Categories: اخبار نساجی

راهکارهای جدید ایران و قرقیزستان برای گسترش روابط

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بر شمردن راهکارهای جدید ایران و قرقیزستان برای گسترش همکاریهای تجاری میان دو کشور گفت: می توان فهرست کالاهای مشمول تعرفه تجارت ترجیحی را افزایش داد و یا اینکه این موافقتنامه را به تجارت آزاد تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری در مراسم افتتاح دهمین اجلاس دو روزه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و قرقیزستان، میزان مبادلات ایران و قرقیزستان را در سال گذشته ۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: شناخت بیشتر بخش های خصوصی دو کشور از توانمندی های دو جانبه و فرصت های توسعه اقتصادی، رفع برخی موانع و تسهیل تجارت در تحقق اهداف میان مدت و بلند مدت روابط اقتصادی نقش مهمی ایفا می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تهران و بیشکک در زمینه صادرات و واردات کالا تا حدی مکمل یکدیگر هستند، افزود: به این دلیل باید حجم روابط اقتصادی را تا حد بالایی افزایش دهیم.

وی با اشاره به حضور مهندسان ایرانی در بیش از ۳۰ کشور دنیا برای اجرای پروژه های مختلف خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: آسیای میانه یکی از مجموعه بازارهای هدف خدمات فنی ومهندسی ایران است و امیدواریم تا نشست های کارشناسی در حاشیه این اجلاس زمینه انعقاد موافقت نامه های جدید را فراهم می کند.

به گفته غضنفری، در سایه تدابیر تعاملی دو کشور ایران و قرقیزستان می توانند سطح مبادلات را به میزان مورد انتظار رساند.

وی در ادامه از انواع پوشاک، خشکبار به ویژه پسته، برخی دانه های رنگ صنعتی، انواع کف پوش را از جمله اقلام صادراتی ایران به قزقیزستان اعلام کرد و گفت: ایران در مقابل گوشت گوسفند، انواع غلات، قراضه و ضایعات فولاد را قرقیزستان وارد می کند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت چند پیشنهاد هم به همتای قرقیز خود داشت و گفت: می توان زمینه تشویق فعالان بخش خصوصی اتاق های بازرگانی ، خانه های صنعت و معدن و تشکل های فعال بخش خصوصی به سمت شناخت بیشتر بازارها ، بازاریابی و معرفی کالاها فراهم کرد.

وی با اشاره به امضای موافقتنامه تعرفه ترجیحی دو پیشنهاد دراین خصوص داد و افزود: می توان فهرست کالاهای مشمول تعرفه تجارت ترجیحی را افزایش داد و یا اینکه این موافقتنامه را به تجارت آزاد تبدیل کرد.

غضنفری توضیح داد: به بیانی دیگر موافتنامه تعرفه ترجیجی پی تی ا را به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از گردشگری به عنوان یکی دیگر از راه های گسترش میان جوامع و کشورها نام برد و دراین خصوص نیز دو پیشنهاد به وزیردارایی قرقیزستان داشت.

وی به طرف قرقیزی پیشنهاد کرد که دو کشور یا نسبت به لغو روادید اقدام کنند و یا اینکه زمینه صدور روادید یکساله برای افراد کثیرالاسفر و تجار و سرمایه گذارانی که سرمایه های خود را دراین کشور به ثبت رسانده اند ، فراهم شود.
دکتر غضفنری ، حذف بورکراسی برای پروژه هایی که سرمایه گذاران ایرانی علاقه مند به مشارکت در آن هستند را خواستار شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران توانمندی های فوق العاده ای درحوزه زمین شناسی، استخراج و اکنشاف و فرآوری آن را دارد و قرقیزستان می تواند از این فرصت استفاده کند .
وی توسعه و همکاری بین صندوق ضمانت صادرات و شرکت بیمه صادرات و واردات قزقیزستان به عنوان دو شرکت تضمین کننده صادرات و واردات را مورد توجه قرارد اد و گفت : این شرکت ها در جابجایی پول مشکلی ندارند.

پیشنهاد دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت درزمینه انتقال فناوری و نوآوری به قرقیزستان بود که وی گفت می توان این موارد را در کمیته های تخصصی پیگیری کرد.

وی پنج کمیته فعالیت های بانکی و سرمایه گذاری، فعالیت های صنعت، انرژی و خدمات فنی ومهندسی، کشاورزی و بهداشت، حمل و نقل و ارتباطات، فعالیتهای علمی، فرهنگی، گردشگری و نظایر آن را برای بررسی کارشناسی راههای توسعه روابط تهران و بیشکک پیشنهاد کرد و گفت: یک کمیته اصلی می تواند تصمیمات را نهایی کرده و سند اصلی را تدوین کند.

وزیر دارایی قرقیزستان نیز دراین اجلاس مشترک سطح مبادلات دو کشور را نسبت به تعاملات بالای سیاسی ناکافی دانست و ابرازامیدواری کرد تا این اجلاس به افزایش مناسبات بیانجامد.

جباراف با اشاره به برگزاری نهمین اجلاس مشترک در چهار سال قبل گفت: بهترین شرایط برای افزایش تجارت میان دو کشور جذب سرمایه گذاری ها که امیدواریم این دیدار دو جانبه منجربه نتایج مورد دلخواه دو کشور شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۸۷ مجله نساجی کهن ویژه نامه مردادماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 87 مجله نساجی کهن استراتژی جدید شرکت…

1 روز ago

گواهینامه های استاندارد فرش ماشینی

موسسه تحقیقات فرش و کفپوش OETI اتربش (0534 :NB) از مراکز شناخته شده اتحادیه ارویا…

2 روز ago

نمایشگاه بین‌ المللی ایرانتکس: بزرگترین رویداد صنعت نساجی

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی…

2 روز ago

حضور Giltex آذربایجان در نمایشگاه Fabtex گرجستان برای گسترش بازارهای صادراتی

شركت Giltex آذربایجان، یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برجسته منسوجات خانگی، در نمایشگاه Fabtex که…

3 روز ago

آموزه‌های رویداد IFCO 2024 استانبول

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه نمایشگاه İstanbul Fashion Connection هفده الی…

5 روز ago

تولید نخ پلی‌استر در چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد رشد یافت

مهدی عباس‌پور تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵ هزار تن نخ پلی‌استر در واحدهای…

6 روز ago