ، بدون ریشه دوتایی و سرک باشد و ریشه گره دار داشته باشد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

2 ساعت ago

مروری بر موفقیت های نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۴

دموتکس خاورمیانه 2024 به پایان رسید و با موفقیت بسیار زیاد و تأثیر ماندگار در…

3 ساعت ago

ITM 2024 و HIGHTEX 2024 در لیست حمایت‌های وزارت بازرگانی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ترکیه (ITM 2024) و نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی (HIGHTEX 2024) در…

6 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

23 ساعت ago

طراح فرش ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی طراحی Adesign شد (ویدیو)

خانم سمیه صالحی یکی از طراحان برجسته فرش ماشینی و دستباف ایرانی و استاد دانشگاه…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

2 روز ago